Video
Toekomst van Halo is Unreal Engine, 343 Industries heet nu Halo Studios
7 oktober 2024Het volgende hoofstuk van de Halo-franchise wordt opgebouwd in Unreal Engine. Dat maakt Halo Studios - voorheen 343 Industries - bekend tijdens de HCS...
We zijn in het jaar 2001. Microsoft probeert wat land te winnen op het gebied van de groeiende game-industrie. Met wat? De Xbox uiteraard. Nintendo en Sony zijn echter al klaar voor de strijd en hebben al heel wat grond om op te staan. Microsoft moest met iets geweldigs komen. Samen met Bungie creëerde zij Halo. Het paradepaardje van Xbox was geboren en zorgde ervoor dat Microsoft meetelde vanaf dag 1. De game was revolutionair voor zijn tijd. Zo populariseerde het de arena multiplayer op console, die we tot deze dag nog steeds zien. Het was eigenlijk de eerste, echt fatsoenlijke shooter op console. En ja tuurlijk, hiervoor had je Perfect Dark en Goldeneye, maar die kunnen qua gameplay niet tippen aan de sandbox-ervaring van Halo: Combat Evolved. Recentelijk kwam de FPS uit voor Halo: The Master Chief Collection op de pc en, je raad het al, dat was voor mij een uitgelezen kans om terug te keren en jullie te vertellen waarom Halo: Combat Evolved, bijna 20 jaar na release, nog steeds een uitzonderlijk sterke game is.
In mijn intro noemde ik Halo: Combat Evolved revolutionair. Nu vraag je je vast af, maar waarom dan? Tuurlijk, het bracht de originele Xbox naar een hoger level en nam de leiding als het ging om shooters op de console. Het gaat echter dieper dan dat. De meeste simpele en voor de hand liggende features in een moderne shooter zijn vaak terug te vinden bij Halo. Laat ik je een paar voorbeelden schetsen. Twee wapens vasthouden en zorgen voor een gevarieerde sandbox? Herstellende shields, waardoor je dekking moet zoeken in intense gevechten? Granaten, klaar voor gebruik door middel van een simpele knop? Zelfs de basis van vele controller-stelsels? Halo: Combat Evolved begon er allemaal mee. Dat niet alleen, het was er ook gewoon retegoed in. Je moet immers een meesterwerk leveren wil je de content produceren die allemaal uit de basis van de eerste game komt. Met veertien games, meer dan twintig novels en meer dan vijf miljard dollar aan opbrengsten, heeft Halo zichzelf in de game Hall of Fame geplaatst. Nu ik verteld heb wat voor een impact Halo had op de game-industrie en de console-markt, is het tijd om in het diepe te duiken en te kijken wat Halo: Combat Evolved deze dag nog te bieden heeft.
De campaign van Halo: Combat Evolved is pure klasse. Het heeft wat kleine missertjes, maar in het algemeen is het subliem. Het zet de toon perfect. Je speelt als de held, de legend en de mythe; Master Chief. Hij is samen met Cortana de mensheid haar beste hoop op overleven, want we doen het niet goed in de oorlog tegen de beruchte Covenant. Na het ontdekken van de Halo ring kom je erachter dat er zich veel meer kracht (en monsters) in het heelal verschuilen. Halo: CE vertelt het verhaal van hoop. Jij bent namelijk de laatste kans voor de mensen en zo speel je het ook. Je bent een Spartan II, de beste soldaat die ooit is ontwikkeld. Geen enkele vijand is te groot of te eng voor jou. Go get them. De levels zijn divers en spelen allemaal anders. De ene missie focust zich op combat met voertuigen, terwijl de andere gaat over een stealthy reddingsmissie met je Sniper Rifle. De levels worden in sommige gevallen wel hergebruikt, maar op een totaal andere manier en setting, waardoor het amper stoort. The Library gaat je wel pijn doen helaas.
