Preview: Saints Row Hands-off

Geplaatst: 18 mei 2022 16:00

De meeste van jullie zal het niet ontgaan zijn, maar ik kijk best wel uit naar de nieuwe Saints Row-game. Vorige keer mocht ik in het diepste geheim een voorproefje krijgen van alle customization opties in de Saints Row-reboot, maar daar stopte het echter niet. Ik kreeg namelijk een tweede sessie met de ontwikkelaars van Volition waarin vragen gesteld mochten worden over de aankomende game. Uiteraard kregen we ook een flinke bult aan nieuwe Saints Row gameplay te zien. Ik ben weer een heel stuk wijzer, hopelijk ben jij dat ook na het lezen van deze Saints Row preview!

Saints Row Preview2

Beginnen bij het begin

Hoewel Saints Row het in vrijwel alle gevallen niet echt moet hebben van het verhaal, lijkt daar met deze reboot enigszins verandering in te komen. De hands-off demo start met onze kersverse Boss die samen met drie kamergenoten een winkel overvallen. Na een succesvolle kasroof splitst het viertal zich op om vervolgens in een politie achtervolging terecht te komen. Gedurende deze achtervolging zien we direct een aantal nieuwe features die de game te bieden heeft. Zo zien we veel meer actie achter het stuur. Je beschikt nu namelijk bijvoorbeeld over de mogelijkheid om andere auto’s (en dan natuurlijk die van de politie en andere bendes) te sideswipen. Door ze een flinke duw te geven kan je tegenstanders uitschakelen of de verkeerde weg opduwen. Afijn, eenmaal ontkomen duiken we weer in het verhaal en zien we vooral hoe onderlinge interactie tussen de vier hoofdrolspelers een belangrijke rol speelt.

De hands-off sessie skipte een beetje heen-en-weer in het verhaal, maar het is duidelijk dat de onderlinge vriendschap van groot belang is. Zo helpen we bijvoorbeeld één van onze kompanen met het verwoesten van een autoloods van de Los Panteros en bevrijden we een maat die op een stellage vol tijdbommen vastgebonden is achtergelaten door de Idols. In totaal zijn er drie diverse bendes, die ieder een eigen kenmerk hebben. Zo zijn die Los Panteros groot fan van vuur en zijn ze beresterk. De Idols zijn daarentegen über hip en maken gebruik van de nieuwste gadgets en party tricks. Een eenvoudige colorswap is het gelukkig niet, want iedere bende komt met zijn eigen unieke tegenstanders. Zo zitten er echte bullet sponges tussen, maar ook hippe meiden die met een soort ronddraaiende glowsticks schilden weten te genereren. Natuurlijk zijn alle personages voorzien van het nodige vleugje Saints Row. Dat wil zeggen dat absurditeit altijd voor gaat op inhoud en dat is precies hoe ik het wil zien!

Saints Row Preview3

Open wereld mania

Santo Ileso, de wereld waarin Saints Row zich afspeelt, is bijzonder divers. Van woestijngebieden tot dichtbevolkte woonwijken, het zit er weer allemaal in. In zo’n wereld is het essentieel dat er voldoende te doen is. Helaas weet ik na wat doorvragen alsnog niet of de game random encouters gaat bevatten, maar uiteraard is er wel het nodige te beleven. Zo zijn er zogeheten “Discoveries” die je in de gelegenheid stellen om snel wat geld te verdienen. Je kunt bijvoorbeeld een geldtransport ontdekken die je opblaast om even wat cash te jatten. Naast de missies zijn er ook “Side Hustles” te spelen. Deze evenementen zijn altijd te spelen en komen veelal in de vorm van een klusje voor een NPC. Uiteraard is het allemaal zo crimineel als het maar kan zijn. Zo kan je bijvoorbeeld een overvaller assisteren als shotgunner in de vluchtauto.

