Preview: Super Mario Bros. Wonder - Hands-On Preview

Net zoals bij vele gamers voor mij begon mijn passie voor het medium bij de consoles van Nintendo. Zelf startte ik met hartstochtelijk gamen op de Nintendo GameCube en de logische vervolgstap was natuurlijk het binnenhalen van de Nintendo Wii. Op deze immens populaire console werd een iconische titel uitgebracht: New Super Mario Bros. Deze 2D-platformer heb ik grijs gespeeld en het Mario-avontuur heeft voor talloze fijne herinneringen gezorgd. Je kan daarom op mijn enthousiasme rekenen toen ik de nieuwe beelden van Super Mario Bros. Wonder mocht aanschouwen tijdens de Nintendo Direct. Toen we de uitnodiging ontvingen om hands-on met Super Mario Bros. Wonder aan de slag te mogen, was ik er als de kippen bij. Je leest hier wat je kan verwachten van de aankomende Nintendo-game!

De wonderen zijn de Mario-werelden nog niet uit

Het is wellicht niet heel gebruikelijk, maar we verlaten het koninkrijk der paddenstoelen en betreden nieuw territorium. Mario en zijn kameraden gaan op bezoek bij Prins Florian in het Bloemenrijk. Terwijl ze gezellig aan het babbelen zijn over het vak loodgieterij en dat soort zaken, verschijnt Bowser en die gooit uiteraard roet in het eten. Hij wil al snel een Wonderbloem stelen, maar hierdoor fuseert het vuurspuwende reptiel met Florians kasteel. Ja, als een gedrocht uit een Godzilla-film transformeert Bowser in een vliegend oorlogsschip, terwijl hij omringd wordt door gigantische Piranha Plants. Het moge duidelijk zijn dat de dreiging aanwezig is, want Bowser neemt via deze duistere magie het gehele land over. Mario en zijn vrienden kunnen dit natuurlijk niet laten gebeuren en het avontuur begint!

Het uitstapje naar het Bloemenrijk zorgt er meteen voor dat we ons in onbekende werelden begeven. Ja, we zijn natuurlijk Mario's alledaagse vakantiebestemmingen gewend, maar ditmaal is er meer aan de hand. De klassieke woestijn-, water- en sneeuwlevels zijn er ook nog, maar je ziet dat Nintendo veel moeite gestoken heeft in het creëren van een onwaarschijnlijke wereld. De Tulpenkust bindt de diverse levels op waterige wijze aan elkaar en de diversiteit in de werelden zelf is ook aanwezig. Het Goudgebergte heeft wellicht een bergachtig thema, maar daarin valt veel te variëren. De besneeuwde toppen worden afgewisseld door de met goud beklede grotten - om maar een voorbeeld te schetsen. Naast het design zelf is de presentatie van Super Mario Bros. Wonder ook dik in orde. Het kleurgebruik spat van je scherm af en de variatie in visueel design is goed aanwezig. Deze game gaat tot de mooiste Switch-games behoren en dan hebben we het nog niet eens gehad over het sterke animatiewerk. Nintendo is altijd al een kei geweest in het exposeren van details - en dat is in Super Mario Bros. Wonder niet anders. De personages komen echt tot leven en ze swingen met veel enthousiasme door de levels heen.

Super Mario Bros Wonder  HandsOn Preview

Speelt oud en vertrouwd

Het is meer dan tien jaar geleden dat er een nieuwe 2D-platformer verschenen is in het portfolio van Mario-titels. Aan de ene kant komt dat goed uit voor mij - ik ben helemaal bij. Aan de andere kant is het natuurlijk jammer dat het zo lang heeft moeten duren, want er schuilt zoveel potentie in dit genre en al helemaal als we de fratsen van Mario mogen betrekken in deze platforming categorie. Als we het hebben over de beste Mario-games, dan worden de 3D-titels als snel betrokken bij de conversatie. Denk maar aan Super Mario Galaxy, Super Mario Odyssey, enzovoorts. Super Mario Bros. Wonder wordt wellicht onderdeel van de games die we beschouwen als de beste avonturen van onze Jumpman.

