Review: Pokémon Legends: Arceus - Een frisse nieuwe wind Nintendo Switch

Geplaatst: 2 februari 2022 11:00

Als je mijn alles wat je moet weten over Pokémon Legends: Arceus hebt gelezen, dan weet je al dat Pokémon Legends: Arceus niet hetzelfde is als de standaard Pokémon-games die je gewend bent. De vraag is in dit geval dan, is anders in dit geval ook beter? Ik spendeerde uren in de Hisui-regio om dat uit te zoeken.

Abra, gebruik teleporteer!

Pokémon Legends: Arceus speelt zich af in het verleden, ver in het verleden. In een tijd dat mensen en Pokémon nog niet samen leefden en samen werkten zoals we nu gewend zijn. Jij, een persoon uit de moderne tijd, wordt aan het begin van de game ge-isekai'd (geteleporteerd naar een andere wereld en/of tijdsperiode, voor de niet-weebs onder ons) naar de Hisui-regio. Dit is de Sinnoh-regio uit de vierde generatie, voordat het de Sinnoh-regio werd. Je smartphone wordt ook mee geteleporteerd. Wanneer je hier aankomt, blijkt dat Arceus, de god der Pokémon, jouw smartphone gebruikt om met je te communiceren. Hij heeft je hulp nodig en wie ben jij om nee te zeggen tegen een god? Boven Mount Coronet hangt namelijk een vreemde wolk, die een soort scheur in het ruimte-tijd continuüm is, die ervoor zorgt dat Pokémon in de regio helemaal leip worden.

Naast Arceus, moet je ook het Galaxy Team helpen. Zij zijn namelijk een groep onderzoekers die de Pokémon uit de Hisui-regio in kaart willen brengen. Omdat jij niet bang bent voor Pokémon, ben jij bij uitstek de meest geschikte persoon om door de regio te trekken en alle Pokémon te vangen en te documenteren. Ach, je bent er nu toch, dus waarom zou je er ook niet voor kiezen om de eerste Pokémon trainer te worden die de eerste Pokédex in elkaar zet? Gedurende het verhaal heb je dus enerzijds het doel om alle Pokémon te verzamelen en je Pokédex compleet te maken en anderzijds moet je onderzoeken wat er nou precies voor geks gaande is met de Pokémon in de regio. Het verhaal volg je op lineaire wijze door middel van Missions, die je moet doen om progressie te boeken. Anderzijds leer je ook wat meer over de Hisui regio, haar Pokémon en de verschillende personages door middel van optionele Requests. Deze sidequests zijn niet nodig om door het verhaal heen te kunnen spelen, maar je krijgt er wel speciale voorwerpen voor terug. In totaal kun je er in Pokémon Legends: Arceus 94 vinden.

Ik daag je uit tot een Pokémon-gevecht!

Qua gameplay is goed te zien dat Pokémon Legends: Arceus niet op voorgaande titels uit de serie lijkt. Pokémon Legends: Arceus speelt namelijk meer als een actie-RPG dan als een old-school JRPG. Het is een beetje te vergelijken met de Wild Area uit Pokémon Sword en Shield. Je kunt namelijk te allen tijde vrij rondlopen in de wereld en de camera vrij bewegen. De Hisui-regio is ook een open wereld, die zo goed als volledig vrij te verkennen valt. De wilde Pokémon in Pokémon Legends: Arceus zie je vrij rondlopen in de overwereld, dus van random encounters is helemaal geen sprake meer. Omdat je de wilde Pokémon dus in de overwereld rond ziet lopen, kun je ook zelf kiezen of je een Pokémon wilt vangen, wilt negeren, of er een Pokémon-gevecht mee wilt starten. Besluit je een Pokémon te vangen, dan kun je een Pokéball tegen de Pokémon aan gooien en hopen dat hij blijft zitten. De meeste Pokémon zijn op deze manier te vangen, zonder dat er een gevecht aan vooraf hoeft te gaan. Kies je er echter voor om wel met een Pokémon te vechten, dan vindt het gevecht ter plekke plaats. Gevechten zijn nog steeds turn-based, maar Pokémon kunnen in sommige gevallen meerdere beurten achter elkaar krijgen. Bijvoorbeeld wanneer een Pokémon sneller is dan een andere Pokémon.

