V Rising review - Zet je tanden er maar in!

Aangepast: 14 mei 2024 12:32

V Rising is al een tijdje uit in Early Access. De game heeft in die periode al heel wat lof ontvangen. Zo was destijds ook te lezen in onze preview van V Rising van bijna twee jaar geleden. Inmiddels is het tijd voor de officiële release van de game, waarbij Stunlock Studios genoeg tijd en feedback heeft gehad om de game verder uit te breiden en te verbeteren. Ik zette mijn tanden in V Rising om te zien of het mijn dorst naar een toffe survival RPG kan lessen.

Een prachtige duistere wereld

V Rising is een survival RPG waarin je een vampier speelt. Op zich niets nieuws onder de zon, maar dat zorgt wel voor een interessante en sfeervolle setting. De vampiers zijn lang geleden door de mensen verslagen en moesten daardoor terugtrekken naar de schaduwen. Jij staat op als een verzwakte vampier die als doel heeft om een imperium op te bouwen en de vampieren clans weer in glorie te herstellen. Een beetje een standaard from rags to riches verhaal, dus. Een beetje cliché, maar wat mij betreft niet heel storend. Ik vind het juist altijd wel tof om in een game te kunnen beginnen als nobody en me langzaam maar zeker omhoog te werken naar de top.

De open wereld van Vardoran heeft een prachtige gotische uitstraling. De wereld bestaat uit verschillende sfeervolle biomen die elk hun eigen flora en fauna hebben. Zo begin je in de Farbane Woods, waar je simpele grondstoffen als hout en steen kunt verzamelen en vooral bosdieren als wolven en beren tegenkomt. Hier kun je op een rustig tempo kennismaken met de verschillende mechanics en dreigingen die er op je pad komen. Naarmate je sterker wordt, kun je verder de wereld in trekken. Zo kun je bijvoorbeeld naar de Dunley Farmlands, waar je veel meer mensen tegenkomt die niet bepaald fan zijn van vampiers en naar het Cursed Forest waar monsters en ondoden ronddwalen.

V Rising review1

Een hertje voor de dorst

Om als vampier aan de top te kunnen komen, zul je hard moeten werken. Het verkrijgen van betere wapens en uitrusting is het eerste waar je je op zult moeten focussen. Het level van je personage is namelijk een optelsom van de levels die je uitrusting hebben. Betere uitrusting kun je krijgen als drop van vijanden, als loot uit kisten, of door het zelf te maken. Crafting speelt dan ook een grote rol in V Rising. Overal waar je komt, kun je verschillende grondstoffen verzamelen. Deze gebruik je niet alleen om je gear te verbeteren, maar ook voor je kasteel. Het bouwen en onderhouden van je kasteel is namelijk iets dat ook erg belangrijk is. Je kasteel is namelijk de basis van waaruit je je plannen maakt om de wereld te veroveren. Het hart van je kasteel moet je voeden met Blood Essence, dat je verkrijgt door levende wezens te doden. Hoe meer Blood Essence er in het hart van je kasteel zit, hoe langer het intact blijft. Heeft je kasteel geen Blood Essence meer, raakt het in verval en kun je bijvoorbeeld de crafting bench die erin staat niet meer gebruiken.

Sterker worden doe je echter niet alleen maar door betere uitrusting te verkrijgen en je kasteel uit te bouwen. Je zult ook bloed moeten drinken en nieuwe vaardigheden moeten verkrijgen. Wat V Rising namelijk onderscheidt van andere survival RPG's is het feit dat er slim wordt ingespeeld op het feit dat je een vampier bent. Eén van de unieke mechanics in V Rising is namelijk het drinken van bloed. Zoals wij mensen af en toe moeten eten en drinken om ons in leven te houden, moeten vampiers in V Rising zich regelmatig tegoed doen aan een glaasje biologische, rode wijn. Je kunt van elk levend wezen het bloed drinken. Afhankelijk van wat voor bloed je drinkt en hoe zuiver dit bloed is, krijg je verschillende bonussen. Zie dit als een soort van class waar je tussen kunt wisselen door ander bloed te drinken. Als je het bloed van een dier drinkt, kun je bijvoorbeeld sneller lopen en als je het bloed van een arbeider drinkt, verzamel je meer resources. Ook zijn er speciale wezens die V Blood bezitten. Dit zijn een soort bosses die, wanneer je hen weet te verslaat en hun bloed drinkt, een nieuwe speciale vaardigheid voor je vrijspelen. Zo kun je bijvoorbeeld de mogelijkheid krijgen om in een wolf te veranderen om je sneller voort te bewegen, of krijg je nieuwe elementen magie die je kunt gebruiken.