De gehele campaign van Halo wordt ondersteund door de sublieme soundtrack, gecomponeerd door Martin O'Donnell en Michael Salvatori. Deze gasten maakten één van de meest iconische tracks ooit, de main theme voor Halo. Het zit echt briljant in elkaar. Het pompt de speler vol met adrenaline wanneer je de stranden over sprint, terwijl explosies je om de oren vliegen. Het kan echter ook heel subtiel onder je huid gaan zitten, wanneer je de menselijke resten vindt na een Flood uitbraak... Kortom, de Halo-franchise heeft heel wat te danken aan de muzikale kunsten van deze twee geweldenaars. Het complimenteert de game uitstekend.
Halo staat bekend om zijn iconische arsenaal aan wapens en voertuigen. De meest klassieke guns, die we tot deze dag nog steeds zien, begonnen natuurlijk dan ook bij Halo: Combat Evolved. De titel van de game klinkt ineens een stuk logischer. Want Halo evolueerde de FPS-mechanismen. Elke gun voelt tot deze dag nog steeds zo goed aan, maar heeft ook een specifieke functie. De pistol is je beste vriend om Grunts op afstand neer te halen, de Plasma Rifle maakt korte metten van shields en de Rocket Launcher? Ja, die maakt alles kapot, maar met gelimiteerde ammunitie. Elk wapen heeft zijn functie en dat maakt de sandbox zo aantrekkelijk. Alle wapens in de game hebben een uniek design en de geluiden die eruit komen, zijn zo geweldig bruut.
Halo revolutioneerde natuurlijk ook het fenomeen genaamd arena multiplayer. Ongehoord was het, om op een console een shooter multiplayer te spelen. Nog steeds valt er plezier te beleven met de multiplayer van Halo: CE. Lekker Capture the Flag spelen op Blood Gulch, het blijft geweldig om te doen. Het is wel zo dat de multiplayer toch het meeste last heeft van de leeftijd. Zo zijn de spawns in diverse maps gewoon erg makkelijk te misbruiken en is er van balans vaak geen sprake. Sommige maps zijn qua lay-out ook apart. Je merkt wel dat de wereld nog niet helemaal klaar was voor een arena shooter, maar Halo: Combat Evolved weet zich staande te houden. De andere delen zijn hier echter net wat scherper en simpelweg beter in.
Halo: Combat Evolved is zonder twijfel een meesterwerk. Foutloos is het zeker niet meer, maar deze game was cruciaal voor het huidige gamelandschap en de toekomst van Xbox. Daarom ben ik ook zo blij dat Halo Infinite terugkeert naar zijn roots, want dit is hoe een Halo hoort te zijn. Groots in schaal, geweldige campaign en een revolutionaire multiplayer-ervaring. Ik vraag niet te veel toch? Speel jij Halo: Combat Evolved op je pc? Of bespeel je hem als sinds 2001 op de OG Xbox? Laat het ons weten in de comments hieronder!
Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.
In dit artikel
Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.
Ontwikkelaar:
Bungie
Uitgever:
Microsoft Game Studios
Release:
15 november 2001
Reviewscore:
-
Platforms:
Video
Het volgende hoofstuk van de Halo-franchise wordt opgebouwd in Unreal Engine. Dat maakt Halo Studios - voorheen 343 Industries - bekend tijdens de HCS...
Gerucht
Volgens Tom Warren van The Verge kunnen Halo-fans een feestje bouwen. Vermoedelijk is er namelijk een Halo: Combat Evolved-remake in de maak - ook voor...
Nieuws
Er zijn al veel verschillende bundels gemaakt met de Xbox 360. Nu komt er binnenkort er weer een nieuwe bij en niet zomaar één, maar een bundel helemaal...
Nieuws
In het kader van de Holiday Deal of the Week die Microsoft in het leven heeft geroepen in de maand december kan je vanaf morgen het eerste deel van de...