Preview: Metaphor: ReFantazio - Lijkt een typische Atlus-game

-

JRPG's zijn mijn eerste grote liefde wat games betreft en dat zal eigenlijk ook nooit veranderen. Hoewel JRPG's zoals vroeger niet meer gemaakt worden (looking at you, Final Fantasy), blijft het genre sterk met een almaar groeiende bibliotheek aan nieuwe titels. Metaphor: ReFantazio is zo'n game die later dit jaar aan het lijstje wordt toegevoegd. Gelukkig was SEGA aanwezig op gamescom, waardoor ik de game even mocht uitproberen.

Metaphor ReFantazio gamescom preview2

Komt een beetje traag op gang

Tijdens mijn exclusieve preview van Metaphor: ReFantazio op gamescom dook ik in een wereld vol mysterie, magie en een flinke dosis dialoog. De demo die ik speelde, richtte zich op de proloog en legde de basis voor wat een complex en gelaagd verhaal belooft te worden. Zoals vaak met prologen het geval is, nam het verhaal zijn tijd om op gang te komen. Het tempo lag wat laag, met tal van gesprekken die de setting opzetten en belangrijke personages introduceerden. Ondanks deze uitgebreide introductie bleef de proloog gehuld in vaagheid, met meer vragen dan antwoorden als resultaat. De narratief wekte mijn interesse, maar ik ben vooral benieuwd naar de diepere lagen van het verhaal die nog ontrafeld moeten worden.

De gevechten in Metaphor: ReFantazio zijn een interessante mix van klassieke en moderne JRPG-mechanieken. Terwijl ik mijn weg vond door de proloog, kwam ik een paar gevechten tegen die dit hybride systeem goed lieten zien. De turn-based combat doet denken aan traditionele JRPG's, waarbij het uitbuiten van vijandelijke zwaktes met zowel melee- als magische aanvallen essentieel is voor de overwinning. Maar er is een extra strategische laag toegevoegd met het real-time actie-element. In de overwereld kun je vijanden proactief aanvallen om zo een voordeel te behalen in het daaropvolgende turn-based gevecht. Deze combinatie van gevechtsstijlen voegt een frisse dynamiek toe en houdt de ietwat gedateerde turn-based combat toch wat levendiger.

Metaphor ReFantazio gamescom preview1

Een bijzondere transformatie

Het gevecht tegen de eindbaas aan het einde van de demo bood een intensere kijk op de combat mechanics Dit gevecht vereiste een doordachte aanpak, waarbij ik zowel melee- als elementaire magische aanvallen strategisch moest inzetten. Net toen de spanning op zijn hoogtepunt was, introduceerde de game het Archetype-systeem. Het ontgrendelen van een Archetype stelde mijn personage in staat te transformeren in een krachtig heroïsch wezen, waardoor het tij van het gevecht drastisch keerde. Deze transformatie voelde bevredigend en krachtig, wat doet vermoeden dat Archetypes een belangrijke en spannende rol zullen spelen in de volledige game.

Naast de protagonist introduceerde de demo ook Strohl, het eerste lid van de party, en Gallica, een feeënachtige metgezel met een vleugje Navi-achtige begeleiding, hoewel iets minder irritant. Hoewel de proloog veel verhaallijnen openliet, maakten de rijke wereldopbouw, het innovatieve gevechtssysteem en de dynamiek tussen de personages een sterke indruk. Ik heb nog niets kunnen zien van hoe de kalender en het social sim-systeem dat we van Persona kennen een rol speelt in deze game, maar de rest is alvast veelbelovend.

Metaphor ReFantazio gamescom preview

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Metaphor: ReFantazio biedt een veelbelovende mix van klassieke JRPG-elementen met innovatieve twists die de game fris en boeiend houden. Hoewel de trage pacing van de proloog en het raadselachtige verhaal veel van de plot nog in mysterie gehuld laten, geven het combat systeem en de introductie van Archetypes een voorproefje van een diepgaande en strategische ervaring. Met een intrigerende wereld, memorabele personages en een combat systeem dat zowel planning als actie beloont, lijkt Metaphor: ReFantazio een game te worden die JRPG-fans dit jaar niet over mogen slaan. Ik kijk ernaar uit om het volledige avontuur te beleven wanneer de game uitkomt.

Packshot Metaphor: ReFantazio

Atlus

SEGA