V Rising review2

Spontane ontbranding

Een andere manier waarop V Rising slim gebruikmaakt van het feit dat je een vampier bent, is dat het gebruikmaakt van de verschillende zwakten die vampiers hebben. Zo verbranden ze namelijk in de zon en kunnen ze niet tegen knoflook. V Rising maakt gebruik van een dag- en nachtcyclus. Zo'n een derde van een cyclus is het dag en dat betekent dat de zon schijnt. Farbane Woods, het gebied waar je in begint, zit gelukkig vol met bomen. Je kunt in de schaduw van de bomen blijven lopen om te ontsnappen aan de brandende zon. In andere gebieden, of wanneer je alle bomen bijvoorbeeld al gekapt hebt, heb je niet zoveel geluk. Dit zorgt voor een behoorlijke uitdaging. Je zult altijd op de tijd moeten letten en moeten kijken of je in de buurt bent van iets waarmee je tegen de zon kunt schuilen. Je eigen kasteel kun je gelukkig wel zo inrichten dat je er overdag gewoon rond kunt lopen. Overdag is dan ook een goed moment om terug naar je kasteel te gaan en je uitrusting te verbeteren.

De vernieuwde licht engine zorgt ervoor dat de zon, wanneer het schijnt, op prachtige wijze over het landschap valt. Doordat de zon gedurende de dag draait, verandert de positie van de schaduwen mee. Ik vind het erg fascinerend om te zien hoe een locatie overdag om tien uur 's ochtends veiliger is dan om vier uur 's middags, omdat de schaduwen dan langer zijn. Wat minder fascinerend is, is de camera in V Rising. De game heeft een isometisch perspectief, waarbij je de camera 360 graden rond kunt draaien en een beetje in en uit kunt zoomen. Door de manier waarop de camera gepositioneerd is, is het soms lastig om te zien wat je doet, omdat delen van de wereld, zoals bergen of bomen, voor de camera zitten. Je moet dan handmatig de camera draaien om weer zicht te krijgen, maar dat wil niet altijd zorgen dat je weer goed zicht krijgt. Ook draait de minimap niet mee met de camera, maar alleen jouw plaatsaanduider op de minimap. Het is dus erg gemakkelijk om gedesoriënteerd te raken.

Ondanks dat ik enorm veel plezier heb beleefd in mijn tijd met V Rising moet ik wel toegeven dat het waarschijnlijk een game is die ik langs me neer moet laten liggen. In V Rising draait het er namelijk om dat je je staande probeert te houden op een live server, waarbij er vele andere vampieren zijn die jou van je troon willen stoten. Het is sowieso leuker om de game samen met vrienden te spelen, als je hebt uit weten te vogelen hoe het omslachtige multiplayersysteem werkt. Het is echter wel zo dat dit een game is waar je veel en vooral ook consistent tijd in moet steken. Je moet je kasteel namelijk continu voeden met Blood Essence om ervoor te zorgen dat het niet in verval raakt en je zult continu nieuwe grondstoffen moeten verzamelen om je uitrusting te verbeteren, maar ook je kasteel en de bouwwerken in je kasteel, zodat je uitrusting van hogere levels kunt craften. Progressie in V Rising duurt lang. Dat is op zich geen groot probleem, maar wel als de aard van de game van jou verwacht dat je continu blijft doorwerken om dat kleine beetje progressie te blijven boeken. Als volwassene met een fulltime baan, een huishouden en een sociaal leven om bij te houden, heb ik nu al het gevoel dat ik spelers op mijn server niet bij ga kunnen houden. Een privé server zou dan een oplossing kunnen zijn, maar dat neemt natuurlijk ook een beetje de ervaring van een live server weg.

V Rising review3

Het eindoordeel van Claudia Tjia

V Rising is een survival-RPG waarin je speelt als vampier die streeft naar het herbouwen van de glorie van de vampiers en het vestigen van dominantie over de hele wereld. Gelegen in de gotische wereld van Vardoran, verken je diverse biomen, verzamel je grondstoffen en ga je verschillende uitdagingen aan. De game benadrukt progressie door het verkrijgen van betere uitrusting, het uitbreiden en onderhouden van je kasteel, en het beheersen van verschillende vampirische vaardigheden door het drinken van bloed voor bonussen en nieuwe krachten. De dag-nacht cyclus en vampirische zwaktes voegen strategische diepte en een nieuw niveau van uitdaging toe. Ondanks de plezierige gameplay kan de tijdsinvestering en competitieve aard op live servers uitdagend zijn voor spelers met drukke schema's. Mocht je echter veel tijd hebben om in V Rising te steken, dan is het zeker een game die de moeite waard is. In andere gevallen zijn privé servers eventueel nog een uitkomst.

• Sfeervolle gotische setting
  • Diverse biomen met unieke vijanden
  • Unieke vampirische mechanics