Het moment dat ik de controller oppakte werd het meteen duidelijk wat Super Mario Bros. Wonder is. Deze 2D-platformer speelt als vanouds weg en ik bedoel dat op de beste manier mogelijk. Het voelt als thuiskomen wanneer je door de levels van Super Mario Bros. Wonder snelt. De beste manier om Super Mario Bros. Wonder te omschrijven is dat het speelt als een fijne herinnering. Herinner je je nog toen je een ukkie was en je de Wii-Remote zijwaarts hield, zodat je New Super Mario Bros. kon spelen? Het speelt exact op die manier, maar dan zonder de ouderdomskwaaltjes die de vorige titels in de loop der jaren hebben opgelopen - alleen de plezierige aandenken vind je terug in Super Mario Bros. Wonder. De platforming is rap en precies, terwijl de controls keurig werken. Het leveldesign is ondertussen fris, fruitig en weet vaak de interesse te prikkelen. Ja, zelfs de ervaren 2D-platformer fanaten gaan nieuwe dingen treffen in Super Mario Bros. Wonder.

Super Mario Bros Wonder  HandsOn Preview1

Ondanks de chaos ook geschikt voor de jongste gamer

De hoofdattracties van Super Mario Bros. Wonder zijn toch wel de Wonderzaadjes. Elk level heeft deze realiteit brekende pitjes op de map liggen en wanneer je ermee in aanraking komt, moet je de meest intense chaos weten te temmen. Dit verschilt van de groene pijpen die beginnen te kruipen als wormen tot een stormloop aan bizons die je kan berijden als een achtbaan. Het is een absoluut spektakel om telkens te aanschouwen wat Nintendo in petto heeft voor het specifieke level. Elke keer was ik ook razend benieuwd hoe de wereld op z'n kop zou worden gezet, wanneer we met onze tengels aan een Wonderzaadje zaten.

Nu wil dit niet zeggen dat met al die fratsen er geen ruimte is voor de kleine gamer. Super Mario Bros. Wonder durf ik uitzonderlijk toegankelijk te noemen en dit gaat verder dan de relatief simpele kern gameplay-loop. De selectie aan speelbare personages is uitgebreid en er zitten een aantal bijzondere snuiters tussen. Voor nu wil ik even focussen op de schattige Yoshi's en de bietsende Nabbit. Deze personages zijn namelijk vrijwel onschendbaar - ze kunnen klappen incasseren alsof het niks is. Hierdoor zijn ze uitstekende keuzes voor de kleinere gamer die de kneepjes van het vak aan het leren is. Kijk, je moet niet een afgrond in tuimelen, maar die goomba's gaan je geen pijn doen.

Ja, maar ho even. Als ervaren 2D-platformer acrobaat wil ik wel een beetje uitgedaagd worden. Dus wat is er dan voor mij te vinden in Super Mario Bros. Wonder? Nou, ik denk dat de badges voor enorm veel plezier gaan zorgen. Het moment dat ik de badges voor het eerst zag, moest ik een beetje denken aan Hollow Knight. Je kunt deze badges namelijk inzetten om de gameplay nét wat anders te doen verlopen. De actieve badges geven je meer opties als het gaat om de gameplay. Zo kun je bijvoorbeeld langer in de lucht zweven of je kunt een speer gebruiken om randen te grijpen. Ondersteunende badges zijn echter ook onderdeel van de line-up. Deze items kunnen ingezet worden, zodat je meer muntjes verdient in een level of er meer blokjes aanwezig zijn om vanaf te springen. Het geeft deze klassieke formule een frisse insteek en ik ben heel benieuwd wat je uiteindelijk allemaal kan uitvreten in Super Mario Bros. Wonder. Al helemaal wanneer er kennelijk badges zijn die de ervaring een heel stuk moeilijker maken, maar daarvoor moeten we nog even geduld hebben.

Super Mario Bros Wonder  HandsOn Preview 1Super Mario Bros Wonder  HandsOn Preview 1Super Mario Bros Wonder  HandsOn Preview 1Super Mario Bros Wonder  HandsOn Preview 1

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Als het gaat om Nintendo's first-party line-up dan worden er maar weinig fouten gemaakt en dat is bij Super Mario Bros. Wonder niet anders. De presentatie is wonderschoon, de gameplay is solide en de creativiteit die wordt ontketend is ongekend. In een jaar die al vol zat met GOTY-kandidaten kan het gevoel mij niet ontgaan dat Super Mario Bros. Wonder wellicht in dat rijtje thuishoort - en dat terwijl je eigenlijk nooit 2D-platformers terugziet. Maar Nintendo weet gewoon precies wat ze aan het doen zijn en wat ze hun spelers kunnen bieden. Het is geen wonder te noemen dat Super Mario Bros. Wonder simpelweg uitstekend in elkaar steekt en ik kan niet wachten om te zien wat de gehele game te bieden heeft. Let's-a go!

Super Mario Bros. Wonder is verkrijgbaar vanaf 20 oktober exclusief voor de Nintendo Switch

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Super Mario Bros. Wonder

Mario

Nintendo Switch