Review: Final Fantasy VII Remake INTERgrade - Smaakt naar meer PlayStation 5

Geplaatst: 22 juni 2021 11:00

Love it or hate it, maar Final Fantasy VII Remake is here to stay. Waar Gameliner redactieweeb Claudia de Remake niet kan uitstaan, ben ik redelijk fan van deze nieuwe iteratie. Final Fantasy VII Remake is namelijk een mooi alternatief van een klassieke game die qua look en feel niet eenvoudig op te poetsen is. Helaas moeten we voorlopig nog wel even wachten op het tweede deel van Final Fantasy VII, maar er zijn in ieder geval plannen om dat wachten wat dragelijker te maken. Final Fantasy VII Remake INTERgrade bevat namelijk een PlayStation 5-upgrade en kersverse DLC in de vorm van Final Fantasy VII Remake INTERmission. Dacht je dat we klaar waren in Midgar? Nou bij deze dan, dat zijn we zeker niet!

Next-gen upgrade

Final Fantasy VII Remake is afgelopen jaar exclusief verschenen op de PlayStation 4. De game ziet er fantastisch uit - iets wat je kunt lezen in de review van Final Fantasy VII -, maar met de PlayStation 5 in huis, valt er gewoon meer uit te halen. Dat moet Square Enix ook hebben gedacht, want Final Fantasy VII Remake INTERgrade bevat een PlayStation 5-upgrade die de game aanzienlijk beter maakt. Deze update bevat eigenlijk een paar onderdelen die je in een dergelijke upgrade inmiddels kunt (en mag) verwachten. Zo zijn er nu twee speelmodi beschikbaar om de game op te draaien. Ga je voor de “performance” modus, dan draait de game op een stabiele 60fps. Hierdoor is de game sneller en zijn de laadtijden aanzienlijk korter. Hierdoor zit je bovenop de actie. Daar lever je echter wel wat voor in, want de resolutie ligt in deze modus wat lager waardoor de kleuren en de scherpte iets minder zijn op de betere beeldbuizen. Je krijgt echter ook de optie om te spelen in de “grafische” modus, waarbij de game gelocked wordt op 30fps. Deze downgrade op het gebied van fps zorgt er echter wel voor dat de game op een 4K-resolutie draait wat de omgeving nog mooier maakt dan deze al was. Het maakt echter niet uit welke speelmodus je kiest, de game ziet er namelijk hoe dan ook schitterend uit en speelt heerlijk weg.

Sowieso draait deze PlayStation 5-versie aanzienlijk beter. De omgevingen zijn erg goed vormgegeven en bevatten en bevatten op de PlayStation 5 veel meer onderdelen die bijdragen aan de algemene sfeer. Zo zie je de mist nu ook daadwerkelijk over de vloer rollen wat bepaalde locaties een heerlijke mysterieuze gloed geeft. Verder is er getweaked aan de lichteffecten en zijn er een aantal bugs uitgehaald. INTERgrade biedt daarnaast ondersteuning voor de Haptic Feedback en Adaptive Triggers van de DualSense controller, maar doet dit wel minimaal. Sterker nog, als je er niet op let, zou je het ook niet opmerken. Ergens jammer, want hier was uiteraard meer mee te doen. Als kers op de taart is de game nu ook voorzien van een fotomodus. Hierin kan je altijd de game pauzeren om zo het perfecte plaatje te schieten. Wat mij betreft niet per se nodig, maar ergens is het altijd leuk om een dergelijke optie te hebben.

Yuffie takes te lead

INTERgrade bevat naast een flinke performance boost ook een aangename DLC in de vorm van Final Fantasy VII Remake INTERmission. Normaliter ben ik geen gigantisch fan van DLC's, maar in dit geval is het absoluut een leuke aanvulling. In INTERmission wordt de hoofdrol niet door Cloud Strive ingevuld, maar door Wutai ninja; Yuffie. Deze tiener reist af naar Midgar om de sterkste materia van Shinra te jatten. Absoluut geen makkelijke klus, want de materia wordt bewaard in de geheime kelder van het Shinra hoofdkwartier. Gelukkig is Yuffie niet alleen, ze wordt namelijk bijgestaan door Wutai-clangenoot; Sonon, die zo zijn eigen redenen heeft om Shinra aan te willen pakken. Shinra is echter niet achterlijk en ook INTERmission's grote schurk is niet. De badguy (of badwoman) is namelijk het hoofd van Shinra's ultra geheime wapenontwikkeling; Scarlet. Deze beeldschone femme fatale weet het tweetal uitstekend te bespelen wat het verhaal zeker ten goede komt. Ze gooit alles wat ze heeft naar Sonon en Yuffie, maar het tweetal blijft onafscheidelijk. Waar het in de base game mogelijk was om verschillende personages te besturen, is het in INTERmission enkel mogelijk om Yuffie te besturen. Dit doe je in twee chapters die gezamenlijk ongeveer vijf tot zes uur aan verhaal in beslag nemen. Niet te lang, maar ook zeker niet te kort.

