Preview: Crimson Desert - Hands-on met vier eindbazen

-

Gamescom is altijd een bijzondere ervaring. Je mag games spelen die nog niemand eerder gezien heeft, mag met ontwikkelaars praten, krijgt dingen te zien voor de rest van de wereld erover weet en je leert nieuwe games kennen waar je eerder nog nooit van hebt gehoord. Zo begon mijn gamescom dit jaar ook behoorlijk goed. Mijn eerste afspraak op woensdagochtend was met het team van Pearl Abyss. Zij zijn namelijk bezig met Crimson Desert, een aankomende actie-RPG die zich afspeelt in de wereld van Black Desert Online. Ik mocht gelijk aan de slag met een speciale build waar ik een aantal eindbazen onder handen heb mogen nemen.

Crimson Desert gamescom preview3

Eindbazen in de pan hakken

Na een dik uur te hebben doorgebracht met de preview build van Crimson Desert ben ik toch wel benieuwd geworden naar wat Pearl Abyss aan het ontwikkelen is. De preview begint met een sterke introductie die fungeert als een tutorial en die je kennis laat maken met het gevechtssysteem en de wereld van Pywel. De introductie is een combinatie van gameplay en cutscenes, waarin de omgevingen, personages en de actievolle RPG-mechanieken van de game worden getoond. Het leert je de basisprincipes, zoals het uitvoeren van combo's met lichte en zware aanvallen, het blokkeren en parryen van aanvallen, en de cruciale dodge-beweging, die bij perfecte timing extra punten geeft die je nodig hebt om een speciale aanval te kunnen doen. Deze tutorial is essentieel, want de daaropvolgende eindbaasgevechten zijn een echte test van je vaardigheden.

Zodra de tutorial is afgerond, krijg je de keuze uit vier verschillende eindbazen, die elk een unieke uitdaging bieden. Deze eindbazen zijn allesbehalve simpele vijanden; ze hebben elk hun eigen vaardigheden en aanvalspatronen. Zo is de Reed Devil en snelle eindbaas die je van alle kanten aan kan vallen met projectielen, wat precisie vereist bij het ontwijken en snel de afstand verkleinen, terwijl White Horn een logge bruut is met zware melee-aanvallen die je met perfecte timing moet pareren. Staglord is daarnaast een eindbaas met een schild en melee-aanvallen die behoorlijk zeer doen. Tot slot is er de Queen Stoneback Crab, die enorm is en targets op haar rug heeft die je moet zien te raken. De moeilijkheidsgraad varieert tussen deze ontmoetingen, waarbij sommige relatief eenvoudig zijn, terwijl andere langdurige, intense slagen van uithoudingsvermogen en een dieper begrip van de verschillende mechanics vereisen.

Crimson Desert gamescom preview4

Dat kijkt wat ongemakkelijk

De gevechten in Crimson Desert zijn waar de game echt uitblinkt, ondanks een paar eigenaardigheden. Zonder een target lock-on voelt de strijd vloeiend en hectisch aan, maar het heeft ook zijn nadelen. Het ontbreken van een lock-on betekent dat je constant je camera moet aanpassen om vijanden in beeld te houden, wat een uitdaging kan zijn, vooral tijdens het heetst van de strijd. Dit viel vooral op tijdens de eindbaasgevechten, waarbij de camera af en toe naar ongemakkelijke hoeken verschoof, waardoor mijn personage werd verborgen en het moeilijk was om op inkomende aanvallen te reageren. De ontwikkelaars hebben aangegeven dat de camera zichzelf automatisch moet aanpassen naar optimale posities, maar in mijn ervaring was dit niet altijd betrouwbaar, wat tot frustrerende momenten leidde. Game in ontwikkeling, dus.

In de uiteindelijke release van de game speel je echter geen boss gauntlet. Er zit nog een heel verhaal achter, met verschillende personages. Ook wordt er beloofd dat er andere gameplay-elementen in zitten om je tijd in Pywel op te vullen. Zo kun je bijvoorbeeld vissen en koken en zijn er verschillende manieren om door de wereld heen te reizen. Hier heb ik tijdens mijn hands-on preview niets van kunnen zien, maar ik hoop dat het verhaal boeiend is en de andere gameplay-elementen goed in de wereld passen en goed zijn uitgewerkt.

Crimson Desert gamescom preview5

Voorlopig oordeel van Claudia Tjia

Crimson Desert lijkt een boeiende toevoeging te worden aan het actie-RPG-genre, met in ieder geval uitdagende, dynamische gevechten. Hoewel de cameraproblemen spelers kunnen frustreren, toont de diepgang en variëteit in de gameplay—vooral in de eindbaasgevechten—de potentie voor een rijk en belonend avontuur. Als Pearl Abyss deze ruwe kantjes weet bij te schaven voor de lancering, kan Crimson Desert zomaar een must-play-titel kunnen worden voor liefhebbers van het genre.

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

In dit artikel

Packshot Crimson Desert

Ontwikkelaar: