PlayStation ziet sterke daling in first-party games verkopen

In PlayStation's recentelijk gepubliceerde jaarverslag wordt nadrukkelijk duidelijk dat er ieder jaar steeds minder first-party-games verkocht worden. "Lekker logisch" hoor ik je denken, PlayStation's first-party-aanbod is in de loop der jaren namelijk flink geslonken. Gaat de State of Play van 2 juni daar verandering in brengen?

Ieder jaar publiceert Sony in de meimaanden de jaarlijkse financiële cijfers. Hierin kunnen we lezen welke artiesten het meest populair waren, welke films uitgroeiden tot blockbusters, maar ook hoe de verkopen van de PlayStation 5 en diens first-party-lineup verlopen. Game File heeft even alle jaren op een rijtje gezet. Uit de data blijkt dat de trendlijn sinds 2020 neerwaarts loopt. De reden? Een gebrek aan jaarlijkse first-party-succesverhalen.

PlayStation Studios logo

In het jaar 2020, ten tijde van Covid, wist PlayStation zijn grootste succes te boeken. Gedurende dat jaar wist de consolefabrikant en uitgever namelijk 58,4 miljoen eenheden te verkopen. Het dieptepunt is bereikt in het financiële boekjaar van 2024, een jaar waarin Concord volledig flopte en Astro Bot volledig eigenhandig de kar moest trekken. In 2024 werden er dan ook slechts 28,9 miljoen eenheden verkocht. Er is echter licht aan het einde van de tunnel, boekjaar 2025 wist namelijk voor het eerst in vier jaar de negatieve trend te doorbreken met 32,1 miljoen verkochte eenheden.

Gaat boekjaar 2026 die positieve lijn voortzetten? Vanavond gaan we het zien. Op 2 juni 2026 om 23:00 gaat de PlayStation State of Play namelijk van start. Ik heb alvast wat op een rijtje gezet in een uitgebreide PlayStation State of Play voorspelling. Wil je met ons meekijken? Dat kan! Patrick en ik streamen namelijk live onze reactie op PlayStation State of Play van 2 juni 2026!

Bron: Sony
Rudy Wijnberg
Rudy Wijnberg Mede-eigenaar & Head of Media
Gemiddelde reviewscore: 3,7/5 314 reviews 2075 artikelen geplaatst

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

Reacties
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo
lvl14 High Score Chaser
3 weken geleden om 17:31

Dit is eigenlijk goed nieuws voor de single player liefhebbers. Veel mensen die reeds jaren voor PlayStation kiezen, verwachten ook goede verhalende games i.p.v. live service, veronderstel ik.

Zelf ben ik zo één van die spelers, dus voor mij betekent dit dat Sony eindelijk het financiële deksel op de neus heeft gekregen. Hun hebzuchtige, nieuwe aanpak is terecht afgeschoten door hun eigen trouwe consumentenbasis.

4
Avatar Poembaksmoel
Poembaksmoel
lvl3 XP Farmer
3 weken geleden om 18:44

@Mister_Frowdo

Laten we hopen!

1
Avatar Broodje8bit
Broodje8bit
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 19:10

@Mister_Frowdo precies wat je zegt !

1
Avatar EzeltjePrik
EzeltjePrik
lvl10 Deel van het meubilair
3 weken geleden om 22:02

@Mister_Frowdo ik hoop vooral dat management (en de shareholders die zij moeten pleasen) niet de verkeerde conclusies trekken uit deze data. Zonder die door jou genoemde context is het namelijk heel makkelijk om bij dit soort data te denken "zie je wel, dus single player verhaalgames verkopen voor geen meter meer. Laten we in plaats daarvan nog meer Fortnite killers maken!"

0
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo
lvl14 High Score Chaser
3 weken geleden om 00:23

@EzeltjePrik

Daar heb je zeker een punt!

0
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl14 High Score Chaser
3 weken geleden om 13:41 bewerkt

Buiten dat er minder games zijn uitgekomen moeten ze uitkijken met de voorspelbare formules van hun first party games.

