Review: Sid Meier's Civilization VI Nintendo Switch

Geplaatst: 23 november 2018 10:00

Civilization is een serie die al sinds dag en dauw meedraait in het gaming circuit. Sid Meier heeft wat moois weten neer te zetten en vervolgens is Firaxis daarmee flink aan de haal gegaan. Het zesde deel, Sid Meier's Civilization VI, kent al een release op pc en smartphones en een stap naar de Nintendo Switch komt dan ook niet geheel uit de lucht vallen. Het is de eerste big budget 4X-game die op de Switch verschijnt. Kan de kleine krachtpatser de gigant echter aan?

Waden door de fog of war

Mensen die van een beetje strategie houden, moeten ooit in hun leven een CIV-titel gespeeld hebben. Velen roepen dat CIV IV het hoogtepunt van de serie was, maar dat weerhoudt Firaxis er niet van om lekker door te bouwen aan de franchise. Het zesde deel wist weer een aantal nieuwe dingen te introduceren. De grootste vernieuwing komt echter voort uit het uitbreiden van de steden. Nieuwe gebouwen, zoals academies, commerciële districten en entertainment districten, worden niet langer aan de tegel toegevoegd, maar dienen op een aanliggende tegel te worden gebouwd. Dit zorgt ervoor dat steden op een gegeven moment gigantisch worden. Leuk, want zo zie je ook daadwerkelijk iets veranderen op de gigantische landkaart. Het heeft echter ook strategische gevolgen. Vol is namelijk vol. Je kunt er dus voor kiezen om je rijk dicht bij elkaar te bouwen, maar dat resulteert uiteindelijk in ruimte tekort. Iets wat je in je eerste pot aan de lijve ondervindt.

Daar houdt het echter niet op met de indrukwekkende designkeuzes. In CIV draait het namelijk volledig om het verkennen van de wereld, het ontwikkelen van relaties met buurlanden en om het ontwikkelen van je eigen kunde op het gebied van religie, wetenschap en militaire macht. Dat verkennen doe je met scouts en/of legertroepen. De kaart is werkelijk gigantisch en volledig bedekt met de welbekende ‘fog of war’. Betreed je deze fog of war, dan lost deze op en wordt deze vervangen voor een prachtige aquarel van het landschap. Dit bespaart onnodige laadtijd, maar zorgt toch voor een mooi effectje. Ook het cartooneske uiterlijk van de wereldleiders lijkt een bewuste keuze te zijn. Dit komt namelijk erg goed tot zijn recht op het kleinere scherm van de Nintendo Switch. De muziek die hierbij gepaard komt, verveeld op geen enkel moment en sluit aan op hetgeen wat je op dat moment op het beeld ziet. Daarbij mogen we de fantastische voice-over van Sean Bean niet vergeten. Met zijn karakteristieke stem kan hij je alles vertellen over de wereldleiders, de ontwikkelingen en de iconische werken van de meesters.

1 1 1

Verslavend tot op het bot

Zowel nieuwkomers als veteranen komen al snel tot de conclusie dat een rondje CIV nou niet bepaald kort is. Een standaard game duurt maximaal vijfhonderd beurten en diegenen die denken dat je de game even kunt oppakken, hebben het mooi mis. CIV zuigt je op en spuugt je meestal zo’n tweehonderd beurten later volkomen uitgeput uit. Tijdens deze beurten beslis je middels de vele tabjes en menuutjes welke kant jouw bevolking op moet gaan. Ik moet toegeven dat ik in eerste instantie mijn twijfels had over de besturing op de Switch. Je mist immers de muis, een flink scherm en wat handige shortcuts. Toch moet ik zeggen dat het me allemaal behoorlijk is meegevallen. Oké, het is zeker even wennen, maar de besturing is innovatief en behapbaar via zowel het touchscreen als de Joy-Cons. Alles is lekker leesbaar en wanneer je eenmaal hebt uitgevogeld welk knopje je moet gebruiken voor een bepaalde handeling, dan vlieg je er zo doorheen.

CIV VI is goed geslaagde port naar de Nintendo Switch. Hoewel er werd beweerd dat deze port een op een zou zijn, is het tegendeel echter waar. Helaas missen we de eerste uitbreiding in deze versie. Jammer, want de game is nou niet bepaald goedkoop en het zou een mooi geste zijn geweest om de complete versie aan te bieden. Ook valt het in de end-game op dat je niet op een beest van een pc speelt. De game begint wat te haperen door de vele zetten die gedaan worden op het speelveld. Het is niet super storend, maar je ziet de framerate her en der inzakken. Ook ontbreekt de online multiplayer, een waar gemis voor mensen die graag online tegen buddy’s spelen. De game ondersteunt wel local multiplayer met andere Switches, maar dat is nou niet hoe ik CIV zou willen spelen met vrienden. Overigens speel ik CIV zelf vrij weinig online, dus voor mij is het gemis van online iets minder groot.

4X-liefhebbers kunnen hun hart ophalen. De Nintendo Switch biedt een geslaagde port van het al geprezen CIV VI. Oké, het is jammer dat we niet online tegen elkaar kunnen spelen, maar het gros van de spelers zal erkennen dat de titel daar ook niet echt voor gemaakt is. We kunnen nu lekker on-the-go een wereldmacht opbouwen. Daarbij is het makkelijk om af en toe een zet te doen en de Switch vervolgens weer even in slaapmodus te zetten. Stiekem weten we allemaal dat dat toch niet gaat gebeuren, want het welbekende “Nog een zet dan”-fenomeen is ook in deze versie van toepassing. Civilization VI is net zo verslavend op de Switch als op alle andere systemen. Dat de Switch nu aantoont dat CIV wel degelijk werkt op consoles, geeft mij goede moed voor de toekomst.

• Nog altijd verslavend
  • Controls werken lekker
  • Weloverwogen design