Review: Dead or Alive: Dimensions Nintendo 3DS

Geplaatst: 20 mei 2011 12:00

Dead or Alive: Dimensions is een game met daarin schaars geklede dames die met elkaar op de vuist gaan in een typisch Japanse setting. Een paar weken terug ben ik bij Nintendo op kantoor in Nieuwegein geweest om deze game eens flink onder de loep te nemen (of rok te kijken).

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd

Dead or Alive: Dimensions lijkt een kleine game, maar dat is het niet. De game stikt van de opties, de een nog leuker dan de ander. Je kunt in de game met liefst vijfentwintig verschillende personages spelen. Je komt in verschillende omgevingen terecht. Ik zal niet alle twaalf opties met je doornemen, maar wel een aantal. Zo kent de game de zogenaamde Tag-mode, waarbij je samen met een vriend of vriendin tegen een computergestuurde vijand vecht. In de Training-mode kan je alle vechtkunsten testen en in de Survival-mode moet je je staande houden tegen een horde vijanden, welke steeds moeilijker worden en je dus de technieken goed onder de knie moet hebben.

Ook nog een verhaallijn

Naast de genoemde opties in de vorige alinea vertelt de game ook nog een verhaal. Dit is het verhaal dat gaat over het tournament en hoe het allemaal begonnen is. Dit gebeurt spelenderwijs en is onderverdeeld in episodes. Je komt achter de geheimen van ieder personage en de strijdt binnen de Mugen Tenshin-ninjaclan en de strengbeveiligde vechttechniek Torn Sky Blast.
Het verhaal draait om het slechte bedrijf DOATEC, de draaiende motor achter het Dead or Alive-tournament. Het bedrijf doet er alles aan om de vechttechnieken te beheersen, zodat ze hun eigen super fighter kunnen scheppen. Dead or Alive zou deze game nooit hebben geheten als de game niet bomvol vrouwelijk schoon zou zitten, zoals de bekende Kasumi of het meest recente personage Kokoro uit het laatste deel.

Een totale gangbang aan personages

In dit deel zijn voor het eerst alle helden uit voorgaande Dead or Alive-games bij elkaar gezet. In de Chronicle-mode kun je alle verhalen van elke personage apart volgen. De eerste vier hoofdstukken uit de game zijn de eerste vier delen uit de serie. Ondertussen wordt er op een leuke manier informatie gegeven over de personages op het touchscreen van je Nintendo 3DS.

Ook nog online?

Ook heeft Dead or Alive een speciale StreetPass-optie. Zo kun je speciale personages als figurine ontvangen en in de speciale Throwdown-optie met elkaar laten vechten. In deze optie vecht je indirect tegen het personage van je tegenstander. Wat daarbij heel erg goed is, is de kunstmatige intelligentie van je tegenstander.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Wanneer ik een eindoordeel schrijf dan ga ik de balans opmaken tussen leuk, goed, slecht en iets wat tergend werkt. Ik ben niets tegengekomen dat echt heel slecht werkt, integendeel zelfs. Ik vind de game echt lekker spelen. De combo's kun je uit je hoofd leren, maar je kunt de combo's middels het touchscreen en een stylus terugvinden en daarop klikken, waardoor je personage de betreffende combo uitvoert. Ik vind dat ze de combo's misschien iets gebruiksvriendelijker hadden gemogen voor het mainstream publiek. Voor hardcore gamers, die toch alle combo's uit de hoofd gaan leren, zal dit totaal geen issue zijn. Het is dus een leuke game, maar vooral een goed gevulde game, wat ook nog eens werkt en daarmee sluit ik af.

• De game is rijk met opties
  • Alle personages
  • Je krijgt waar voor je geld
  • Leuke verhaallijn
  • Touchscreen combo's soms wat lastig met stylus
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Dead or Alive: Dimensions

Dead or Alive

KOEI TECMO Europe