Trailer
Total War: Medieval III is in ontwikkeling
gisterenMet de aankondiging van Total War: Medieval III keert Creative Assembly terug naar een tijdperk waar ze al genoeg ervaring mee hebben, de middeleeuwen.
Van 27 november tot 4 december veranderde Breda in het speelveld van de Nederlandse game-industrie. Deze derde editie van Dutch Game Week, voorheen Breda Game Week, is meer dan alleen een evenement. Het is een week waarin game-art, ontwikkeling, publishing, eSports, applied gaming en immersive technology samenkomen, allemaal op eigen bodem. Professionals, studenten, fans en geïnteresseerden ontmoeten elkaar, wisselen ideeën uit en ontdekken nieuw talent. Op verschillende plekken in Breda konden bezoekers genieten van exposities, lezingen, workshops, conferenties, netwerk-evenementen en toernooien. Bram en Claudia bezochten het evenement op maandag 1 december om een kijkje te nemen achter de schermen bij de broedplaats van de Nederlandse game-industrie.

Bram en ik werden op maandag hartelijk ontvangen door Fran van den Bogaert van Playgrounds, een van de drijvende krachten achter de Dutch Game Week. Ze vertelde ons het verhaal achter de Dutch Game Week en de ambities die de organisatie heeft. Daarna kregen we een rondleiding door de B’GAME Incubator. In een oud politiekantoor kunnen startende gamestudio's een kantoorruimte huren voor een sterke start in de industrie. Hier groeien creatieve makers, krijgen ideeën vorm en worden dromen werkelijkheid. Van concept tot prototype, van netwerken tot marktintroductie, B’GAME biedt ruimte, kennis en energie om talent te laten floreren. Startende en ervaren professionals vinden er een ecosysteem dat verbindt en versnelt. Creativiteit, samenwerking en technologie staan hier centraal. Het gebouw ademt creativiteit en je voelt meteen de connecties tussen makers, bedrijven, onderwijs en de stad. Het is duidelijk dat hier niet alleen games ontstaan, maar ook een levendige community van ontwikkelaars en creatieve geesten die een sterke basis vormt voor de toekomst van de Nederlandse game-industrie.
Onze eerste stop was Verdant Games, een studio opgericht door ambitieuze afgestudeerden van de Breda University of Applied Sciences. Het team straalt enthousiasme en vakmanschap uit, en het is duidelijk dat ze zowel creatief als technisch sterk zijn. Ze leggen uit hoe ze met twee verschillende projecten bezig zijn en hebben moeten leren de focus te verleggen en hun koers aan te passen aan onder andere wijzigingen in hun team. Door de hulp en begeleiding die ze vanuit de Incubator krijgen, weten ze het hoofd koel te houden en een rechte koers te blijven varen. De passie voor games voel je in elke hoek van het kantoor. Daarna bezochten we Starbrew Games, een studio die ontstond uit een studentenproject. Hun eerste officiële game, Duck Side of the Moon, is een cozy avonturengame waarin een kleine eend door de ruimte reist om zijn weg terug naar huis te vinden. Het team vertelde over de overgang van studieproject naar commerciële release, en de uitdagingen van het zelfstandig ontwikkelen van een volledige game. Ze vertelden over hoe ze zich nu veel meer bezig moesten houden met de businesskant van game-ontwikkeling, waar ze gelukkig vanuit de Incubator de juiste handvatten voor hebben gekregen.
Onze laatste stop was Deviant Legal, een advocatenkantoor gespecialiseerd in de gamesindustrie, onder leiding van René Otto. Ze bieden op maat gemaakte juridische adviezen voor studio’s, uitgevers en makers. Daarnaast zijn ze verantwoordelijk voor The Game Developer’s Guide to Publishing Agreements, een praktisch handboek voor iedereen die zich bezighoudt met publishing contracten. Het team legt uit dat goede juridische begeleiding cruciaal is voor jonge studio’s. Het kantoor heeft een duidelijke focus op games en begrijpt de unieke uitdagingen van de industrie. Voor ontwikkelaars betekent dit zekerheid en ondersteuning bij contracten, rechten en licenties. Deviant Legal laat zien dat juridische kennis een onderdeel is van succesvol gamedesign en -publishing, een kant van de industrie die we zelf eigenlijk ook nog niet eerder hadden gezien.

Daarnaast kregen we de mogelijkheid om even te genieten van het Bredase industrieterrein. Niet per se een hotspot, maar wel de locatie van een bijzondere ontwikkelaar. Ik heb het dan natuurlijk over Twirlbound. Je kent ze wellicht door hun open wereld actie-avonturengame Pine of recente 3D-platformer The Knightling. We werden ontvangen door de CEO Creative Director Matthijs van de Laar en hij gaf ons een mooie tour door het kantoor. Geen kale muren of lege bureaus waren hier te vinden. Alles bruiste met persoonlijkheid; iets wat natuurlijk ook te zien is in de games die ze maken. Het oogt als een hecht clubje mensen die samen een gezamenlijke passie voor games delen. En de geur van tosti's op een maandagmiddag doet een mens natuurlijk altijd goed.
We kwamen hier natuurlijk niet om The Knightling wederom in het zonnetje te zetten. Daarvoor kan je de review lezen (maar even serieus, spelen die handel). Nee, Matthijs vertelde vooral over hoe ze aan het werk gingen bij Twirlbound. Hoe iedereen die bij deze ontwikkelaar zijn/haar carrière voortzet of begint, blijft hangen. Het respect hebben voor de mens achter de gamemaker, dat is een van de kernwaardes binnen deze Bredase studio. En dat merk je niet alleen in hoe Matthijs zijn werknemers op waarde schat. Twirlbound is een schoolvoorbeeld hoe een succesvolle carrière binnen de Nederlandse game-industrie zich kan ontplooien. Het is daarom niet gek dat ze tijdens Dutch Game Week een prominente rol spelen. Ditmaal mag leveldesigner Sasha voor ruim 1100 man de ins- en outs van het vak haarfijn uitleggen.

Dutch Game Week 2025 toont aan dat Breda een centrum is voor creativiteit en innovatie in de Nederlandse game-industrie. De stad biedt een compleet ecosysteem waarin ideeën kunnen groeien en iedereen de kans krijgt om zijn stempel te drukken. Het is een week die zowel professionals, studenten, als fans inspireert, en een duidelijk signaal dat games niet alleen een steeds groter wordende, maar vooral ook een blijvende plek hebben in de Nederlandse cultuur-, technologie- en entertainment-sector.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
Trailer
Met de aankondiging van Total War: Medieval III keert Creative Assembly terug naar een tijdperk waar ze al genoeg ervaring mee hebben, de middeleeuwen.
Nieuws
Sony is onder de indruk van het werk van Bad Robot Games en is een samenwerking met de studio aan gegaan. Bad Robot's eerste game wordt door Sony...
Review
Na 10 jaar absentie is de Thief franchise terug met Thief VR: Legacy of Shadow. In hoeverre het Patricks hart heeft weten te stelen legt hij uit in de...
Nieuws
Metroid Prime 4-muziek blijkt achter een €30 Samus-amiibo te zitten: zonder amiibo blijft de woestijn stil, met muziek en extra’s alleen via de figurine.