Review: Evil West - Bloedstollend goed Pc

Geplaatst: 21 november 2022 20:00

Happy Birthday to me! Ik geniet niet zozeer van tijd in de spotlight, maar het is even nodig voor deze bit, oké? Uitgever Focus Entertainment en ontwikkelaar Flying Wild Hog schonken mij namelijk een verjaardagscadeau wat ik echt even nodig had. Een pure actiegame genaamd Evil West. Deze game komt met gestrekt been in op de game-industrie en het is niet moeilijk om te zien waar ze voor staan. Evil West is geen woorden, maar daden. Pak je revolver erbij en eet het liefste wat knoflookbrood: we gaan op vampierenjacht.

Zuig aan mijn bloedworst

Laten we beginnen met het verhaal van Evil West. Of beter gezegd het gebrek daaraan. Je weet dat je het plot van twee kanten kan bekijken wanneer één van de eerste zinnen die je te horen krijgt "suck my dick" is. Je kan erom lachen, want het is immers grof, ongepast en daardoor hilarisch. Je kan ook vanaf dat moment bedenken: oh jee, ik hoef niet veel aandacht te schenken aan het verhaal, ofwel? Nee, dat hoef je niet. Ondanks dat er levendige figuren aanwezig zijn in Evil West met heerlijk grove humor, is het plot niets minder dan een excuus om van level naar level te verkassen. Samenhang is er niet, maar dat is op zich geen ramp. Tenminste als je kan genieten van wat de rest van de game te bieden heeft.

Evil West is een throwback naar de Xbox 360/PlayStation 3-era. Deze actiegame ziet wat de rest van gameland aan het doen is en spuugt er wat kauwtabak op. Evil West skipt de open wereld, annuleert de side quests, vernietigt de season pass en poept op microtransacties. De actiegame zet gameplay op nummer één en je kan merken dat het qua opbouw echt aanvoelt als een oudere titel, zoals bijvoorbeeld Gears of War. Elk level bestaat namelijk uit zogenaamde kamers. Je vecht in een beperkte ruimte tegen een collectie aan vijanden. Deze kamers vormen samen netjes een level. Tussendoor vind je nog wat puzzels, maar die zijn niet tijdrovend en zijn niet bepaald breinbrekers. Het zijn eerder kleine pauzes tussen al het gruwelijke geweld door.

Stijlvol bloedvergieten

De grootste funfactor in Evil West is uiteraard de combat. Je kunt zien dat ontwikkelaar Flying Wild Hog ontzettend veel tijd heeft gestoken in de gameplaysystemen. Protagonist Jesse Rentier heeft vele gadgets, maar wanneer de game echt straalt is wanneer je deze allemaal combineert. Melee-combat is de grootste aanrichter van schade, maar het zorgt ervoor dat onze jager erg kwetsbaar is. Gelukkig zijn er zoveel mogelijkheden om vijanden panklaar te serveren. Je kunt met je revolvers vijanden blijven aanvallen in een combo, maar je ook ook de shotgun gebruiken om meerdere vijanden tegelijk te beschieten. De geweren zijn voornamelijk ondersteunende tools, net zoals de elektrische handschoen. Je kunt dit beestje gebruiken als een schild, lasso en boost. Het is als de lijm van alle gadgets - het zorgt ervoor dat alles heerlijk met elkaar op een lijn zit.

Zoveel gadgets, past dat allemaal wel op een controller? We hebben immers maar een beperkt aantal knoppen. Ja, dat is zo, maar Evil West speelt gelukkig heel fijn weg. Het heeft iets weg van een vechtgame, wanneer je zoveel combo's moet onthouden. Het voelt daarom ook erg bevredigend wanneer je meerdere moves aan elkaar knoopt voor een bloederige ontknoping. Daarnaast kun je alle gadgets uitbreiden door middel van perks, upgrades en meer. Het is wel broodnodig, aangezien het leger des onheils maar blijft jagen op ons zonaanbidders. Je kunt in Evil West ook nog een co-op partner oproepen, maar wees bewust dat de vampieren daar zeker rekening mee houden in hun begroting. O, en alleen de host boekt progressie in hun game. Ik hoop dat je in een liefdadige bui bent.

Evil West zit propvol met ondood gespuis. Het weet vrijwel elk level iets nieuws op het pad van de speler te gooien. Tuurlijk heb je je standaard vampieren en bloedzuigers, maar de game gaat veel verder dan dat. Zo worden er weerwolven in de mix gegooid met stekelvarkenachtige attributen, maar liggen er ook losgeslagen bandieten op de loer. De variatie is groot en elk type vijand heeft ook een verschillende aanpak nodig. Tenminste, als je de game optimaal wilt spelen en er zonder kleerscheuren uit wilt komen. Want als je lollig gaat doen tegen een eindbaas, dan is er tegen de snelle dood die zij leveren geen buskruit gewassen.

Evil West review pc1

Bloed kruipt waar het niet gaan kan

Evil West combineert het Wilde Westen met duistere gothic horror. Het is waarschijnlijk één van mijn favoriete combinaties voor een thema. West of Dead, Weird West en Hard West gingen al voor, maar ik ben blij dat het 'vreemde westen' een subgenre is wat we steeds meer zien in media. De monsters hebben flink wat aandacht gekregen in hun design en zouden niet misstaan in een specifieke horrorgame. De opkomende steampunk revolutie is echter ook aanwezig dus heb je een verzameling aan zieke wapens tot je beschikking. Thanks, wetenschap!

Het grafische werk in Evil West is een gemixte ervaring. Aan de ene kant is er flink veel variatie in de locaties en zien de monsters er erg bruut uit. Aan de andere kant voelt de game soms wat verouderd. Dit is voornamelijk te zien in de cutscenes. Die zien er vaak wat goedkoop uit door het gebrek aan passende animaties en goed lichtgebruik. Je hebt momenten in Evil West waar je echt even kan rondkijken en de schoonheid kan bewonderen. Deze momenten zijn echter wat schaars en wegen niet op tegen de visuele matigheid die de game vaker voorstelt. Qua audio heb ik minder te klagen. De wapens klinken hardcore, de monsters grommen lief en de soundtrack heeft af en toe een lekker deuntje ertussen zitten. Geen baanbrekende bevindingen over de audio, maar ze klaren het klusje met gemak.

Evil West review pc 1Evil West review pc 1Evil West review pc 1Evil West review pc 1

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Evil West is alles wat ik wil zien in een actiegame. De combat heeft diepgaande systemen, de vijandelijk line-up is ontzettend divers en het speelt heerlijk weg. Het is zo verfrissend om een actiegame te spelen zonder een gigantische lege open-wereld en duizenden sidequests. Evil West is goudeerlijk en levert een topervaring. Voor het plot hoef je echter niet te blijven en ondanks dat de game ouderwets goed aanvoelt qua gameplay, laat het technisch soms wat steken vallen. Dit gooit echter geen roet in eten, want Evil West is bloedstollend goed!

• Heerlijke setting
  • Grove humor
  • Monsterlijke designs
  • Gevarieerde line-up vijanden
  • Combat voelt top
  • Uitgebreide combatsystemen
  • Cutscenes verouderd
  • Plot is vrij matig
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Evil West

-

Focus Entertainment