Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed review - Diepvries pizza

-

Kom je uit de jaren ’80 of ’90, dan is het vrijwel gegarandeerd dat je bent opgegroeid met de Teenage Mutant Ninja Turtles. Heb jij je innerlijke kind nooit kunnen loslaten (zoals zou moeten), dan is de kans nog groter dat je de radical teens nog altijd een warm hart toedraagt. Hoe fijn is het dan ook dat er nog altijd series, films en games van de vier broers komen te verschijnen? Met Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed is deze lijst weer aangevuld met een moderne 3D beat-'em-up die zowel oude fans als nieuwkomers probeert te bekoren. Slaagt TMNT: Mutants Unleashed er echter in om de honger naar nostalgie te stillen? Dat hangt ervan af wie je het vraagt. Waarom dat is, lees je in deze Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed review!

Teenage Mutant Ninja Turtles Mutants Unleashed Review

Bij dag een turtle, bij nacht een turtle

TMNT: Mutants Unleashed borduurt voort op het universum van de recente animatiefilm Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem. De storyline is redelijk simplistisch: New York raakt overspoeld met gloednieuwe mutants. Deze “Mewbies” zijn aanvankelijk vriendelijk, maar plotseling slaat de stemming om en worden deze Mewbies agressief, schoppen ze rotzooi in de stad en is het aan Leo, Donny, Raph en Mikey om te achterhalen waarom dat is. Het viertal gaat namelijk eindelijk naar school, maar door het tumult in de stad, is er een avondklok (die overdag is) ingegaan. Geen probleem voor de turtles, die wonen immers in het riool en dat is dan ook grotendeels waar het avontuur plaatsvindt. Je moet immers van locatie naar locatie reizen en dat doen we natuurlijk via het riool.

Het zijn echter niet alleen de Mewbies die doordraaien. Ook jouw vrienden (in deze hippe generatie turtles dan) Bebop, Rocksteady, Genghis Frog en vele anderen raken beïnvloed door de mysterieuze aandoening. Time to kick some shell dus! Tenminste, eventjes dan, want het blijven immers vrienden en met vrienden bouw je een band op. Tussen de gevechten door dien je namelijk relaties met een aantal bekenden op te bouwen. Deze relaties resulteren in nieuwe zijmissies, zoals het verzamelen van graffiti, het spelen van combat challenges, of het opsporen van AR representaties van vijanden. Dat niet alleen, door de banden aan te halen, ontgrendel je nieuwe moves en worden de turtles krachtiger dan ooit tevoren. Het is echter een delicaat proces, bepaalde missies dien je namelijk voor een bepaalde dag te voltooien en iedere handeling kost een halve dag. Een in-game dag bestaat uit een middag en avond. Je kunt dus eigenlijk twee handeling per dag uitvoeren. Het is dus ook nog eens een stukje tijdmanagement wat om de hoek komt kijken!

Teenage Mutant Ninja Turtles Mutants Unleashed Review1

Veel actie, weinig diepgang

Wanneer het aankomt op gameplay is Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed een typische beat-'em-up. Je hebt een light- en heavy attack, een aantal combo’s, een dodge knop en een ultra waarbij je de hulp van één van de broers inschakelt. De combo’s die je kunt ontgrendelen door vriendschappen op te bouwen geven iets meer diepgang aan de gang, maar uiteindelijk komt het erop neer dat je dezelfde combo keer op keer uit de mouw schudt. Deze zijn namelijk bijzonder effectief waardoor je relatief gemakkelijk door de game struint. Dat door de game struinen hoef je overigens niet alleen te doen. TMNT: Mutants Unleashed biedt namelijk een toegankelijke couch co-op-modus waardoor je op de bank met twee man door de levels kunt knokken.

Zoals vermeldt bevat Mutants Unleashed lichte RPG-systemen. Je dient per dagdeel een actie uit te voeren en bepaalde missies voor een bepaalde dag te voltooien. XP kan geïnvesteerd worden in nieuwe moves en relaties kunnen uitgebouwd worden voor nieuwe mechanics. Het probleem is echter dat geen van deze mechanics bijzonder diepgaand is, waardoor TMNT: Mutants Unleashed puur gefocust is op de jongere doelgroep. Ergens logisch, de game wordt immers uitgegeven door Outright Games en is ontwikkeld door aHeartfullofGames, die beide focussen op games voor kinderen. De oudere gamer gaat snel een vorm van herhaling herkennen en de combat is net te simpel om twaalf uur lang, wat overigens een nette tijd is, vermaak te bieden.

Teenage Mutant Ninja Turtles Mutants Unleashed Review2

Visueel uniek, technisch ruw

Grafisch gezien weet Mutants Unleashed aardig te bekoren. De handgetekende grafische vormgeving is simplistisch doch charmant. De kleuren spatten van het scherm en sluiten erg goed aan wat bij de vormgeving in zijn algemeen. Het is een beetje overdreven hip, niet alleen qua beeldgebruik, maar ook qua audio, maar dat hebben de Turtles altijd een beetje gehad. Het volstaat en zorgt voor een fijne ervaring om naar te kijken en luisteren. Het is echter een gevalletje style over substance, want waar de game er visueel gezien erg goed uitzien, zijn de animaties in voornamelijk de cutscenes bijzonder tegenvallend. Zeg maar een total bummer, dude.

En dan komen we aan bij de technische performance van TMNT: Mutants Unleashed, want daar valt wel wat over te zeggen. De game slaat namelijk technisch gezien op een aantal gebieden de plank flink mis. De animaties zijn niet altijd op het juiste niveau, je komt met regelmaat vast te zitten, bepaalde visuele elementen blokkeren het zicht volledig, vijanden kunnen vast komen te zitten op onhandige plekjes en de camera werkt vrijwel nooit mee. Je hebt continu het gevoel dat er in een hoekje iets te vinden is, maar door de fixed camera positie, krijg je nooit een goed beeld van de omgeving. Daarnaast mis je een gevoel van diepte, wat nogal onhandig is een 2.5D beat-‘em-up. Platform segmenten resulteren regelmatig in een duik in de plomp, waardoor je het stukje moet overdoen.

Teenage Mutant Ninja Turtles Mutants Unleashed Review3

Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants Unleashed weet met zijn visuele stijl en toegankelijke gameplay een prima game te bieden voor de jongere Ninja Turtles-fan. Ik zeg bewust jongere fan, want de oudere generatie zal snel uitgekeken raken op de game. Het RPG-systeem is een grappige toevoeging, maar biedt net te weinig diepgang voor de wat meer ervaren gamers onder ons. Het avontuur is echter prima, het verhaal geeft reden genoeg om door te spelen en de combat is vermakelijk genoeg om eens mee aan te modderen. Grafisch gezien doet de game het goed, maar helaas scoort de game op technisch vlak aanzienlijk minder. Hierbij is het vooral de camera die irritatie oplevert. De fixed positie zorgt er namelijk altijd voor dat je bepaalde delen van het scherm niet ziet en dat je platformstukken over moet doen omdat je diepte mist. Zoek je een turtles-fix dan heb je aan TMNT: Mutants Unleashed een prima dosis. De humor ligt er goed op en het zijn gewoon de turtles. Let echter wel op, dit is de nieuwe generatie. Veteranen (zoals ik) herkennen weinig van het verhaal en de omgeving en ook dat doet blijken dat dit een game is voor de jongere generatie. Zoek je iets meer uitdaging en een wat meer gestroomlijnde ervaring, check dan eens die andere game: Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge.

• Voldoende
  • Artstyle
  • Vermakelijk verhaal