Review: Sunday Gold - Pakt uit het niets goud Pc

Sunday Gold kwam uit het niets. Ik heb misschien de laatste maanden onder een steen geslapen, maar ik had nog niet eerder van de game gehoord. Toen ik Sunday Gold mocht reviewen, was ik dus wel reuze benieuwd. Het bleek een point-and-click turn-based avonturengame te zijn die zich afspeelt in een dystopische versie van Londen. Ik was blij verrast, om verschillende redenen. Het gebeurt namelijk niet elke dag dat je een game als Sunday Gold tegenkomt. Ik zal je dus even vertellen waarom ik van deze verrassing genoten heb.

Drie musketiers

Sunday Gold speelt zich af in Londen, in het jaar 2070. De stad is veranderd in een dystopische stad waar men voornamelijk dakloos en werkloos is. Er is echter een grote miljardair, Kenny Hogan, die met zijn megacorporatie geen goede dingen van plan is. Immers worden de rijken alsmaar rijker, ten koste van de arme hardwerkende arbeider. Deze parallel die de game met de realiteit trekt, is verontrustend, maar al jaren een geliefd onderwerp van games die zich afspelen in een dystopische toekomst van de echte wereld. Het is echter wel een goede setting voor zulke games. Het voelt bekend, maar het staat toch nog net ver genoeg van je af om niet te verontrustend te zijn. Maar goed, ik ben weer aan het ratelen over maatschappelijke onderwerpen en daarvoor lees je niet deze review. Sunday Gold, point-and-click turn-based avonturengame, dystopische versie van Londen in de toekomst, kwaadaardige miljardair.

In Sunday Gold volgen we het verhaal door de ogen van drie verschillende hoofdpersonen. Als eerste hebben we Frank, een soort Tommy Shelby-achtige kerel die de leider van de groep is en een gehaaide Britse crimineel zoals het archetype het voorschrijft. Daarnaast hebben we Sally, een duchtige dame die enerzijds haar imposante postuur gebruikt om rake klappen uit te delen en grote voorwerpen te verplaatsen, maar anderzijds ook dient als de arts van het trio. Tot slot hebben we Gavin. Gavin is, in tegenstelling tot de andere twee geen beroepscrimineel, maar slechts een computernerd. Zijn kennis van en ervaring met computers en elektronica komen echter wel enorm goed van pas tijdens hun missie, maar door zijn onervarenheid is hij tevens een groot risico.

Sunday Gold Review

Gebruik je hoofd

De drie verschillende hoofdpersonen hebben elk hun eigen persoonlijkheid, wat erg tof is. Ook al zijn ze alle drie geschreven volgens het stereotype van de rol die ze spelen, werkt het wel. Je hebt de charmante leider, de brute kracht en de ongemakkelijke nerd, die samen een onstuitbaar crimineel trio vormen. Wat nog leuker is, is dat elk lid van het team op zijn of haar eigen manier even belangrijk is voor het verhaal en het oplossen van de puzzels. Er zijn namelijk verschillende minigames die je in Sunday Gold kunt spelen. Zo. kun je met Frank sloten breken door middel van een minigame die gebaseerd is op je reactietijd. Met Sally kun je zware voorwerpen verplaatsen, door middel van een behendigheidsminigame en met Gavin kun je computers hacken door middel van een minigame die doet denken aan het bordspel Mastermind (kennen jullie die nog?). Tijdens het verkennen is elk personage dus op een andere manier belangrijk om verder te komen. Ik moet wel zeggen dat de minigames na een tijdje wel gaan vervelen, daar het elke keer dezelfde minigame is en je, wanneer je faalt, helemaal opnieuw moet beginnen en je voor niets je Action Points hebt verspild. Gelukkig kun je in de instellingen wel kiezen om de minigames makkelijker te maken.