De gevechten tegen wilde Pokémon volgen dus voor het grootste gedeelte de regels van de andere games die we kennen. Een nieuwe toevoeging aan het gevechtssysteem is de mogelijkheid om Pokémon-aanvallen in de Agile Style te doen of in de Strong-style. Wanneer een Pokémon een aantal levels omhoog is gegaan, of een bepaalde aanval meerdere malen gebruikt heeft in een gevecht, dan kan hij zich deze aanval meester maken. Wanneer dit is gebeurd, dan kun je ervoor kiezen om die aanval in de Agile Style te doen, waarbij de aanval minder schade doet, maar je de volgende keer wel sneller aan zet bent, of in de Strong Style, waarbij je meer schade doet, maar wat inlevert op de snelheid. Dit brengt een nieuwe laag aan tactiek naar Pokémon-gevechten, die ze een stuk interessanter kunnen maken. Helaas valt het in de praktijk eigenlijk best wel mee. Gezien er in deze game geen Gyms of Pokémon League zijn, zijn gevechten tegen andere trainers schaars. Ook kent Pokémon Legends: Arceus geen competitieve online modus, waardoor deze nieuwe manier van vechten dus voornamelijk tot uiting komt tegen wilde Pokémon. Die gevechten zijn natuurlijk nooit heel spannend. Wel zijn de Pokémon-gevechten doordat je de wilde Pokémon in de overwereld ziet rondlopen en gevechten ter plekke plaatsvinden, nu een stuk dynamischer en sneller dan in de andere games.

Pokémon Souls

De Hisui-regio kent naast een nieuw gevechtssysteem ook een aantal nieuwe Pokémon en nieuwe evoluties en vormen van bestaande Pokémon. Deze wezens zijn qua design naar mijn mening erg tof en passen ook bij de regio en tijdsperiode. Hisui oogt namelijk een beetje als Japan in de oude tijd. Ook zijn de Alpha-Pokémon een nieuwe toevoeging. Dit zijn Pokémon die een stuk groter en sterker zijn dan hun normale tegenhangers. Deze zie je in de overwereld rondlopen en je kunt ze gewoon bevechten en vangen. Wat leuk is aan de Alpha-Pokémon, is dat je ook daadwerkelijk het verschil in grootte kunt zien. Als je een normale Pokémon en een Alpha-Pokémon naast elkaar uit hun Pokéball haalt, dan zie je ook dat het model van die Pokémon groter is. Kun je het je voorstellen, een Eevee die net zo groot is als jijzelf?

Ook kom je gedurende je avontuur een aantal Noble-Pokémon tegen. Dit zijn speciale Pokémon die een soort beschermers van de verschillende gebieden zijn. De rare rift boven Mount Coronet heeft er echter voor gezorgd dat deze Pokémon doorgedraaid zijn. Het is aan jou de taak om deze Pokémon te kalmeren. Dit doe je door enerzijds speciale zakjes met hun favoriete eten naar ze toe te gooien en anderzijds door ze te bevechten. Zie het als een soort eindbaasgevechten. Doordat Pokémon jou als trainer in deze game ook aan kunnen vallen en schade kunnen toebrengen, is het dus belangrijk dat je tijdens deze eindbaasgevechten met de Noble Pokémon de aanvalspatronen weet te ontwijken. Een leuk stukje actie-RPG gameplay die de gemiddelde Dark Souls-speler wellicht wel kan waarderen, al ligt de moeilijkheidsgraad in Pokémon Legends: Arceus natuurlijk lang niet zo hoog.

