Review: Shovel Knight Dig - Doet er een schepje bovenop Pc

Geplaatst: 25 september 2022 10:00

Het voelde niet gek lang geleden dat Shovel Knight Dig werd aangekondigd. Het was tevens één van mijn allereerste nieuwsberichten die ik geschreven had voor Gameliner. Ja, ik ben erg vooruit gegaan - bedankt voor het opmerken. Het is meer dan drie jaar (!) geleden dat Shovel Knight Dig voor het eerst werd getoond aan de buitenwereld. Daarna was het stil en zoals Yacht Club Games dat wel vaker doet, was het eerste nieuwtje in jaren tijd meteen de releasedatum. Ik heb flink lopen wroeten in de aarde, dus ik kan je vrij duidelijk vertellen wat je kunt verwachten wanneer je Shovel Knight Dig opstart. Ik zal proberen niet op te scheppen.

Charmanter wordt het niet

Shovel Knight kent als franchise zijnde een rijke historie. De originele game veroverde menig gamers hart en wordt tot deze dag vaak genoemd als beste indiegame aller tijden. Na een aantal uitbreidingen zat het voor de main game erop. Tijd voor de spin-offs! Shovel Knight Dig zet ons in de metalen poepstampers van Shovel Knight. Wanneer Drill Knight en zijn bende van ellende zijn loot steelt, gaat Shovel Knight achter hen aan. Je achtervolgt de dieven tot de kern van de aarde, maar al snel is het duidelijk dat dit verhaal groter is dan simpelweg een gestolen goodiebag. Je reist door de diverse levels naar beneden en komt een heleboel vrienden en vijanden onderweg tegen. Shovel Knight Dig staat bol met platforming, combat en het personage gedreven narratief. Dit allemaal in hun eigen stijl, wat ze ergens opgegraven hebben uit een andere tijd.

Het origineel waar het allemaal mee begon, Shovel Knight, kende een 8-bit stijl. Die stijl is ditmaal niet teruggekeerd. Hier ben ik echter blij mee, want ik ben een beetje uitgekeken op de visuele stijl van games die het SNES-tijdperk proberen na te apen. Shovel Knight Dig ziet er nog steeds retro uit, maar het is vooral beeldschoon. Je ziet goed dat ontwikkelaar Nitrome invloed had op dit project. De visuals zijn heel clean, maar ze weten ook de wereld van Shovel Knight tot leven te wekken met hele expressieve designs en animaties. Je zou niet denken dat je emotie zou kunnen vormgeven in de helm van onze schopridder. Nou, dat kan dus wel! Hij en de andere NPC's zijn voorzien van enorm veel details en liefde. Daarnaast verzorgt Jake Kaufman de soundtrack. Met levendige melodieën en natuurlijk de retrosound zorgt hij voor een soundtrack die je graag in je vrije tijd zou luisteren. Al snel blijven deze catchy tracks in je hoofd hangen.

Shovel Knight Dig review pc1

Meester in het vak

In Shovel Knight Dig doen we eindelijk de naam eer aan - we graven ons een ongeluk. In de platformers waren we gewend om van links naar rechts te bewegen, maar in deze titel zijn we voornamelijk bezig met het afdalen. De originele Shovel Knight en de uitbreidingen die volgden waren een indicatie van het talent van Yacht Club Games. Er zijn weinig platformers die zo sterk zijn als die titels. Shovel Knight Dig heeft de beste kanten mogen erven. Als we het hebben over de platforming, dan is de spin-off in goede handen. De levels zijn wellicht willekeurig opgezet, maar de onderdelen van de lay-outs barsten van de creativiteit. Van teleporters in de muren tot explosief zand, in elk level vind je wel iets unieks. Het speelt als vanouds goed weg en de controls zijn solide.

Elk ondergronds level zit vol met gespuis. Gelukkig weet onze Shovel Knight daar wel raad mee. Als Jump Man (nee, niet Mario) springt hij met zijn schep op de hoofden van het tuig en geeft ze daarna een stalen klap. Combat is relatief simpel in Shovel Knight Dig, maar het staat als een huis. Het wordt voornamelijk interessant wanneer je het einde van een level hebt bereikt. Na drie stages is het tijd voor de boss fight. Deze zijn een stuk grootser in schaal en weten je een vermakelijke strijd voor te schotelen. Nieuwe en oude bekende eindbazen nemen plaats op het strijdtoneel en zorgen ervoor dat je er even goed voor gaat zitten. Daarnaast zijn de tracks van Jake Kaufman tijdens deze conflicten ook gewoon ijzersterk.

Shovel Knight Dig review pc2

Nieuw terrein voor een oude schop

Shovel Knight Dig lijkt te gaan graven naar goud op deze manier. Er is echter een element dat ik niet optimaal vond werken: de roguelike elementen. Er zijn maar weinig permanente upgrades aanwezig in Shovel Knight Dig. Hoewel je al snel aan erg veel centjes komt, vond ik het vaak irritant dat bepaalde upgrades niet vast aan te schaffen waren. Zo kun je bijvoorbeeld niet combat opties vast aanschaffen. Dit is irritant, omdat de NPC verantwoordelijk voor deze upgrades sporadisch aanwezig was tijdens de runs die ik had. Te veel willekeurige factoren zorgde soms voor frustratie.

Door de relatief simpele set-up is de game eigenlijk alleen geschikt voor de kortere gamesessie. Dit hoeft niet per se een minpunt te zijn - soms wil je nou eenmaal eventjes kort een gamepje spelen. Je moet echter wel rekening houden met het feit dat de content in Shovel Knight Dig vrij snel uit te putten is. Ja, het meeste wat er is, is van hoge kwaliteit. Maar wanneer je er eventjes voor gaat zitten, dan kun je deze game in een paar uurtjes wel grotendeels klaren. Zeker wanneer de beschikbaarheidsopties je gewoon een paar extra levens gunt. Maar we spelen de game uit op z'n echie natuurlijk. Anders kun je dat ridderschap wel vergeten!

Shovel Knight Dig review pc3

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Shovel Knight Dig is een spin-off die de hoge kwaliteit van de serie serieus neemt. Het barst van de persoonlijkheid en is ontzettend charmant. Zowel de visuele stijl als de soundtrack dragen hieraan bij. Je weet al snel dat je een Yacht Club-game aan het spelen bent. De controls zijn vloeiend en elk detailtje klopt. Voornamelijk hun expertise in platforming komt goed voor de dag. Waar Shovel Knight echter goed scoort met de platform elementen, kan niet hetzelfde gezegd worden voor de roguelike elementen. Dit blijkt nieuw terrein te zijn voor Yacht Club Games en dat is te merken. Ze zijn niet per se slecht uitgevoerd, maar zijn te onopvallend. Hoe dan ook, als je zin hebt in een snack sized avontuur om over op te scheppen, dan zit je met Shovel Knight Dig goed. Deze indiegame doet er een schepje bovenop!

• Hele charmante stijl
  • Leveldesign
  • Platform elementen
  • Speelt zorgeloos weg
  • Soundtrack wederom fijn
  • Uitdagend
  • Diverse progressiesystemen
  • Niet geschikt voor lange sessies
  • Kortzichtige camera
  • Roguelike elementen niet bijzonder
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Shovel Knight Dig

-

Yacht Club Games