Net zoals in de base game bevat INTERmission zijmissies. De DLC start in Sector 7, waar nog niet bijzonder veel gevochten wordt. Hier ben je voornamelijk bezig met het vinden van “Happy Turtle”-posters en het verslaan van tegenstanders in de tactische boardgame; Fort Condor. Deze mini-game is in het origineel ook beschikbaar, maar alleen op de fysieke locatie van Fort Condor. Dit keer is een bordspel waarbij je verschillende troepen dient te verzamelen. Het is een klassiek steen-papier-schaar-spel waarbij de ene kleur, de andere verslaat. Je kunt diverse decks samenstellen om zo het deck van de tegenstander te verslaan. Die tegenstanders komen hoofdzakelijk in de vorm van bekenden uit de base game. Sector 7 krioelt daar namelijk van aangezien INTERmission gelijktijdig aan het verhaal van de base game afspeelt. Is het boek van INTERmission gesloten, dan unlock je een battle simulator, waardoor je tegenover de sterkste vijanden komt te staan. Deze simulator tikt nog wat speeluurtjes erbij, aangezien deze gevechten absoluut niet eenvoudig zijn.

Go ninja, go!

Een party van twee klinkt behoorlijk saai, maar INTERmission bevat op het gebied van combat over meer diepgang dan in eerste instantie doet denken. Halverwege het avontuur begint het verhaal, en daarmee ook meteen de combat, namelijk echt op gang te komen en dien je gebruik te maken van Yuffie’s unieke moveset. Yuffie beschikt namelijk over een enorme werpster. Deze stelt haar in staat om deze te gebruiken als zwaard voor de close combat, maar ook als een ranged wapen. Deze ranged functie kan verrijkt worden met Elemental Ninjutsu. Zo verandert de damage die ze doet in vuur, ijs, wind of elektriciteit. Erg handig want lang niet iedere vijand is bestand tegen bepaalde elemental damage.

Daar stopt de verandering in combat natuurlijk niet. De party is namelijk aangevuld met Sonon, die al even in Midgar weet te vertoeven. Sonon is een stafvechter, maar beschikt ook over ranged aanvallen. De unieke kracht zit echter in het feit dat Yuffie en Sonon een bepaalde Synergy met elkaar hebben. Duw je de linker trigger in, dan ga je de Synergy modus in waarbij de twee gelijktijdig aanvallen. Hierdoor transformeren ook de abilities in een extra krachtige versie. Zo transformeert “Art of War” bijvoorbeeld in “Synergized Art of War” die niet alleen wat langer duurt, maar ook nog eens vele malen meer damage aanricht. Hoeveel damage deze aanvallen aanrichten ligt natuurlijk aan de stats van de personages. Beide personages hebben namelijk een level die je gaandeweg het spelen omhoog krikt. Daarnaast beschikken over een drietal wapens met andere skills en base stats. Alle wapens zijn upgradebaar en bevatten materiaslots om zo jouw ideale loadout samen te stellen.

Final Fantasy VII Remake INTERgrade is zonder twijfel de beste versie van Final Fantasy VII Remake tot op heden. De PlayStation 5-upgrades zijn overduidelijk aanwezig en vertonen voornamelijk op grafisch gebied spierballen. De game is nog mooier geworden wat de eerste aanraking met Final Fantasy VII absoluut ten goede komt. Daarnaast bevat INTERmission een vermakelijk verhaal met my girl Yuffie. Dit (van origine optionele) personage heeft een unieke moveset en wordt bijgestaan door de charismatisch Sonon. Waar ik normaliter geen groot fan van DLC’s ben, kan ik INTERmission zeker waarderen. Tijdens mijn zes uur durende avontuur heb ik mij geen moment verveeld. De DLC komt wel een beetje traag op gang en ergens is het ook jammer dat er zo weinig is gedaan met de DualSense-support. INTERmission is echter absoluut geen slechte DLC en ik hoop dan ook dat er nog veel meer komen te verschijnen!

• Yuffie for the win
  • Lekker combatsysteem
  • Prima speelduur