Gameliner logo 20 jaar

Preview: Sonic Racing: CrossWorlds - Veelbelovend vervolg

-

Dat Sonic van snelheid houdt, dat weten we na al die jaren inmiddels wel. Toch is het al ruim zes jaar geleden dat de blauwe egel zich liet gelden in een racegame. Voor SEGA dus hoog tijd om hem weer eens een nieuwe mogelijkheid te geven zijn kunsten met vier wielen te vertonen. Team Sonic Racing stond natuurlijk vooral in het teken van teams en samenwerken. Dat principe is voor dit nieuwe deel compleet overboord gegooid. Althans... bijna, maar daar kom ik later in dit artikel nog wel op terug. Tijdens gamescom mocht ik een half uurtje aan de slag met Sonic Racing: CrossWorlds. Zoals de titel al doet vermoeden is er door SEGA dit keer gekozen voor een ander element dat de show moet stelen. In deze preview vertel ik je of dat gunstig uitpakt voor de game.

Meer mogelijkheden dan ooit

Hoewel tijdens de hands-on preview nog veel content achter slot en grendel werd geplaatst, werd wel al snel duidelijk dat Sonic Racing: CrossWorlds een behoorlijke bak aan content over je heen gaat storten. Dat begint al bij de verschillende personages waar je uit kunt kiezen. Uiteraard zijn daar de gangbare namen als Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Dr. Eggman en veel andere bekende gezichten uit de Sonic franchise, maar daar blijft het niet bij. Er mengen zich ook een hoop personages uit andere bekende franchises. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Pac-Man, Minecraft, Hatsune Miku, Persona 5, SpongeBob SquarePants en Yakuza. Voor de demo die ik kreeg voorgeschoteld waren in ieder geval Hatsune Miku en Ichiban Kasuga speelbaar. Uiteraard koos ik ervoor om met Hatsune Miku het asfalt te trotseren. Vooralsnog zijn er ook nog ontzettend veel personages uit het roster die nog niet bekend zijn gemaakt, dus verwacht nog de nodige opvallende namen die zich opmaken om hun beste racekunsten te vertonen in Sonic Racing: CrossWorlds.

Die grote hoeveelheid content stopt overigens niet bij de personages. Er wordt ontzettend veel ruimte geboden voor customization om tot de beste racecombinatie te komen. Misschien zelfs iets te veel, want het kwam allemaal nogal overweldigend over. SEGA had voor de gelegenheid maar een aantal customizations aanbevolen, zodat ons korte speelsessie met de game niet alleen maar op zou gaan aan het pielen met de ideale opties voor je voertuig. Ik heb hier dan ook niet al te veel aandacht aan kunnen besteden tijdens mijn previewsessie, maar kort gezegd komt het er op neer dat je je voertuig volledig naar wens kunt aanpassen. Je kunt ze zelfs mengen. Zo kun je bijvoorbeeld de voorkant van de ene auto combineren met het middenstuk van de ander, om de achterkant dan weer met een ander voertuig af te maken. En dat alles op banden van weer een ander voertuig. De combinaties lijken eindeloos. Ook introduceert Sonic Racing: CrossWorlds gadgets die bepaalde voordelen geven tijdens de race. Bijvoorbeeld het sneller laten vullen van je drift meter of het vasthouden van een extra item.

Sonic Racing CrossWorlds preview

Teleportatie zorgt voor dynamische races

Zoals het woord CrossWorlds in de titel van de game al aangeeft, hebben we in deze game weer te maken met een nieuwe feature. Waar in het vorige deel nog het teamaspect centraal stond, zijn dat nu de zogeheten Travel Rings. Een race is verdeeld over drie rondes. Na iedere ronde is er een Travel Ring die je naar een ander parcours brengt. Van de eerste naar de tweede ronde mag de spelers die op de eerste plek rijdt een keuze maken tussen twee ringen. Hij heeft daarmee het lot van de race in handen en kan dus kiezen voor een baan die hem ligt. In de laatste ronde teleporteer je weer terug naar de track waar de race begon, maar wel een aangepaste versie. Dit brengt met zich mee dat races altijd dynamisch zijn een ook nooit echt eentonig aan gaan voelen. Het maakt wel dat het lastiger wordt om goed te worden op een specifiek circuit, aangezien deze altijd anders zijn. De items die ik tijdens mijn speelsessie tegenkwam waren voornamelijk de standaard voorwerpen die je in dit soort racegames tegenkomt. Al heb ik niet lang genoeg kunnen spelen om daar echt een goed oordeel over te kunnen vellen, maar de game lijkt het dus vooral te moeten hebben van de gadgets.

Op gamescom heb ik alleen tijd gehad om een grand-prix af te werken en een klein beetje door de menu's te kijken. Sonic Racing: CrossWorlds heeft voor zover ik kon zien niet een verhaalmodus, zoals dat bij Team Sonic Racing wel het geval was. Wel kun je dus de gebruikelijke Grand Prix-modus afwerken. Dat staat sowieso altijd garant voor een leuke tijd. Mocht je daar niet genoeg voldoening uit halen, dan is er ook een speciale gamemodus waar je allerlei minigames kunt spelen. Hierin komt onder andere het racen in teams weer terug. Dus als je Team Sonic Racing tof vond, dan zit dat - weliswaar in mindere mate - ook in dit nieuwe deel. Het viel op dat Sonic Racing: CrossWorlds weer ontzettend lekker speelt. Zonder enige moeite heb je de besturing snel onder de knie en kun je je racekunsten vertonen. Zowel op visueel vlak als op het gebied van de audio ziet het ernaar uit dat SEGA weer een sterk deel in de Sonic kartgames gecreëerd heeft.

Sonic Racing CrossWorlds preview1

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Het was weer een genot om even een Sonic racegame te spelen en ik kijk nu al uit naar de release van de game. Het teamgebeuren is overboord gegooid. In ieder geval als belangrijkste feature. Dit heeft plaatsgemaakt voor dynamische tracks die door het plaatsen van portalen elke race weer anders maken. Het ziet ernaar uit dat Sonic Racing: CrossWorlds meer content gaat bieden dan alle eerdere Sonic racegames, maar dit kan soms best wel overweldigend aanvoelen. Vooral als je bezig bent met de cusomization van je voertuig, want dan valt er zo veel te kiezen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Het is dus misschien iets te veel van het goede. Of dat daadwerkelijk zo is, weten we eind volgende maand als de game uitkomt.

De strijd in Sonic Racing: CrossWorlds gaat van start op 25 september 2025 voor pc, Xbox One, Xbox Series X|S, PlayStation 4, PlayStation 5, Nintendo Switch en Nintendo Switch 2.

Patrick Lamers Mede-eigenaar en Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Sonic Racing: CrossWorlds

Ontwikkelaar:

Team Sonic

Uitgever:

SEGA

Release:

25 september 2025

Reviewscore:

Platforms:

PC
PS4
XONE
NSW
PS5
XBS
NS2
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord