Gamewijzer: PAW Patrol Mighty Pups Save Adventure Bay Review - Ideale game voor kinderen

Je ontkomt er tegenwoordig niet aan dat je kinderen in aanraking komen met games en beeldschermen. Het beste wat je kunt doen is dit reguleren en begeleiden, maar welke games zijn nou daadwerkelijk geschikt voor jonge kinderen? Als je je kinderen langzaam wil introduceren in de wereld van de games dan is het belangrijk je te verdiepen in games die geschikt zijn voor hun leeftijd. Daarvoor hebben wij Gamewijzer in het leven geroepen. De eerste game die wij met Gamewijzer behandelen is PAW Patrol Mighty Pups Save Adventure Bay.

PAW Patrol heeft iets magisch

Als je kinderen hebt dan is het praktisch onmogelijk om aan PAW Patrol te ontkomen. Op de één of andere manier heeft die serie iets magisch dat kinderen aantrekt. Mijn eigen kinderen zijn er ook helemaal gek van deze heldhaftige honden en als er ook maar iets van PAW Patrol in de buurt is dan worden ze al bijna helemaal gek. De kans dat je kindje deze game dus leuk gaat vinden is erg groot, zeker als hij of zij al bekend is met de serie. De game is namelijk in grote lijnen vergelijkbaar met de afleveringen en zijn net zo kleurrijk. Alle honden uit de serie zijn vertegenwoordigd, dus ook de lievelingshond van jouw kindje zit erbij. Wel zo fijn natuurlijk, want vaak zijn kinderen erg gericht op een bepaald personage.

De game zit boordevol herkenbaarheden die voor je kindje erg fijn zijn om naar te kijken. Ondanks dat de game niet in het Nederlands is, zijn de melodieën van de liedjes natuurlijk wel hetzelfde en komen daardoor vertrouwd over. Evenals de omgevingen waarin de game zich afspeelt. Met enige regelmaat zie je de uitkijktoren van PAW Patrol voorbij komen. Evenals in de serie worden hier alle misses voorbereid en wordt er gekozen welke honden de missie gaan uitvoeren. Dit zijn allemaal zogeheten cutscenes, een soort tussenfilmpjes die het verhaal van de game vertellen.

Gericht op kinderen

Je hebt bij PAW Patrol Mighty Pups Save Adventure Bay de keuze tussen het verhaal en minigames. Het verhaal van de game is opgedeeld in zeven hoofdstukken. Deze hoofdstukken zijn eigenlijk levels, waarbij sommige levels uit meerdere delen bestaan. De levels bestaan voornamelijk uit vrij eenvoudige platform onderdelen waarbij lopen en springen eigenlijk de voornaamste bewegingen zijn. Omdat de game echt gericht is op kinderen zijn er eigenlijk slechts drie knoppen benut voor de besturing. Zo heb je een spring-knop waarmee je kunt springen, een actieknop waarmee je interactie kunt hebben met bepaalde objecten binnen het level en een wisselknop waarmee je van personage kunt wisselen.

Doordat ieder hondje unieke eigenschappen heeft is het nodig om zo nu en dan te wisselen. Zo kan Marshall het brandweerhondje bijvoorbeeld brandjes blussen, terwijl Rubble het bouwvakkershondje stenen stuk kan boren. Bij de kleinere elementen hoeft hier niks extra's bij te gebeuren, maar bij de grotere elementen in levels moet je ook knoppencombinaties indrukken. Dit wordt telkens duidelijk visueel weergegeven in beeld. Omdat er in ieder level altijd twee honden aanwezig zijn, kunnen kinderen de game ook tegelijk spelen. Ieder kind bestuurt dan een hondje. Zo kunnen kinderen leren samenwerken en hoeven ze ook geen ruzie te maken wiens beurt het nou is.

Soms iets te lastig voor de jongere kinderen

Het uitspelen van de game kost niet zoveel tijd, maar dat is voor een game als dit juist wel prettig. Mocht je kindje al iets ouder zijn, dan zijn alle levels voorzien van hondenkoekjes en PAW Patrol badges die je kunt verzamelen. Dit biedt een extra uitdaging. Het uitspelen van de levels en het verzamelen van hondenkoekjes en badges zorgen er ook voor dat je minigames vrijspeelt. Als je kind even geen zin heeft om het verhaal te spelen, dan kun je altijd nog terugvallen op één van de vele minigames. Deze zijn erg leuk om te spelen en zijn allen voorzien van een duidelijk uitleg over wat er moet gebeuren. Wel zo fijn natuurlijk. Deze korte spelletjes duren over het algemeen niet langer dan een paar minuten en zorgen voor een fijne afwisseling.

PAW Patrol Mighty Pups Save Adventure Bay doet ontzettend veel goed en is een leuke game om kinderen kennis te laten maken met gamen. Als je de PC-versie speelt moet je er wel rekening mee houden dat deze alleen de controller ondersteunt en niet kan worden gespeeld met toetsenbord en muis. Nu is dit voor jonge kinderen sowieso prettiger, maar dan moet je dus wel een Xbox controller in huis hebben of aanschaffen. Kinderen kunnen zich prima vermaken met deze kleurrijke game. Sommige Quick Time Events - momenten waarbij je knoppen die in beeld verschijnen moet indrukken - kunnen wat lastig zijn voor de echt jonge kinderen. Zo hadden mijn kinderen van bijna vier op sommige momenten nog wel papa's hulp nodig, maar over het algemeen konden ze zich prima door de game werken.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot PAW Patrol Mighty Pups Save Adventure Bay

-

Outright Games