Review: Dead Island 2 - Is springlevend PlayStation 5

Het is weer tijd om een potje zombies te slachten. We hebben er even - ruim negen jaar maar liefst - op moeten wachten, maar het is dan eindelijk zover. Dead Island 2 komt uit. Ik mocht al wat eerder met de game aan de slag en heb mij behoorlijk wat uren tussen de levende doden begeven om te zien of ik het in mij heb om een zombie-epidemie de kop in te drukken. Of af te rukken. Want de Dead Island 2 franchise staat nou eenmaal bekend om de gore. Bloedspetters, afgehakte ledematen, vraatzuchtige zombies en afgerukte koppen zijn dagelijkse kost in dit nieuwe deel. Reden genoeg om er eens wat dieper in te duiken.

Dead Island 2 review

Welcome to Hell-A

We laten het fictieve zonovergoten eiland Banoi uit Dead Island achter ons en spoelen aan - figuurlijk gesproken dan - in de stad van Hollywood, Venice Beach, Beverly Hills en natuurlijk nog veel meer bezienswaardigheden: L.A. Nu kennen we Los Angeles vooral van de glitter en glamour, maar daar is in Dead Island 2 nog maar weinig van over. Het is tien jaar na de gebeurtenissen van het eerste deel. Het zombievirus heeft zich verder gemuteerd en zorgt ervoor dat je nog gevaarlijkere varianten tegen het lijf loopt in dit deel. De setting van Dead Island 2 toont dus gelijkenissen met het eerdere deel, maar er zijn zeker ook een aantal verschillen op te merken. Zo is Hell-A - zoals de stad in de game liefkozend genoemd wordt - opgedeeld in heel veel kleine gebieden. Het gevoel van open wereld is in dit deel dus een stuk minder. Hierdoor is het dit keer ook niet mogelijk om in een auto te rijden om je zo van A naar B te verplaatsen. Je moet het te voet doen. Zo kun je wel extra genieten van het uitzicht natuurlijk.

Is dat erg? Nee, dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Het nadeel aan Dead Island was dat het allemaal een beetje generiek aanvoelde. Je kon gaan en staan waar je wilde, maar het leek allemaal wel op elkaar. Dat is in Dead Island 2 wel anders. Het voelt allemaal wat minder tropisch aan, maar daarvoor krijg je wel een stad terug dat een meer apocalyptisch gevoel en ook meer sfeer ademt. Toch brengen deze grote veranderingen ook wat problemen met zich mee. Ondanks dat ik de game speelde op de PlayStation 5 ben ik tijdens mijn speelsessies namelijk ook redelijk wat tijd kwijt geraakt aan de laadschermen die de locaties van elkaar scheiden. En eerlijk gezegd is het staren naar een laadscherm niet één van mijn favoriete bezigheden. Gelukkig duren ze tegenwoordig niet al te lang meer. Tijdens mijn speelsessie stak de game verder goed in elkaar, al kwam ik ook zeker wat bugs tegen. Voornamelijk gebeurde het dat npc's of zombies half door de grond waren gezakt.

Dead Island 2 review 1Dead Island 2 review 1Dead Island 2 review 1Dead Island 2 review 1Dead Island 2 review 1Dead Island 2 review 1

Kill them with skills

In Dead Island 2 heb je opnieuw de keuze uit meerdere personages. De keuze voor jouw Dead Island 2 character is dit keer nog belangrijker vanwege het nieuwe kaartsysteem, maar daar kom ik straks even op terug. Ieder personage vertegenwoordigt een ander soort speelstijl, dus het kan goed zijn je even te verdiepen in de verschillende hoofdrolspelers. Voor het verhaal zelf maakt het in feite niet zoveel uit. Het maakt vooral gameplaytechnisch een verschil. Je kunt kiezen uit Amy, Bruno, Carla, Dani, Jacob, en Ryan. Natuurlijk kom je tijdens je avontuur verschillende interessante en minder interessante personen tegen, waarvan sommige side quests voor je hebben. Als je het eerste deel hebt gespeeld kan het ook zomaar zijn dat je één van de hoofdrolspelers terug herkent. Niemand minder dan Sam B was al te zien in de trailers van Dead Island 2. Mister "Who Do You Voodoo Bitch" is alleen zelf helaas geen speelbaar personage, maar het is leuk om te zien dat er links zijn gelegd met het eerste deel.

