Review: Jurassic World Evolution 2 - Life finds a way Xbox Series

De Jurassic World-franchise bevindt zich in een ongemakkelijke positie. Tenminste, voor mij persoonlijk. De films, series en games draaien nog steeds een belachelijke omzet, maar kwalitatief gezien was het allemaal niet best. Jurassic World: Fallen Kingdom bracht de filmgigant terug naar een dieptepunt, eentje waar de serie na Jurassic Park 3 eindelijk uitgeklommen was. Netflix doet een duit in het zakje met Jurassic World: Camp Cretaceous, een serie natuurlijk vooral gericht op de jongere kids onder ons. Tot slot hadden we Jurassic World Evolution, eigendom van Frontier Developments. Een magere game, die vooral pas echt lekker speelbaar was na een jaar met updates en DLC's. Jurassic World Evolution 2 ziet er uit als groter, sterker en met meer tanden. Is het echter genoeg? Welcome to (my) Jurassic Park!

So preoccupied with whether they could, they didn't stop to think if they should

Jurassic World Evolution 2 staat klaar in de startblokken met haar eerste modus; de campaign. Na een uurtje of drie ben je hier doorheen gewalst en het is hilarisch matig. De campaign volgt Claire Dearing, Owen Grady en wat andere gekkies na de evenementen van Jurassic World: Fallen Kingdom. De dinosaurussen zijn aanwezig in het wild en het is aan de speler om ze te vangen en goed te verzorgen. De hele campaign heeft dialogen waar je oren van overgeven en de voice-acting van de stand-in, die Mario (ook wel bekend als Chris Pratt) moet vervangen, is niet om over naar huis te schrijven. De campaign dient vooral als een tutorial, maar zelfs daar slaagt het niet in, want het legt niet alles uit. Dus ik vraag mij oprecht af of dit noodzakelijk was. Zeker wanneer de andere gamemodi veel beter uit de verf komen.

In het algemeen is de campaign dus niet bepaald om over naar huis te schrijven. Gelukkig is er in Jurassic World Evolution 2 genoeg te beleven. De Chaos Modus is echter de hoofdrolspeler hier. In deze modus ga je terug naar verschillende scenario's uit de originele Jurassic Park-films. Bouw samen met John Hammond zijn droom Jurassic Park. Maak Jurassic Park San Diego werkelijkheid. Voorkom de rampen in Jurassic World. Het zit volgepropt met prehistorische nostalgie en ik neem het met beide handen aan. Het is waanzinnig om de klassieke sounds van Jurassic Park te horen en de kleine easter eggs te ontdekken die werkelijk overal verstopt zitten. Ook de look hebben ze onder de knie, want alle designs (zowel dino's als gebouwen) zijn regelrecht uit de betreffende periode. Het heeft af en toe wel de neiging om iets te veel nadruk te leggen op het narratief. Frontier heeft nog niet in de gaten hoe je sterk dialoogwerk neerzet en de voice-acting voor de personages, wiens gerespecteerde acteurs helaas niet meer onder ons zijn, steken er negatief bovenuit. Gelukkig worden de campaigns vaak vergezeld door Jeff Goldblum, die bij verreweg de beste prestatie neerzet en aangenaam is om naar de luisteren.

Sandbox en Challenge Modus ronden de content af voor Jurassic World Evolution 2. Challenge Modus zet de speler op unieke maps, waar je dan zo snel mogelijk een vijf sterren park moet neerzetten. Van Duitsland tot de Verenigde Staten, het voelt goed om parken te bouwen die niet in een tropische jungle staan. Sandbox geeft de speler alle vrijheid van de wereld om het park van je dromen te bouwen met je eigen aangepaste regels. Het is echter vreemd dat de hoeveelheid opties net iets minder is dan bij de voorganger. Spelers moeten er ook waakzaam voor zijn dat je alleen met de content die je vrijgespeeld hebt kunt spelen in Sandbox. Eerst even flink grinden om alles te ontgrendelen dus.

Controle is een illusie

Jurassic World Evolution 2 is een typische sequel die het bestaan van de voorganger eigenlijk min of meer achterhaald maakt. Vrijwel alles is beter. De gasten hebben nu verschillende types, waardoor je moet gaan nadenken waar je de verschillende attracties neerzet. Je hebt nu een team aan wetenschappers tot je beschikking, die je goed moet managen om ervoor te zorgen dat ze hun onderzoeken goed kunnen uitvoeren. Het beste nieuwe item wat Jurassic World Evolution 2 te bieden heeft, is de tijdscontrole tool. Dit genre brengt een paar kanttekeningen met zich mee en eentje daarvan is het vele wachten, totdat acties zijn voltooid. Met de tijdscontrole tool kun je de tijd drie keer sneller laten lopen, waardoor het een stuk fijner is om je onderzoeken te starten. Ook kun je de game op pauze zetten, waardoor je even de tijd hebt om de situatie te lezen, of iets moois te bouwen zonder je zorgen hoeven te maken over alle chaos die constant op je pad aanwezig is.