Heb zelf Ghost of Yotei niet gekocht want vind die vervolgen allemaal wel erg op elkaar lijken.

Returnal trok me niet door de hoge moeilijkheidsgraad en Saros heeft me ondanks de mogelijkheden om het behapbaar te maken niet overtuigd.

God of War Ragnarok gespeeld en Horizon Forbidden West ook maar ook die vervolgen lijken teveel op het eerste deel.

Dan heb je nog de Spider-Man games. Eigenlijk ook 2 vervolgen die niet veel nieuws doen.

Conclusie, ze moeten echt creatiever gaan denken. Die verhalende single player triple A titels scoren hoog qua review omdat ze goed in mekaar zitten maar mensen hebben dat op een gegeven moment wel gezien.

Snap wel dat de verkopen terug lopen. Leuk dat ze overal series en films van willen gaan maken maar op een gegeven moment moet je met een nieuw ip komen of dusdanig vernieuwen dat het fris aanvoelt.

Astro Bot was het perfecte voorbeeld van een vernieuwend iets en totaal iets anders dan die filmische verhalende triple A games.

3
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl11 Commander
3 weken geleden om 13:54

@NextGenDonkey Ik sluit me hier volledig bij aan. Ubisoft wordt vaak bekritiseerd op het uitmelken van een formule, maar dit verschilt daar eigenlijk niet zoveel van.
De voorbeelden die je noemt zijn treffend.

1
Avatar Nelsherk
Nelsherk
lvl7 Checkpoint Jeugd
3 weken geleden om 15:07

@NextGenDonkey ik ben het hier deels mee eens. Ik vind zelf bijvoorbeeld GoW Ragnarök en Spiderman 2 erg vet, ookal doet het niks vernieuwends. Bij een vervolg hoeft dat van mij ook niet altijd.

Wat ik wel vind is dat ze teveel teren op hun vervolg games waardoor deze generatie super eentonig wordt. Een Astrobot vind ik dan ook zoals je zegt weer een heerlijke frisse wind.

Ik zou willen dat ze meer van dit soort uitstapjes doen zodat ze naast hun verhalende games meer variatie hebben.
We gaan iig vanavond zien wat ze nog meer voor ons in petto hebben!

4
Avatar MR1980
MR1980
lvl10 Deel van het meubilair
3 weken geleden om 15:21

@NextGenDonkey ben hier hier ook mee eens. Ik speel ze wel allemaal, maar al die deel 2’s deden veel minder met me dan de eerste delen. Daarom is te hopen dat bijvoorbeeld een nieuwe God of War weer echt wat vernieuwd doet zoals dat deel in 2018 ook deed.

0
Avatar Yo!Post!
Yo!Post!
lvl5 Thread Hunter
3 weken geleden om 16:09

@NextGenDonkey Helemaal mee eens! Een vervolg op een game als Ghost of Tsushima is op zichzelf prima, maar als bijna alles uit sequels bestaat, wordt het wel erg saai. En dan heb je ook nog eens de live service meuk gehad. Benieuwd of Sony het kan omdraaien.

0
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl14 High Score Chaser
3 weken geleden om 16:48

@Nelsherk,

Ik vond Spider-Man 2 ook wel een vette ervaring alleen had daarna wel echt zoiets van dit was mijn laatste als er weer precies zo’n Spider-Man vervolg komt die nagenoeg hetzelfde doet als deel 1 en Miles Morales.

Maar inderdaad we gaan het zien vanavond 💪🏻.

0
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl14 High Score Chaser
3 weken geleden om 16:50

@Yo!Post!,

Die live service meuk moeten allemaal floppen. Fairgame$ wordt hopelijk de volgende 😋.

0
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl14 High Score Chaser
3 weken geleden om 16:52 bewerkt

@MR1980,

Heb ook bijna alle 2e delen gespeeld maar bij Yotei had ik er geen zin meer in.