Ook in dit deel kun je weer vertrouwen op je Fury staat. Als overlevende van een zombiebeet kun je je innerlijke krachten aanroepen om in een soort roes te komen waarbij je plotseling veel sterker voor de dag komt. Helaas duurt zo'n periode relatief kort, dus je moet goed bedenken wanneer je hem inzet. Naast deze spaarzame momenten van razernij kun je je personage ook kaarten toespelen middels het kaartsysteem. Deze zogeheten skill cards zijn opgedeeld in vier categorieën; ability, survivor, slayer en numen. Binnen elke categorie kun je kaarten verzamelen die jou helpen bij je avontuur. Zo zijn er bijvoorbeeld kaarten die ervoor zorgen dat je gemakkelijker weer health regenereert of kaarten die ervoor zorgen dat je meer schade aanricht als je aanvalt. De ouderwetse skill tree heeft dus plaatsgemaakt voor dit nieuwe systeem. Dit zorgt ervoor dat je keuzes moet maken en biedt meer dynamiek in de manier waarom je je skills inzet. De kaarten zijn op verschillende manieren vrij te spelen. Sommige vind je in de wereld, terwijl je andere krijgt door het verhaal te doorspelen.

Dead Island 2 review1

Smash and blast

De combat in Dead Island 2 verschilt helemaal niet zoveel met het origineel. In de wereld vind je allerlei wapentuig waarmee je je kunt verdedigen tegen de bloeddorstige zombies. Veelal zijn dit melee wapens, maar zo nu en dan tref je ook een vuurwapen. Al voelen die laatste wel ondergeschikt aan een ouderwetse honkbalknuppel of moersleutel. Dat is ook niet erg. Het is een survival game, dus het is goed dat je er niet te makkelijk vanaf komt. Alleen voegen de vuurwapens hierdoor maar weinig toe. Je moet daarnaast ook voorzichtig zijn met je wapens. Hoe vaker je de schedel van zombies probeert in te slaan, des te slechter is de staat van je wapen. Als je te lang door gaat met hetzelfde wapen kan deze zelfs onbruikbaar worden. Het goede nieuws is dat in ieder gebied een werkbank staat waarin je je wapens weer kunt repareren, levelen of zelfs modden. Er is een aardig arsenaal aan wapens te vinden in de game, dus je hoeft niet snel zonder te zitten. De kunst zit hem in het behouden, repareren en verbeteren van de juiste wapens om te kunnen overleven.

Als je Dead Island hebt gespeeld, dan ben je er waarschijnlijk bekend mee dat de wereld zich aan jou aanpast. Terwijl jij gestaag levelt, levelen de zombies in de wereld met je mee. Dat is in dit deel onveranderd gebleven. Grinden heeft dus geen enkele zin, je moet het echt hebben van je skills en inventiviteit om je uit benarde situaties te kunnen redden. Een andere manier om dit te doen is samenwerken. Het is mogelijk om Dead Island 2 helemaal solo uit te spelen als singleplayer game, maar wellicht nog leuker is om dit te doen met een paar vrienden. Je kunt in een team van drie de game doorspelen. Aangezien ik vroegtijdig toegang had tot Dead Island 2 heb ik dit helaas niet echt goed onder de loep kunnen nemen. Hoewel ik eigenlijk constant online heb gespeeld is het niet gebeurd dat iemand in mijn game terecht gekomen is. Je hebt hiervoor overigens wel de keuze om publiek of privé te spelen. Zodat je bij die laatste ook echt met de mensen kunt spelen waarmee jij het avontuur wil aangaan en niet een paar randoms.

Dead Island 2 review2

Het eindoordeel van Patrick Lamers

De ontwikkeling van Dead Island 2 ging niet van een leien dakje en leek soms doder dan de zombies die rondwaren in de game. Toch is de game nu eindelijk hier. Ten opzichte van Dead Island is er effectief niet al te veel veranderd. De nieuwe omgeving in de vorm van Los Angeles zorgt voor een sfeervollere ambiance, maar brengt ook wat beperkingen met zich mee. Zo is het nu opgedeeld in kleinere stukjes, waardoor er meer laadschermen zijn. Dead Island 2 ontstijgt het niveau van het eerste deel niet echt doordat het in veel opzichten te weinig vernieuwing brengt. Dat neemt niet weg dat het een zeer vermakelijke game is.

• Sfeervoller dan deel een
  • Sam B
  • Verkennen
  • Hell-A
  • Nieuwe soorten zombies
  • Laadschermen
  • Bugs
  • Te weinig vernieuwing
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Dead Island 2

Dead Island

Deep Silver