Review: Wavetale - Laat je meegolven in dit relaxte avontuur Pc

Af en toe heb je van die onverwachte momenten in een game die je van tevoren niet ziet aankomen. Wavetale heeft deze momenten ook met enige regelmaat. Toen ik de trailer zag voor Wavetale was ik gelijk geïnteresseerd in de game. Het zag er uit als een game met een mooie art style en een goed verhaal in een mysterieuze wereld. Of dat de game inderdaad ook zo aan mijn verwachtingen heeft voldaan lees je in deze review.

Laat je meevoeren over de golven

Wavetale speelt zich af in, of eigenlijk op, Strandville. Dit was ooit een prachtige stad, maar door een ramp is de stad gezonken en staat alles onder water. Iets wat snel opvalt in de game zijn de graphics. Het ziet er cartoonesk uit en de personages zijn niet heel gedetailleerd, maar toch bevatten de gezichten veel emoties. Wavetale is geproduceerd door Thunderful Group, bekend van onder andere Lost in Random en het recent uitgekomen Togges. We spelen als Sigrid, een meid die op jonge leeftijd haar ouders verloren heeft als gevolg van de ramp. Nu woont ze samen met haar oma op een afgelegen eiland met een vuurtoren. Oma is erg voorzichtig met Sigrid, want ze wilt haar niet ook verliezen. Zo mag ze niet te dicht bij het water komen, want het water is gevaarlijk en je kunt er binnen een paar seconden in sterven. De game begint rustig op het eiland met een tutorial zodat je al onderzoekend alle controls leert kennen. Zo heb je bijvoorbeeld een modern visnet waarmee je kleine muntjes kunt verzamelen. Deze muntjes kun je uitgeven aan de outfit van Sigrid. Voor de rest dienen ze geen doel.

Plotseling komt er een grote vloedgolf op het eiland af en is er een schim/schaduw van iemand in de golven te zien. Het volgende moment is Sigrid meegevoerd naar een klein eilandje in de buurt en zien we weer de schim/schaduw. Deze keer gespiegeld onder het wateroppervlakte. Sigrid probeert haar aan te raken en merkt dat ze op het water kan staan als de schim onder haar staat. Op die manier bereikt Sigrid weer het eiland waar ze woont en merkt dat oma omgeven is door een zwarte blubber. Uiteindelijk wordt oma bevrijd en het is tijd om op avontuur te gaan om de rest van de omgeving ook te bevrijden. Er is namelijk overal zwarte blubber opgedoken en dit moeten natuurlijk gestopt worden door Sigrid.

Wavetale 1

Tempo golft op en neer

De mechanics binnen Wavetale voelen erg natuurlijk aan, vooral als je je lopend/rennend en soms zelfs zwemmend over het water verplaatst om weer naar een volgend punt te gaan. Met het visnet kun je niet alleen muntjes verzamelen, maar kun je je ook verplaatsen als je op een eiland bent. Je kunt het gebruiken om te zweven, maar ook als elektrische katapult om gelanceerd te worden naar een hoger punt. Ook deze mechanics zijn goed en laten je daardoor echt opgaan in de game. Vanzelfsprekend zijn er ook vijanden in de game die je moet verslaan. Het combat systeem is eenvoudig, je hebt een aanval die je kan blijven gebruiken en een wat sterkere aanval die je na gebruik een paar seconden niet kan gebruiken. Als je eenmaal doorhebt hoe je de vijand kunt verslaan, wordt dit na de zoveelste keer wel een beetje saai. Naarmate de game vordert kom je sterkere vijanden tegen, maar ook na deze een paar keer verslagen te hebben weet je de volgende keer wel hoe het moet.

Over een ander goed punt gesproken: de soundtrack van de game. De soundtrack is heel relaxt en dat past prima binnen de sfeer van de game. Het komt met name tot zijn recht wanneer je de wereld verkent en je je over de golven verplaatst. Als je andere eilanden bezoekt, kom je ook andere personages tegen. Het jammere van deze personages is dat er niet heel veel diepgang in zit. Ze worden geïntroduceerd, je praat een keer met ze en dan verdwijnen ze weer uit beeld om niet meer terug te komen.

Wavetale 2

Wachten op meer

De main story is niet aan de lange kant en kan makkelijk in een paar avonden uitgespeeld worden of als je de hele dag de tijd hebt ook binnen een dag. Ik heb er zo’n zes uur over gedaan en dat is al inclusief verschillende sidequests. Één van de leukste (en meest uitdagende) quests zijn quests waarin je binnen een x aantal seconden al surfend/vliegend/klimmend een volgend checkpoint moet halen.

Zonder al te veel prijs te geven wil het hele verhaal je na laten denken over goed en kwaad en hoe je eigenlijk altijd beide kanten van een verhaal moet zien voordat je tot een oordeel kunt komen. Wavetale voelt als een introductie naar meerdere games in de waterwereld van Strandville. Hopelijk kunnen de toekomstige games er dan voor zorgen dat we de geïntroduceerde personages beter leren kennen, want dat ze allemaal een interessant verhaal hebben, dat is zeker al te merken.

Wavetale Carousel 1Wavetale Carousel 1Wavetale Carousel 1Wavetale Carousel 1

Het eindoordeel van Bart Feuerstein

Soms heb je van die games waarbij je je van tevoren geen voorstelling van kunt maken en die je na afloop aan het denken zetten. Wavetale is er zo een. Het is de perfecte game als je gewoon even relaxed wilt spelen. Het verhaal is niet te lastig, de combat is niet te uitdagend. Ondanks dit geeft het je genoeg voldoening en wordt het nooit saai. Het verhaal rondom Sigrid is een interessante en de besturing in de game voelt heel natuurlijk, vooral als je je over de zee verplaatst. De soundtrack van de game komt goed tot zijn recht en vult de game goed aan. De personages die je onderweg tegenkomt hadden wellicht iets meer uitgediept mogen worden. Om eerlijk te zijn voelt dit pas als een eerste game in een serie, want het einde laat genoeg ruimte open voor meer. Als dat het geval is, heb ik nu alweer zin om terug te keren naar de wereld.

• Besturing voelt erg goed, vooral het surfen op zee
  • Verhaal zit goed in elkaar
  • Sidequests een goede toevoeging aan het hoofdverhaal