Bij Spider-Man heb ik in principe deel 2 ook gespeeld wat eigenlijk het derde deel was met Morales erbij.

Heb er allemaal ook wel redelijk van genoten maar een derde en vierde deel bij al die ip’s als er nagenoeg niks veranderd heb ik eigenlijk geen zin in om aan te beginnen.

1
Avatar Biertje-erbij
Biertje-erbij
lvl10 Deel van het meubilair
3 weken geleden om 18:01

@NextGenDonkey
Bijna elke reeks kopieert zich. Uitzonderingen zijn er maar weinig, dan kom je vooral uit bij Nintendo. Bijna alles wat je noemt is maar 2 delen van een reeks, niet dat ze nou net als Ubisoft al 10 delen van dezelfde game kopiëren.

Ik heb niet zoveel moeite met kopiëren. Ragnarok en Spider-Man 2 waren toch gewoon super bruut om te spelen en ik kan je Yotei ook erg aanraden? Je moet er geen 8 delen van uitbrengen, maar 2 of 3? Ach.

Neemt niet weg dat ze wel mogen innoveren en vernieuwen. Maar ik denk dat het probleem van Sony niet kwaliteit maar kwantiteit is. Ze brengen veel te weinig uit.

1
Avatar Broodje8bit
Broodje8bit
lvl8 Achievement Hunter
3 weken geleden om 19:18

@NextGenDonkey , daarom heb ik ghost of Yotei niet gespeeld voelde veels te veel van hetzelfde en bij Spider Man 2 ook , maar bij Horizon vond ik het echt een T2 geval en he weet dat het een 3luik is . En bij God of War wist je bij voorbaat ook dat het verhaal te groot was dat het in 2 delen gebracht moest worden .

0
Avatar EzeltjePrik
EzeltjePrik
lvl10 Deel van het meubilair
3 weken geleden om 21:56

@Biertje-erbij grappig dat je Nintendo noemt, die zitten naar mijn idee overal op dat spectrum afhankelijk van de reeks. Paper Mario doen ze iedere keer wat anders, waarbij de fans juist smeken om gewoon weer een game zoals TTYD. Maar met andere franchises zoals Yoshi en Kirby speelt Nintendo juist (te) vaak op safe

0
Avatar Biertje-erbij
Biertje-erbij
lvl10 Deel van het meubilair
3 weken geleden om 23:39

@EzeltjePrik
Juist totaal niet. De nieuwe Yoshi doet totaal wat anders nu en vergelijk eens Super Mario 64, Sunshine, Galaxy en Odyssey. Ze bedenken steeds nieuwe gimmicks. Niet elke reeks, Mario Party is vrij standaard maar ik vind Nintendo juist wel innoveren.

1
Avatar NextGenDonkey
NextGenDonkey
lvl14 High Score Chaser
3 weken geleden om 23:49

Ben het hier met Biertje-erbij eens. Nintendo experimenteert heel veel in hun games met gameplay, grafische stijl en dergelijke.

0
Avatar Gusanito
Gusanito
lvl4 Reply Goblin
3 weken geleden om 13:21

Als je het mij vraagt ligt dat echt aan hun eigen keuzes. Veel van de first party releases waren of live service games of games die simpelweg te niche waren om een grote doelgroep aan te spreken. Denk dat Saros en Marathon de laatste goede voorbeelden daarvan zijn.

4
Avatar TheRock
TheRock
lvl14 High Score Chaser
3 weken geleden om 13:23

@Gusanito het is idd zo simpel. Poep gewoon weer God of Wars, Uncharteds, Days Gone’s etc er uit en we zijn weer BFF’s met Sony. Zo moeilijk is het niet.

2
Avatar dinohunter
dinohunter
lvl4 Reply Goblin
3 weken geleden om 14:59

@TheRock klinkt leuk, maar wanneer een development cycle 5 tot 7 jaar kan duren en miljoenen euros kan kosten gaat dat niet zo makkelijk. Vooral wanneer de huidige gemiddelde gamer flipt als er assets hergebruikt worden of niet elk spel op hetzelfde niveau is als gta6.

