Review: Windjammers 2 - De fun staat niet ter disc-ussie Nintendo Switch

Geplaatst: 1 februari 2022 10:00

Een jaar of twee geleden werd ik door Rudy plotseling uitgedaagd voor een potje Windjammers. Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord, maar nadat ik hem alle hoeken van het veld had laten zien bleek het al snel een best vermakelijke game. Dus toen Windjammers 2 werd aangekondigd was ik stiekem toch best wel benieuwd wat DotEmu aan vernieuwingen in petto had voor deze sequel. De afgelopen periode heb ik mij suf gefrisbeed. In deze review vertel ik je alle ins en outs over Windjammers 2 en vooral of het je geld waard is.

Frisbeëen is het nieuwe tennissen

Als je nog nooit van Windjammers hebt gehoord, dan kun je dat het beste zien als een soort variant op de allereerste game ooit; Pong. De peddels zijn alleen vervangen door personages en de bal is een frisbee geworden. Het idee is verder vrij simpel, gooi de frisbee naar de overkant en probeer dat zo te doen dat je tegenstander hem niet kan vangen en teruggooien. Afhankelijk van waar je frisbee in het veld terecht komt verdien je punten en degene die het eerst vijftien punten heeft behaald wint de set. De wedstrijden worden gespeeld in een best of three setting, dus wie het eerst twee sets op zijn naam weet te schrijven is automatisch de winnaar van de match.

Het eerste deel gaf je de keuze uit zes personages. In Windjammers 2 zijn er hier vier aan toegevoegd, zodat je in ieder geval iets meer keuze hebt. Eigenlijk zijn deze tien frisbeeërs onder te verdelen in drie categorieën. Een deel valt onder snelle spelers, een ander deel onder de krachtige spelers en de rest is een mix van beide. Je kunt dus goed kiezen uit spelers die het best bij jouw speelstijl passen, al is de keuze nog steeds een klein beetje bepert. Het uitzoeken van het juiste personage is overigens wel belangrijk. Ze hebben namelijk allemaal een unieke superaanval. Als jij een frisbeëer kiest met een superaanval die je goed ligt, ben je al bijna verzekerd van de punten.

1 1 1 1 1

Schijfjes gooien tot je erbij neervalt

Windjammers 2 heeft niet al te veel gamemodi te bieden. Als je je liever niet waagt aan de multiplayer, dan heb je slechts twee opties. Of je speelt een match tegen een bot of je speelt een toernooi. Dat eerste is nogal saai en vooral handig als je nog een beetje wil oefenen. Practice makes perfect, is het niet? Het toernooi is wel een leuke gamemodi. Je kunt kiezen uit drie moeilijkheidsgraden en neemt het dan in vijf rondes op tegen een aantal tegenstanders. Iedere ronde heb je de keuze uit twee levels. Om de twee matches krijg je een bonuslevel voor de kiezen, waarbij je punten kunt vergaren. Als je voldoende punten bij elkaar hebt gespeeld, dan verdien je een extra leven. Je mag dan dus een potje verliezen zonder dat het consequenties heeft. Als je zonder levens komt te zitten is het game over en moet je opnieuw een toernooi beginnen.

Wil je je liever meten met echte tegenstanders, dan kan dat ook! Windjammers 2 heeft een competitieve modus waarin je tegen andere kunt strijden. Hierbij is je keuze om het casual te spelen of ranked. Je ziet in het online menu wel hoeveel mensen er online zijn, alleen niet in welke gamemodi zij spelen. Het is dus lastig in te schatten of er voldoende tegenstanders zijn. Eerder had ik het al even over de verschillende levels en dat je tijdens zo'n toernooi kan kiezen. Dit is van essentieel belang, want ieder level werkt weer net even anders. De punten die je met je frisbee kunt scoren worden namelijk bepaald door het speelveld. Bij het ene level zit de vijf punten score weer ergens anders dan in het adnere level. Het is dus belangrijk om weloverwogen keuzes te maken voor welk level je gaat, ongeacht of je nou offline of competitief speelt.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Windjammers 2 is een enorm vermakelijke game. Zowel het spelen van een toernooi, als het online gedeelte speelt lekker weg. Door de variëteit in personages en levels blijft het verfrissend, al is de keuze toch ietwat beperkt. De game ziet er al een stuk beter uit dan het eerste deel, maar de vernieuwingen zijn verder minimaal. Winjammers 2, gaat eerder door voor Windjammers 1,5. Desalniettemin is het zeker een aanrader als je van dit soort games houdt.

• Speelt lekker weg
  • Kleurrijk
  • Pong 2.0
  • Verbeterde graphics
  • Meer personages
  • Meer levels
  • Eerder Windjammers 1.5
  • Spelersaantal online onduidelijk
  • Keuze ietwat beperkt
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Windjammers 2

-

Dotemu