Review: Fall Guys Free For All - Gratis fun voor jong en oud Xbox Series

Geplaatst: 27 juni 2022 10:00
Aangepast: 27 juni 2022 12:25

In augustus 2020 werd de wereld met stomheid geslagen, toen er een nieuwe indiehit op de markt werd gebracht. Deze titel werd destijds uitgegeven door Devolver Digital en werd in één klap razend populair. Ik heb het natuurlijk over Fall Guys. De toekomst was rond die tijd erg onzeker en lockdowns waren een gewoonte aan het worden. Deze multiplayer game maakte ons weer aan het lachen en zorgde ervoor dat we toch weer met elkaar in contact kwamen. Ditmaal via een casual potje Takeshi's Castle, terwijl je speelt als boontjes die veel 'woo' zeggen. Dankzij het succes van PlayStation Plus en de populariteit op Twitch beleefde Fall Guys een uitzonderlijke start. Langzamerhand zakte de cijfers echter terug en verloor deze battle royale game zijn plaats in de spotlight. Tot nu, want Fall Guys is free-to-play gegaan. Is deze game nog steeds zo belangrijk voor ons, net zoals in de eerste lockdownjaren? Trek je favoriete kloffie maar aan, want het is tijd om die kroon te jatten.

Al die jaren Mario Party komen goed van pas

Laat ik je eerst in het kort vertellen wat Fall Guys nou precies is. Het is de vrolijkste en minst giftige battle royale game op de markt. In de stijl van shows, zoals Wipeout en Takeshi's Castle, strijden deelnemers tegen elkaar in diverse mini-games. Per ronde vallen er boontjes af en uiteindelijk is er maar één winnaar. Een kritiekpuntje dat Fall Guys op lancering ontving, was het feit dat er weinig variatie bestond in de mini-games. Dit is niet langer het geval. Fall Guys heeft namelijk zes seizoenen aan content mogen ontvangen, voordat het begon aan de free-to-play route. Er is nu een berg aan content aanwezig in Fall Guys.

Je kunt aan de slag met obstakelbanen, trefbal, hoelahoepen en zelfs memory. Dit allemaal in de levendige stijl van Fall Guys. De kleuren worden vriendelijk en zacht uitgedrukt. Het lijkt wel alsof alles gemaakt is van piepschuim. Zo zacht en zo onschuldig. De stijlen van de verschillende seizoenen zijn terug te vinden in de presentatie van de partygame. Zo heb je de kastelen van seizoen twee, maar ook de jungles van seizoen vijf. De variatie in de mini-games is nu uitstekend en het zorgt ervoor dat je zelfs na uren spelen nog steeds nieuwe spelletjes tegenkomt.

Om even deze console-versie specifiek te benoemen, Xbox heeft er goed aan gedaan om Fall Guys in huis te nemen. De kindvriendelijke en komisch fratsen van de Xbox-versie van Fall Guys zorgen voor een invulling die de console nog maar weinig had. Tuurlijk had je games, zoals Human: Fall Flat en Gang Beasts, maar Fall Guys blijft een sterke verrijking voor het platform. Ik lachte mij vaak krom, wanneer ik naar het gestuntel van andere spelers zat te gluren. Wanneer ze een dramatische snoekduik deden, om alleen een paar centimeter voor de finish in het slijm te vallen? Ja, dan had ik de tijd van mijn leven. Maar verder ben ik niet sadistisch of zoiets.

Fall Guys Free For All review Xbox Series1

Boontje komt om zijn loontje

Fall Guys heeft het geluk dat de instapdrempel ontzettend laag is. Ik bedoel hierbij niet het feit dat de partygame gratis is. Je kunt Demon's Souls ook gratis maken, maar het casual publiek wordt dan nog steeds afgeslacht en rennen meteen de andere kant op. Nee, Fall Guys is heerlijk makkelijk op te pakken. Je rent en je springt. Dat is in principe het enige wat je hoeft te doen. Je gaat echter wel trucjes ontdekken voor specifieke mini-games. Je gaat letten op je timing en de routes die je neemt tijdens de obstakelbanen. Aangezien het zo makkelijk is om een potje te spelen, betrapte ik mezelf erop dat ik toch flink lange sessies aan het spelen was. Solo of met andere vrienden, Fall Guys snoept stiekem best veel van je tijd. Op de goede manier, moet ik erbij vermelden.

Ondanks het feit dat Fall Guys een ontzettend aandoenlijke game is, kan het nog steeds het bloed onder je nagels vandaan halen. Als je in de sleur terecht komt en vijftig andere spelers lopen constant tegen je aan te botsen, dan is dat flink irritant. Fall Guys is normaal gesproken gezellig, maar soms weet het zichzelf flink frustrerend op te stellen. Dit komt voornamelijk door de hoeveelheid geluk die bij sommige mini-games aanwezig is. Gok welke deuren opengaan? Gok welke route niet instort? Ja, met dat soort ongein hoef je bij mij niet aan te kloppen. Ik ben al een slechte verliezer, maar al helemaal wanneer ik verlies op ongeluk. Een beetje geluk heb je natuurlijk nodig in een partygame, maar wanneer je geen kans maakt puur door RNG? Ja, dat is niet zo tof.