Deze Action Points spelen overigens een belangrijke rol in Sunday Gold. Net zoals in tactische games, heeft elk personage een bepaald aantal AP dat hij of zij kan gebruiken om acties uit te voeren. Als je iets wilt gaan onderzoeken, een minigame wilt gaan doen, of een speciale vaardigheid wilt gaan gebruiken, moet je AP spenderen om de acties uit te kunnen voeren. Deze AP is echter ook nodig in combat om aanvallen te doen of andere vaardigheden te gebruiken. Het efficiënt omgaan met je AP is dus erg belangrijk. Als je geen AP meer over hebt, dan kun je ervoor kiezen om je beurt te beëindigen en je AP weer aan te vullen. Aan het einde van je beurt, is het echter de beurt aan de NPC's en vijanden om iets te doen en dat kan ervoor zorgen dat ze verdachte activiteit registreren of je ergens gaan opwachten. Hoe meer beurten er verstrijken, hoe alerter de beveiliging wordt. Dat brengt me bij de laatste game-mechanic die Sunday Gold zo interessant maakt. Elk personage heeft namelijk een Composure-meter. Wanneer deze meter vol is, zijn de personages relaxed en hebben ze alles onder controle. Er zijn echter dingen die de Composure-meter kunnen doen verlagen, zoals het zien van een lijk, of het horen van een beveiliger over de intercom. Wanneer de Composure-meter onder een bepaalde waarde komt, dan kunnen de personages zich anders gaan gedragen. Frank wordt bijvoorbeeld minder goed in het breken van sloten en het richten met zijn pistool en Gavin raakt bijvoorbeeld paranoïde. Het verkennen van de levels in Sunday Gold is dus een interessante combinatie van het oplossen van puzzels, het doen van behendigheidsminigames en het efficiënt managen van je AP en je Composure.

Sunday Gold Review1

Boom! Pow! Slam!

Naast het verkennen van de wereld en het oplossen van puzzels om verder te komen, speelt combat ook een grote rol in Sunday Gold. Ook in combat zie je goed het verschil en de persoonlijkheid van de verschillende personages. Zo kan Frank zowel meleewapens als vuurwapens gebruiken en kan hij zijn leiderschapskwaliteiten gebruiken om zijn teamgenoten op weg te helpen. Sally kan rake klappen uitdelen, maar ook haar teamgenoten oplappen. Gavin is daarentegen geen vechtersbaas, maar kan wel wild in het rond slaan om meerdere vijanden tegelijkertijd te raken en kan hij mechanische vijanden van een afstandje onschadelijk maken. Combat wordt gespeeld op een turn-based manier, zoals in een JRPG. Ook hier is de AP weer belangrijk en word je uiteindelijk gedwongen om een beurt te verdedigen wanneer je AP op is. Het is dus belangrijk kom goed je AP in de gaten te houden en op het juiste moment je rust te pakken om het aan te voelen.

Tijdens de combat, maar ook daarbuiten is goed te zien wat voor toffe visuele stijl Sunday Gold heeft. De game is namelijk vormgegeven als een soort cartoon, met een grauwe tekenstijl. Tijdens dialogen zie je de gezichtsuitdrukkingen van de verschillende personages goed terug, waardoor ze nog verder tot leven komen. Tijdens combat en tijdens cutscenes zie je de bekende tekstwolken met onomatopeeën als Bang! Clank! en Crack! voorbijkomen. De stijl werkt erg goed voor de soort game die Sunday Gold is.

Sunday Gold Review2

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Sunday Gold is een game die je absoluut niet aan je voorbij mag laten gaan dit najaar. De game volgt een interessant verhaal door de ogen van interessante individuen. Als je niet vies bent van wat hersenwerk, dan zul je zeker genieten van de puzzels en mysteries die je in Sunday Gold kunt gaan oplossen. Als dat nog niet genoeg is, kun je je tegoed doen aan turn-based combat met een diepere tactische laag en aan minigames die je kunnen helpen bij het oplossen van de puzzels. De minigames gaan na een tijdje wel vervelen, maar dat maakt de game op alle andere vlakken gelukkig meer dan goed. Sunday Gold kwam uit het niets en pakt goud dit najaar! Helaas is de game uitgesteld tot 13 oktober, maar dat maakt het zeker niet minder goed.

• Interessant verhaal
  • Toffe personages
  • Lekker puzzelen
  • Turn-based combat
  • Iedereen is belangrijk
  • Composure-systeem
  • Gave visuele stijl
  • Minigames telkens hetzelfde
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Sunday Gold

-

Team17