Review: Spiderheck - What the Heck?! Pc

Geplaatst: 23 september 2022 16:00

Er zijn een paar dingen in het leven waar ik niets van moet hebben. Oesters, bijvoorbeeld, of stracciatella-ijs. Het andere waar ik niets van moet hebben, zijn spinnen. Er is iets aan hun manier van kruipen, met hun overdreven grote aantal poten, dat mij niet helemaal lekker zit. Ik zie namelijk niet in hoe een wezen ooit meer dan vier poten nodig zou moeten hebben. Wij redden het toch ook prima met twee armen en twee benen? En dan hebben we het al helemaal niet hebben over de duizendpoot. Uitslover. Afijn, ik zou het in deze review over Spiderheck moeten hebben. Een game waarin je dus speelt als zo'n beest met overdreven veel poten, maar minder veel dan de duizendpoot. Een spin, dus.

Spiderheck review1

Alleen leuk met vrienden

Sommige games zijn alleen leuk met vrienden. Denk bijvoorbeeld aan games als Among Us, Overcooked en Minecraft. Spiderheck is ook zo'n game die we in die categorie kunnen onderbrengen. Toen Spiderheck tijdens de afgelopen ID@Xbox werd aangekondigd, was dat ook gelijk mijn eerste gedachte. Hey, dit ziet er grappig uit, dacht ik. En toen de onthulling kwam dat het een competitieve multiplayergame was, dacht ik, hey, dit is leuk voor een redactiestream! Ik heb namelijk niet zo veel vrienden die met mij willen gamen. Waarschijnlijk ben ik te cynisch en te nerdy om aardig gevonden te worden, of ze vinden allemaal dat ik te veel schreeuw tijdens het gamen (sorry Patrick en Rudy). Dat hindert gelukkig niets, daar de Gameliner-redactie altijd in is voor een potje vermaak, zelfs als ik tegen ze schreeuw dat ze de gehaktballen in de juiste pan moeten flikkeren.

Goed, Spiderheck is dus een competitieve multiplayergame waarin je de rol aanneemt van een spin, of eerder een cyberspin. De verschillende stages bestaan uit platformen waar je met je overdreven aantal poten overheen kunt kruipen en met je web aan vast kunt maken om naartoe te slingeren. De onderkant van de stage is gevuld met lava, daar houden spinnen niet van. Het is dus de bedoeling dat je je een weg over de verschillende platformen heen kruipt en slingert, zonder in de lava te vallen. De physics in de game zijn even wennen, daar je spin behoorlijk een en weer slingert en het richten van je web niet altijd even gemakkelijk gaat. Ik ben dus het eerste uur vooral bezig geweest met het onderzoeken van de lava in deze game. Gelukkig kent de game een tutorial, in de vorm van het menu waar je in komt als je de game opstart. In beeld zie je welke knoppen je kunt gebruiken voor zowel de controller als je toetsenbord en muis en om een van de speelmodi uit te kiezen, moet je jezelf op het platform met de betreffende modus zien te slingeren. Een best intuïtieve manier van de controls leren, vind ik.

Spiderheck review

Spin to win

Goed, zoals ik in mijn vorige alinea's eigenlijk had willen beschrijven, is Spiderheck alleen leuk met vrienden. Je kunt in de game namelijk kiezen uit drie verschillende speelmodi. Als eerste heb je de PvP-modus Versus Battle. Deze modus is precies wat de naam zegt dat het is. Je kunt met jouw spin tegen andere spinnen strijden. Waar? Op een van de tientallen maps met platformen en lava. Hoe? Met verschillende soorten sci-fi wapens, zoals ray guns, particle swords en explosieven. Ja, alsof spinnen niet al eng genoeg zijn met hun overdreven aantal poten, hebben de ontwikkelaars van Spiderheck ze ook nog eens allerlei futuristische wapens gegevens om de mensheid mee uit te roeien. Elk wapen kan beperkt gebruikt worden, dus je zult steeds weer nieuwe moeten zoeken. Zo gaat de munitie van de ray gun op en wordt het particle sword met elke slag kleiner. In elk potje is het is lekker chaotisch, omdat je een balans moet zien te vinden enerzijds niet in de lava vallen en anderzijds de aanvallen van je vijanden ontwijken en dat allemaal terwijl je zelf ook steeds bent op zoek naar nieuwe wapens om de andere spinnen mee te lijf te gaan.

Dit te lijf gaan van andere spinnen kun je zowel online als offline doen en met de optie om alleen vrienden uit je Steam-lijst toe te laten. Hoewel het online spelen tegen vreemde spinnen soms ook voor hilarische momenten zorgde, ligt de grootste potentie toch in het samen spelen met vrienden. Het is namelijk veel leuker om de chaos in deze game te ervaren op vrijdagavond met je vrienden op Discord en een biertje in je hand, dan met willekeurige vreemdelingen waar je verder alleen in-game interactie mee hebt. Als je niet zo van het competitieve bent, dan is de speelmodus Wave Survival misschien iets meer voor jou weggelegd. In deze modus moet je zo veel mogelijk waves van computergestuurde vijanden zien te overleven. Dit kun je zowel in je eentje doen, als in co-op met vrienden. En hierbij geldt ook weer, dat ook deze modus samen met vrienden leuker is dan alleen. Heb je echter, net zoals ik, geen vrienden, dan kun je ook altijd nog Tiers of Heck proberen. Tiers of Heck is een soort challenge-modus waarbij je verschillende soorten singleplayer challenges kunt doen, die elk een ander thema hebben en een dieper inzicht in de mechanics vereisen. Ik moet toegeven, de Tiers of Heck zijn behoorlijk pittig. Er is dus wel genoeg uitdaging voor de meest vakkundige spinnen.

Spiderheck review3

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Spiderheck is typisch zo'n game die alleen leuk is met vrienden. De game is chaotisch, gemakkelijk op te pakken, maar extreem moeilijk om goed te beheersen. Dit zorgt ervoor dat het alleen maar leuker wordt als je met vrienden een beetje rond kunt kloten met de verschillende wapens die in de game zitten en de besturing die zelfs na uren spelen nog niet goed in je spiergeheugen zit. Wave Survival is alleen leuk om samen met een vriend te doen en Tiers of Heck is echt alleen weggelegd voor de ervaren Spiderhecker. Een aanrader dus, maar alleen als je een beetje leuke vrienden hebt.

• Gemakkelijk op te pakken
  • Lastig om te beheersen
  • Chaotische actie