Daarnaast kampt de game met wat verbindingsissues. Ik weet niet of dit het resultaat is van de twintig miljoen spelers die nu tegelijkertijd de servers aan het belasten zijn, maar het komt te vaak voor dat je acties op het scherm niet overeenkomen met de inputs van je controller. Ik sprong over de lat, waarom word ik nog steeds naar Tokio gelanceerd? In het algemeen kun je redelijk met de lag dealen, wanneer het aanwezig is. Het wordt echter een probleem als je een mini-game krijgt, waarin je kaarsrecht tegenover een andere boon staat. Ik herinner mij een potje volleybal, waarbij mijn tegenstander elke keer al een punt kreeg, voordat de bal de grond raakte. Mediatonic, doe me dit niet aan, please.

Goedkoop is duurkoop

Fall Guys is nu free-to-play. Wat betekent dit, kinders? Inderdaad, dat we kampen met heel wat controversiële beslissingen binnen deze game. Kroontjes zijn nu vrijwel niks meer waard en Kudos kun je sporadisch gebruiken om wat kleine dingetjes aan te schaffen. Nee, de moderne tijd is hier. Oftewel premium betaaleenheden en battle passes. Ik heb na tien uur spelen dus ook vrijwel niks bijzonders vrijgespeeld. Ja, ik had dat aapje van Monkey Ball kunnen kopen, maar daar zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten. Gratis spelen is vaak een ander woord voor uitgebuit worden op andere gebieden. Fall Guys is tot nu toe niet veel beter dan de algemene concurrentie hierin.

Er is gelukkig nog hoop, want de uitdagingen in Fall Guys zorgen ervoor dat je goede progressie kunt boeken in zowel je battle pass als je Kudos bankrekening. Het is aan Mediatonic en Epic Games om ervoor te zorgen dat er genoeg redenen blijven bestaan om Fall Guys op te pakken. Dit doen ze bijvoorbeeld door evenementen met specifieke uitdagingen te organiseren. De toekomst gaat het leren of ze dit op een eerlijke en klantvriendelijke manier gaan doen. Laat mij alsjeblieft Master Chief in de Fall Guys x Halo cross-over ontgrendelen, zonder dat ik een tweede hypotheek op mijn woning moet afsluiten. Ook wat betere items die je kunt aanschaffen via je Kudos, zou fijn zijn en eerlijk tegenover de trouwe fanbase die al aanwezig is vanaf dag één. Want zij hebben meer Kudos dan dat ze kwijt kunnen op het moment.

Fall Guys Free For All review Xbox Series 1Fall Guys Free For All review Xbox Series 1Fall Guys Free For All review Xbox Series 1Fall Guys Free For All review Xbox Series 1Fall Guys Free For All review Xbox Series 1

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Fall Guys heeft charme en weet nog steeds voor onschuldig plezier te zorgen. Mediatonic heeft jarenlang gewerkt aan alle seizoenen met content en daardoor voelt de game meer dan compleet aan. De mini-games zijn gezellig, gevarieerd en weten je vrijwel altijd te vermaken. Het is bijzonder komisch en dan bedoel ik voornamelijk als je naar andermans gepruts kijkt, wanneer je zelf al de finish over bent. Fall Guys kan namelijk ook het bloed onder je nagels vandaan halen. Het komt te vaak voor dat je wordt uitgeschakeld, omdat je simpelweg ongelukkig geplaatst werd. Er zijn ook redelijk wat verbindingsissues binnen de game, wat erg storend kan zijn tijdens bepaalde mini-games, waar je direct tegenover een tegenstander staat. Free-to-play betekent dat er veranderingen komen binnen Fall Guys, waar ook niet iedereen even happy van wordt. De store is flink aanwezig en pusht spelers wel om de battle pass en andere aankopen aan te schaffen. Gelukkig zijn er voldoende andere uitdagingen, die ervoor zorgen dat ook de compleet gratis spelers gewoon hun ding kunnen doen. Of Fall Guys ooit nog zo groot wordt als het eerst was, dat is nog even de vraag. Één ding is zeker, Fall Guys blijft lollig en de instapdrempel was nog nooit zo laag.

• Zo ontzettend vrolijk
  • Slapstick humor
  • Heerlijk gevarieerde mini-games
  • Ideale casual multiplayer
  • Hoog nog-een-potje-dan gehalte
  • Uitdagingen zorgen voor progressie
  • Flink aanwezige store
  • Geluk een te grote factor
  • Frequente verbindingsissues
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Fall Guys

-

Epic Games