Alles staat in het teken van geld verdienen en geld moet rollen. Zo is het mogelijk om divers wapentuig in te slaan bij de lokale wapenhandelaar. Denk hierbij aan traditionele SMG’s, RPG’s of een football die de tegenstander als vuurwerk de lucht in knalt. Daarnaast zijn er ook nog eens 14 “Vacant Lots” te kopen. Deze stukken brak grond is op te kopen en om te bouwen tot een criminele onderneming. Deze investering ontgrendelt speciale ondernemingen zoals Jim Rob’s garage, een wapensmokkelaar of het Food Truck Netwerk. Overigens unlock je hiermee ook weer events die bijdragen aan de groei van je onderneming. Het welbekende Mayhem keert bijvoorbeeld terug. Dit event draait om het veroorzaken van zoveel mogelijk chaos met een specifiek wapen. Niet voor de fun, maar juist ter promotie van de wapensmokkel. Weet je het event succesvol te voltooien, dan stijgt de reputatie en daarmee ook bijvoorbeeld de gang take over in die bepaalde buurt. Een klassieke win-winsituatie.

Saints Row Preview4

Twee voor de prijs van één

De sandbox van Santo Ileso smeekt haast om zo chaotisch mogelijk te zijn. Volition is dat met mij eens en heeft er dan ook voor gezorgd dat dat hoe dan ook gaat gebeuren. Ten eerste is het mogelijk om samen met een ander in drop in – drop out co-op te spelen. Een vriend of vriendin kan moeiteloos in jouw game poppen om je zo te helpen met alle activiteiten in de wereld. Of dat nou is om gewoon een beetje aan te klorissen in de open wereld zelf, of in missies, je bent altijd tezamen. Ook wat betreft je personage zijn er genoeg opties om de nodige chaos te creëren. Zo is er een skills-systeem geïntroduceerd waarbij je altijd vier skills kunt equipen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een fire punch uit te delen of om de tegenstander te elektrocuteren wanneer ze je een klap geven. Deze skills zijn op ieder moment te respeccen zodat je de juiste skill op het juiste moment kunt inzetten. De Los Panteros zijn gek op vuur, Doe je een missie op hun grondgebied, dan doe je er wijs aan om bijvoorbeeld fire resistance te equipen. Uiteraard is dit lang niet altijd nodig, maar de juiste skillset weet net een beetje voordeel te geven.

Zoals je wellicht al hebt kunnen zien in eerdere trailers, is jouw Boss voorzien van een wingsuit. Nu is dat op zich niet bijzonder, maar de manier waarop je deze kunt inzetten is dat wel. Je hoeft namelijk helemaal niet vanaf een hoge positie te starten met het vliegen. De Boss heeft namelijk lak aan alles en zet zich daarom af op de hoofden van NPC’s, hierdoor kan je als het ware non-stop doorvliegen (plus het ziet er nog eens grappig uit ook). Het is een handig vervoersmiddel voor als je even het overzicht nodig hebt. De wereld zit namelijk boordevol events, emotes, kledingstukken en collectibles om te vinden. Het hoofdkwartier van de Saints – The Church – is namelijk volledig aan te passen met props. Denk hierbij aan schilderijen, enorme standbeelden en uithangborden. Gotta find ‘em all!

Saints Row Preview5

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Met iedere nieuwe sessie krijg ik steeds meer zin in de Saints Row reboot! Sowieso ben ik wel weer toe aan een game die alle politieke correctheid niet zo nauw neemt. Nou, dat kan ik wel aan de Saints overlaten. Saints Row zit wederom propvol gekkigheid en dat is eigenlijk wel een beetje wat de wereld op het moment kan gebruiken. De game ziet er goed uit, de wapens zijn weer heerlijk maf en er lijkt op het eerste oog voldoende content te zijn. Of dat ook echt zo is, is nog maar de vraag. Ik heb immers enkel 45 minuten aan gameplay mogen zien, maar zelf nog niet mogen spelen. Ik hoop dat daar spoedig verandering in komt, want ik kan eerlijk gezegd niet langer wachten om met mijn vette chipsvingers de controller te bepotelen!

Na het treurige nieuws dat de releasedatum van Saints Row is verschoven, duurt het iets langer voordat we van start kunnen met de reboot. De releasedatum van Saints Row staat momenteel op 23 augustus 2022. De game verschijnt dan voor de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series en pc.

Packshot Saints Row (2022)

Saints Row

Deep Silver