Ik hoor je wel, maar ik zie je niet

Wat minder tof is qua design, is de hele look en feel van de game zelf. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat Pokémon Legends: Arceus er voor een Pokémon-game op de Nintendo Switch prima uitziet. Het is qua graphics natuurlijk niet te vergelijken met andere games die in dezelfde periode op andere, krachtigere platformen zijn verschenen. Wel is goed te zien dat de animaties en de belichting niet altijd even lekker uit de verf komen. In de overwereld zie je soms bijvoorbeeld vliegende Pokémon door de lucht heen vliegen. Wanneer je hier wat verder vanaf gaat staan, dan ziet de animatie er ontzettend houterig uit. Ook is soms de belichting gewoon wat vreemd, waarbij je soms een rare gloed om je personage of andere objecten in de wereld heen ziet. Ook heb ik meerdere malen het probleem gehad dat Pokémon soms ineens niet meer te zien zijn, terwijl de cursor die aanduidt dat je er een Pokéball tegenaan kunt gooien wel nog te zien is. Als ik dan een Pokéball die kant op gooi, kan ik de Pokémon ook gewoon vangen. Afijn, we hebben nu eindelijk een open-wereld Pokémon-game die volledig 3D is en waarbij je te allen tijde de camera volledig kunt besturen. Het is iets, toch?

De graphics zijn dus, als je Pokémon Legends: Arceus in perspectief plaatst, nog goed te doen. Waar ik echter wel even een duchtig compliment over wil maken, is de audio. De muziek in de game is tof en past goed bij de wereld en wat je op dat moment aan het doen bent. Omdat je nu geen random encounters meer hebt, kun je in Pokémon Legends: Arceus ook Pokémon in de overwereld horen. De game maakt namelijk gebruik van dynamische audio, waarbij je dus de geluiden van Pokémon die verder van je af staan, zachter hoort dan de geluiden van de Pokémon die dichter bij je in de buurt zijn. Dit is een erg tof detail dat voor meer immersie zorgt. Ook kun je niet alleen in de grote wereld rondlopen, maar ook interactie hebben met de wereld om je heen. Zo kun je grondstoffen verzamelen om bijvoorbeeld Pokéballs of medicijnen mee te maken. Deze grondstoffen kun je soms zelf verzamelen, maar je hebt er af en toe ook je Pokémon voor nodig. Zo kun je bijvoorbeeld een van je Pokémon uit hun Pokéball sturen om een boom te tackelen zodat er besjes uit vallen.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Pokémon Legends: Arceus is een beetje zoals ik me als kind vroeger voorstelde hoe een Pokémon-game zou zijn. Ik keek vroeger de anime en Pokémon-gevechten waren daar heel dynamisch en chaotisch. Toen ik echter mijn eerste Pokémon-game speelde, Pokémon Blue, leek die game in niets op wat ik in de anime zag. Nu je een open-wereld Pokémon-game hebt waarbij de gevechten ter plekke plaatsvinden en niet meer zo turn-based zijn als voorheen, zit er veel meer actie in de gevechten. Ook de gevechten met de Noble-Pokémon zijn een leuke toevoeging en een fijne afwisseling met de normale Pokémon-gevechten die we kennen. Daarnaast zit de game boordevol Requests die je kunt doen om je tijd in Hisui te doden. Het open-wereld aspect is een goede vooruitgang op de oude Pokémon-games en over het algemeen ziet Pokémon Legends: Arceus er prima uit, in vergelijking met andere Pokémon-games. De animaties en de belichting zijn op sommige momenten echter ietwat ongemakkelijk, maar niet al te storend. De nieuwe gevechtsmethode met een dynamisch turn-based systeem en de verschillende soorten stijlen van aanvallen is leuk, maar het is jammer dat je dit alleen tegen wilde Pokémon kunt gebruiken. Ik had het tof gevonden om te zien hoe zich dit in de competitieve setting zou uitdrukken.

• Nieuwe Pokémon
  • Open wereld
  • Geen random encounters meer
  • Vernieuwd gevechtssysteem
  • Heel veel sidequests
  • Noble Pokémon-gevechten
  • Vangen of vechten
  • Veel interactie met je omgeving
  • Dynamische audio
  • Animaties soms houterig
  • Belichting soms ongemakkelijk
  • Visuele glitches
  • Geen online multiplayer
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Pokémon Legends: Arceus

Pokémon

Nintendo Switch