2
Avatar TheRock
TheRock
lvl14 High Score Chaser
3 weken geleden om 16:39

@dinohunter ja dat gejank over AI, hergebruik etc moet maar eens stoppen. We willen toch gewoon vette games zou je zeggen. Onvermijdelijk dat dat de toekomst is…

0
Avatar Gusanito
Gusanito
lvl4 Reply Goblin
3 weken geleden om 17:13

@dinohunter Wat ook niet helpt is dat Sony (en niet alleen Sony) zich enorm schuldig heeft gemaakt aan 'trend-chasing'. Daardoor zie je nu games uitkomen die inderdaad zolang in ontwikkeling zijn geweest en waarbij Sony 5 a 7 jaar geleden heeft gedacht: Ja, ZO'N game gaan wij ook maken. Jaren later zijn die games dan klaar en komen ze uit, maar is de markt al enorm oververzadigd in die genres. Aan die steen hebben veel studio's zich gestoten.

2
Avatar TheRock
TheRock
lvl14 High Score Chaser
3 weken geleden om 18:09

@Gusanito en aan een steen kan je je beter niet stoten, die geven nooit mee 😎💪🏼

1
Avatar Gusanito
Gusanito
lvl4 Reply Goblin
3 weken geleden om 19:18 bewerkt

TheRock En als iemand het kan weten.. dan is het TheRock wel.

0
Avatar TheRock
TheRock
lvl14 High Score Chaser
3 weken geleden om 20:32

@Gusanito juist 👊🏼

0
Avatar Inactieve gebruiker
Inactieve gebruiker
lvl5 Thread Hunter
3 weken geleden om 11:26

Mild chock. :o

2
Avatar Paasei
Paasei
lvl4 Reply Goblin
3 weken geleden om 11:21

Tja, ze zijn er ook nauwelijks. zoals al wordt aangegeven in de tweede zin van het artikel.

Eigenlijk zou je eens per jaar een game moeten uitbrengen van een grote franchise van 1st party studio's en daarnaast een nieuwe IP of kleiner project per studio. Dan heb je altijd iets om op te bouwen en ook iets wat al bekend is.
Jaar 1: Guerilla + nieuw
Jaar 2: Insomniac + nieuw
Jaar 3: Santa Monica + nieuw
Jaar 4: Naughty Dog + nieuw
Jaar 5: Asobi + nieuw

En zo kan je door gaan. Dan heb je minimaal 2 grote releases per jaar. Een bekend iets en de + nieuw is dan een ander project, IP of wat dan ook. En als er ruimte is voor meer, altijd welkom.

4
Avatar ViaPatrino
ViaPatrino
lvl11 Commander
3 weken geleden om 11:17

Ik heb er een PS5 voor gekocht maar ben er in die zin ook erg in teleurgesteld.
Er zit een paar knallers tussen. Maar misschien ben ik ook open wereld moe dat ik SP exclusives niet echt interessant vind. Yotei bijvoorbeeld vond ik na het eerste deel, die ik echt geweldig vond, een makkelijke kopie van de eerste.
Dus van mij hoeven het er niet per se meer te worden, als het maar knallers zijn.

4
Avatar gamingliefhebber
gamingliefhebber
lvl13 Meta Builder
3 weken geleden om 11:11

Nee het aantal first party titels is ook veel en veel te weinig. Maar het is altijd al zo geweest dat het grootste gedeelte die een Ps5 of Series X heeft gekocht dat voor de Cod, Ea Fc en Fornite doen.

3
Avatar MooiMan
MooiMan
lvl11 Commander
3 weken geleden om 11:45

@gamingliefhebber

Inderdaad.

1
Avatar MooiMan
MooiMan
lvl11 Commander
3 weken geleden om 10:41

Ja, als ze er bijna geen uitbrengen en de meeste PS gamers multi-platform games zoals CoD en Fortnite spelen, dan is dat niet zo gek natuurlijk.

2
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord