Review: Resident Evil 3 - Terug aan de horrortop Xbox One

Aangepast: 1 april 2020 16:28

Terwijl de zon al flink wat uurtjes verdwenen was en de maneschijn door mijn gordijnen scheen, startte ik mijn Xbox op. Enigszins nerveus was ik, want ik herinnerde mij goed wat de demo van Resident Evil 3 te bieden had. Dit keer was ik echter nerveus op een goede manier. Raccoon City wachtte op mij en ik had erg veel zin om terug te keren naar de zombie madness die Resident Evil heet. De remake van vorig jaar, Resident Evil 2, werd uitzonderlijk goed ontvangen en ik heb daar ook zeker wat plezier mee beleefd. Nu Capcom weet dat mensen geen genoeg kunnen krijgen van de gigantische horror franchise, duurde het niet lang voordat Resident Evil 3 zijn welverdiende make-over kreeg. Bereikt het dezelfde hoogtes als zijn voorganger? Tijd om terug te keren naar de akelige zombies, onverwoestbare personages en de cheesy one-liners.

Rommel in Raccoon City

We beginnen het verhaal met Jill Valentine. Zij was onderdeel van de S.T.A.R.S. eenheid, die getuige was van de eerste misdaden die op het geweten van Umbrella rusten. Natuurlijk kan dit machtige bedrijf geen geruchten over zich gebruiken, dus zijn ze aan de slag gegaan met wat vreselijke experimenten. Ze hebben allemaal hetzelfde einddoel, vernietig de getuigen. Jill is er één van en ze moet niet alleen zichzelf zien te redden, maar ook de andere overlevenden van haar woonplaats. Raccoon City is flink hard geraakt door het T-virus en de chaos is voelbaar in de stad. Kleine straten worden overrompeld door de ondoden en je voelt je onveilig en bijna claustrofobisch. Raccoon City is waar de game ook op zijn sterkst is. De stad straalt sfeer uit en is veruit ook de meest vermakelijke omgeving in de game. Wanneer Jill samenwerkt met Carlos en op pad gaat in de stad, voel je je ontzettend kwetsbaar. Achter elke hoek kan er een monster verschuilen, die niet kan wachten om zijn tanden in jou te zetten. Je kunt ook diverse winkels binnenlopen en zelfs wat extra items en Easter Eggs achterhalen. De stad voelt ontzettend levendig aan. Nou ja, er was ooit leven. Nu lopen de doden er rond.

Het verhaal is meer bezig met actie dan puzzelen. Zeker zijn er nog steeds kleine puzzels aanwezig, maar je hoeft niet drie keer om te lopen omdat je een bepaalde sleutel niet hebt. De focus ligt dit keer echt bij de actie. Vele aanrakingen met de diverse monsters zorgen daarvoor, maar het verliest niet de Resident Evil-stemming waar de fans van houden. De personages zijn allen over de top, terwijl ze meerdere one-liners op je scherm toveren. De ridiculiteit zorgt voor een luchtig verhaal, wat grappig is als je de omstandigheden bekijkt. Resident Evil 3 heeft vaak iets weg van een actie/comedy, waarin karakters rakettenexplosies incasseren alsof het niks is. Fans van de serie zullen niet teleurgesteld zijn in de manier hoe Resident Evil 3 zichzelf presenteert. Ondanks het melige verhaal en de Russische soldaten met de meest overdreven accenten aller tijden, weet Resident Evil 3 ook vaak genoeg onder je huid te kruipen. Het is een magische combo en ik zie niemand dit zo goed doen als Resident Evil.

Supercop Jill versus Nemesis

Jill Valentine is een bad-ass. Ook al voel je je soms kwetsbaar in de grote stad, Jill zorgde ervoor dat ik het vertrouwen had om mijzelf er doorheen te slaan. Zij kan namelijk ziek goed met wapens omgaan. Net zoals in deeltje twee, voelt de gunplay heerlijk aan. De zombies maken bizarre en onmenselijk bewegingen, dus wanneer je drie headshots achter elkaar raakt, voelt dat ontzettend bevredigend. Elk geweer in de game voelt anders en heeft ook een andere functie. Het pistool dat je hebt, kun je het beste gebruiken om zombies één voor één neer te halen, terwijl de shotgun beter is wanneer je in de problemen zit. Diverse upgrades die verstopt zitten in de wereld zorgen ervoor dat je geweren nog fijner aanvoelen. Beweging krijgt ook een behoorlijke upgrade in Resident Evil 3. Jill (en Carlos) krijgen allebei een soort dash. Deze dash zorgt voor meer tempo, en doordat je wendbaarder bent, zijn er ook meer zombies op je scherm. Je hebt immers nu de middelen om ze te ontwijken, dus het voelt niet oneerlijk wanneer er vele zombies in een kleine gang je op staan te wachten. Met de juiste timing, kun je alle soorten schade ontwijken en dit voelt geweldig aan wanneer je in een intens moment ontsnapt. Er is echter één big bad guy waaraan je wellicht nooit ontsnapt.

In de preview van Resident Evil 3 heb ik het al hierover gehad, maar Nemesis is een ontzettende lul. Hij is roekeloos, onbezonnen en stopt pas als jij morsdood op de grond ligt. De Tyrant (genaamd Mr X.) in het vorige deel was al erg genoeg, omdat het niet een te stoppen kracht was. Nemesis doet er nog een schepje bovenop, door niet alleen razendsnel te zijn, maar ook nog eens een volledig arsenaal tot zijn beschikking te hebben. Elke aanvaring met Nemesis is anders en het houdt de speler scherp. Je moet ook wel scherp blijven, want dat monster wil niets liever dan suikerspinnen maken van je ingewanden. Daarom is het zo fijn dat Jill een dash heeft en goed is met haar geweren. Je krijgt echt wel de kans om het op te nemen tegen Nemesis en het voelt nooit oneerlijk aan. Just be prepared for the worst...

Feels like I've been here before

De meeste componenten voelden goed aan toen ik bezig was met Resident Evil 3. Het voelt vertrouwd aan en het speelt heerlijk. Toch begon ik mij af en toe te storen. Ik ben iemand met een oog voor detail en dat werkte mijn ervaring eigenlijk een beetje tegen. Ik vind het echter belangrijk om de verwachtingen van de vele fans goed en eerlijk neer te zetten. Ik heb het er al kort over gehad in de preview, maar één van mijn zorgen is toch een beetje werkelijkheid geworden. Vele assets van Resident Evil 2 zijn overgebracht. De modellen van dezelfde zombies kom je vaak tegen. Ik zag er zelfs twee op de grond liggen die ik al meerdere keren gezien had, maar het leek wel of ze tweelingen waren. Dit soort dingen breken mijn diepgang in de wereld van Raccoon City, terwijl ze de rest echt uitstekend doen. Het stopt niet bij de zombies. De game voelt namelijk hetzelfde in vele omgevingen nadat je verder progressie maakt buiten de straten van Raccoon City. Control-C en Control-V. Zo voelen sommige stukken van de game aan.

Is dat het einde van de wereld? Nee, want Resident Evil 2 was in zijn kern al een uitstekende game. Sterker nog, als je RE2 nooit gespeeld hebt, dan ga je het letterlijk niet opmerken. Dit is misschien daarom ook een puntje die alleen de hardcore fans zullen meekrijgen, maar die het wellicht ook enigszins verwacht hadden. Maar goed, zelfs de sterkste puntjes in Resident Evil 3 qua gameplay, voelen ontzettend vergelijkbaar met Resident Evil 2. Wanneer je fundamenteel al zo sterk staat, is het dan nodig om onnodige risico's te lopen en jezelf proberen te verbeteren? Ze gooien al meer tempo erin met de dash-optie, maar ik hoopte dat Resident Evil 3 nog iets losser stond van Resident Evil 2.

1 1 1

But wait, there's more??

Ja jullie dachten zeker dat deze review erop zat. Sike, want ik behandel natuurlijk ook de gloednieuwe multiplayer-modus genaamd Resident Evil Resistance! Je krijgt dus met Resident Evil 3 niet alleen een remaster van de singleplayer campaign, maar je kan ook aan de slag met een 1 tegen 4 survival gamemodus. De Mastermind neemt het op tegen vier overlevenden en hoe werkt dat precies? Laten we eerst even het slagveld bekijken vanuit het perspectief van de Mastermind. Hij houdt iedereen in de gaten via camera's en spawnt via een deck diverse monsters en valstrikken. De Mastermind's taak is vrij simpel, zorg ervoor dat de overlevenden niet op tijd kunnen ontsnappen. Je kunt zelfs als de Mastermind controle nemen over de diverse monsters die je los laat, wat zeker een leuke ervaring is.

De overlevenden moet samenwerken om zo de puzzels op te lossen en te ontsnappen. Elk personage heeft een andere specialiteit. Zo kan de ene meer damage aanrichten, terwijl de andere goed is in het healen. Ze barsten niet van het karakter en zijn ook niet bepaald heel interessant. De diverse maps zijn leuk ingericht en het voelt als een gebalanceerde ervaring. Er gingen bij mij wel wat alarmbellen af toen ik de lootboxes zag. Gelukkig kun je ze niet kopen met echt geld, maar je kan wel weer boosters kopen om zo meer te kunnen verdienen. Shady? Ja, maar het kan erger. Het is vooral klote dat je alleen door middel van RNG items kunt verdienen. Niet alleen cosmetisc,h maar ook items die effect hebben op gameplay. Dit is een tegenvaller, maar hopelijk heeft het niet té veel impact op je ervaring in Resident Evil Resistance. De tijd zal het leren.

1 1 1 1 1

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Er is veel om van te houden in de remake van Resident Evil 3. De game voert het verhaal uit op de vertrouwde manier en Jill Valentine is een uitstekende protagonist voor de Resident Evil-sfeer. Raccoon City is prachtig uitgevoerd en de stad voelt gedetailleerd en chaotisch aan. Nemesis en de andere monsters zorgen ervoor dat je veel plezier beleeft, maar dat je vooral ook scherp blijft. Dankzij dash zit er wat meer tempo in de game, terwijl het wel nog steeds heerlijk speelt zoals we gewend waren van Resident Evil 2. Deeltje drie heeft echter af en toe moeite zich meer te onderscheiden van haar voorganger. Resident Evil Resistance is een leuke toevoeging, maar het is wel besmet met merkwaardige RNG elementen. Kortom, Resident Evil heeft nu toch dubbel en dwars bewezen dat het een geweldige franchise is. Met drie uitstekende games die opgebouwd zijn in de nieuwe engine, kan ik toch concluderen dat Resident Evil terug is. Resident Evil 3 verdient het om weer boven aan de top te heersen als grootmacht in het horror-genre.

• Trouw en melig Resident Evil verhaal
  • Raccoon City zag er nog nooit zo goed uit
  • Nemesis houdt je scherp
  • Speelt weer vanouds heerlijk
  • Dash zorgt voor wat meer tempo
  • Resident Evil Resistance is een leuke toevoeging...
  • Te identiek aan Resident Evil 2 remake
  • ...maar RNG en lootboxes halen de multiplayer modus naar beneden
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Resident Evil 3 Remake

Resident Evil

Capcom