Niet alles is beter moet ik wel zeggen. Ja, de Sandbox is minder uitgebreid, maar ik vind ook het gebrek aan nieuwe attracties erg jammer. Het is duidelijk dat Frontier de focus heeft gelegd op de marine reptielen en de vliegende reptielen, wat beide uitstekende toevoegingen zijn voor de game en waar ze op kunnen voortbouwen. Ik had echter graag wat meer variatie gezien in hoe je je gasten vermaakt. Alle attracties van de eerste game keren terug, maar nieuwe content op dit gebied ontbreekt nog. Daarnaast heeft Jurassic World Evolution 2 ook veel meer last van bugs. Een T-rex die zijn mond spoelt met zand was wel komisch. Mamenchisaurussen die vergingen van de honger, omdat ze de boom voor hun neus niet zagen, dat was minder grappig. Mijn favoriete glitch moet toch wel met de auto geweest zijn. Een jeep die totaal over rooie gaat en zolang in de lucht bleef hangen, dat ik er een achievement voor kreeg.

1 1 1 1

Vijf sterren voor de show

In plaats van te bitchen dat er te weinig wc's zijn in werelds enige dinosaurussenpark, geniet ik wel van de dieren die Frontier tot leven heeft weten te wekken. Een veelvoorkomend kritiekpuntje van de eerste game was natuurlijk dat de beesten zelf niet levend aanvoelden. Ze voelden soms aan als robots en deden weinig interessante dingen. In Jurassic World Evolution 2 zijn niet alleen de modellen van de beesten getweaked, maar ook het gedrag is op de schop gegaan. Ze hebben bijvoorbeeld nu veel vaker sociale interacties. De Brachiosaurussen geven elkaar een knuffel met hun lange nek en de Tyrannosaurussen stoeien met elkaar. Ze voelen nu aan als echte dieren en het zorgt ervoor dat ik urenlang naar deze beesten en de vele interacties kan kijken.

Combat heeft de grootste make-over gekregen. De Raptors springen nu met zijn allen op een prooi, wat ervoor zorgt dat het echt dodelijke moordmachines worden, zoals de Jurassic Park-franchise ze altijd heeft gepresenteerd. Prooidieren hebben ditmaal echter de kans om te ontsnappen, wat ook een nieuwe toevoeging is. Dit zorgt ervoor dat de gevechten tussen prooi en jager een stuk dynamischer aanvoelen. Er zijn vele animaties toegevoegd wat ervoor zorgt dat het gewoon een stuk leuker is om naar te kijken. De Triceratops clashen met hun hoornen tegen elkaar aan, de grote carnivoren zijn een stuk minder statisch wanneer ze vechten om dominantie. Ook kun je elke dinosaurus of prehistorisch reptiel er uniek uit laten zien door het nieuwe skinsysteem. Het is jammer dat er maar één patroon is op het moment, maar de mogelijkheden zijn al groots.

1 1 1 1 1

Het eindoordeel van Bram Noteboom

Jurassic World Evolution 2 doet in principe alles beter. Elk systeem is net wat verfijnder en zorgt ervoor dat de speler meer in controle is dan ooit tevoren. De sterren van de show blijven de dinosaurussen en in het tweede deel voelen ze levendiger aan en stelen ze de show. Jurassic World Evolution 2 heeft echter last van wat technische misstapjes hier en daar, een gebrek aan vernieuwing en een campaign die er niet in gehoeven had. Ik speel deze game nog steeds met plezier en de vele issues die ik heb met deze game zijn er goed uit te filteren voor Frontier. Het is misschien een prima idee om eventjes te wachten en de game pas aan te schaffen wanneer alles wat beter op zijn plek valt. Ik ben blij om te vermelden dat, ondanks alle chaos, het leven een weg gevonden heeft voor Jurassic World Evolution 2.

• Beter op elk gebied dan de voorganger...
  • Vol met Jurassic Park nostalgie
  • Chaos Mode
  • Interessante maps
  • Tijdcontrole tool
  • Beste dinosaurussen in gaming
  • Skinsysteem
  • Combat 2.0
  • Grafisch fraai
  • Een flinke berg aan content
  • ...maar niet baanbrekend beter
  • Campaign
  • Matig geoptimaliseerd
  • Prehistorisch grote bugs
  • Voice-acting
  • Weinig nieuwe attracties
  • Sandbox heeft minder opties dan voorheen
Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Jurassic World Evolution 2

-

Frontier