Indieaan: 20XX

Geplaatst: 18 juli 2018 14:00
Aangepast: 21 juli 2018 16:30

Onze Indieanen zijn nooit bang om een mening te geven. Dit keer is 20XX het haasje. De Indieaan deelt graag zijn ongezouten mening en wil onze stam helpen met het vinden van de leukste indiegames. Dit keer is het de beurt aan Indieaan Patrick om de stam alles te vertellen over 20XX voor de Nintendo Switch.

CTRL+C: Mega Man

Als je net als ik een 80's kid bent, ben je waarschijnlijk opgegroeid met Mega Man. Wanneer dat het geval is, smacht je er wellicht ook naar om die goede oude gamereeks naar de huidige generatie te tillen. Is het niet om de tergend lastige levels, dan is het wel om de bosses stuk voor stuk een system reset te geven. De wens leek eventjes in vervulling te gaan met Mighty No. 9 die nota bene door ontwikkelaar Inti Creates op de wereld werd gezet, maar we weten allemaal hoe dat is afgelopen. Gelukkig voor ons zijn daar Batterystaple Games en Fire Hose Games met 20XX, een roguelite action platformer waarvan je bijna zou zweren dat het Mega Man is.

Het is namelijk van meet af aan duidelijk dat de ontwikkelaar de inspiratie uit de klassieke platformer heeft gehaald. Hell, zelfs één van de main protagonisten is een regelrechte vrouwelijke kloon van onze blauwe vrind. Compleet met buster gun (maar zo heet het ding natuurlijk niet...) trek je - tenzij je voor easy gaat - met slechts'één leven op zak door diverse levels om aan het einde ervan de eindbaas op non-actief te zetten, waarna je de keuze krijgt om diens vaardigheid te kopiëren of een extra dikke zak met resources te claimen. Flikker je te vaak in een valstrik of wordt je net iets te gretig onder vuur genomen, dan is het over en uit en kun je weer van voor af aan beginnen. Het klinkt als een typische Mega Man, maar dan extra onvergeeflijk.

CTRL+V: 20XX

"Tof!'" zou je denken als fervent Mega Man-fan, en dat is het tot op zekere hoogte ook, maar dit alles kent ook een keerzijde. Het regelrechte copy/paste gedrag zorgt er uiteindelijk wel voor dat 20XX zo goed als geen eigen identiteit kent. Het lijkt allemaal zo verschrikkelijk veel op het product van Inti Creates (inclusief de extra personages in de cutscenes) dat het net zo goed door hen ontwikkeld had kunnen zijn. Dat hoeft op zich nog steeds geen punt van kritiek te vormen, wat het level design daarentegen wel doet. Ondanks het feit dat deze op technisch vlak best oké is, ontbreekt hierin wel de nodige variatie.

Waar in Mega Man het level altijd in stijl was met de eindbaas die deze huisvestte en deze dus altijd uniek was, is dat bij 20XX niet het geval. Sterker nog, het thema van diverse levels wordt meermaals herhaald, waarbij sommige levels bijna letterlijk gekopiëerd worden (op wat anders geplaatste platforms en vijanden na). Hierdoor kan 20XX op de lange duur wat repetitief overkomen. Daarnaast is de balans in bosses en wapens soms ook een beetje zoek. Met het ene wapen struin je met twee vingers in de neus moeiteloos door het level, terwijl een ander wapen amper effect lijkt te hebben. Idem voor de bosses, waar de een sneller gaat liggen dan Neymar op het WK en de ander een kogelspons is. Overkomelijk? Jazeker. Het maakt van 20XX geen slechte game, vooral niet voor de echte Mega Man-liefhebber. Het maakt in ieder geval het wachten op Mega Man een heel stuk draaglijker

Eindoordeel

Ben je nog steeds de teleurstelling van Mighty No. 9 niet te boven gekomen en duurt het wachten op Mega Man 11 je te lang, dan heb je aan 20XX een heel goed alternatief. Als je niet beter zou weten, zou je bijna zweren dat Inti Creates er zelf achter zat. Helaas betekent dat wel dat 20XX amper een eigen identiteit heeft, 'but who cares'? Het feit dat levels van tijd tot tijd gerecycled worden en dat deze niet in stijl met de boss zijn is misschien vervelender, alsook de onbalans in wapens en bosses. Maar goed, voor een tientje heb je verder een puike Mega Man-kloon te pakken.

Patrick Meurs Columnist

Beeldspraak, woordspelingen en voornamelijk flauwe grappen zijn voor Patrick de dagelijkse kost. Deze Brabantse flapuit neemt nooit een blad voor de mond waardoor zijn mening altijd lekker recht voor de raap is. Gamen kan hij niet en dat vindt hij eigenlijk helemaal niet erg. Sterker nog, hij kan er wel om lachen dat hij in de lobby al gesniped wordt.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot 20XX

Series

-

Uitgever

Batterystaple Games

Reviewscore

-

Platforms

Pc, Nintendo Switch

Releasedatum

16 augustus 2017

Ontwikkelaar

Batterystaple Games

Gameliner Awards

-

Lees meer
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord