
Nieuws
Borderlands 4 kost geen 80 euro, nieuwe Vault Hunters na launch
vandaagDe pre-orders van Borderlands 4 zijn live gegaan en daarmee is nieuwe informatie onthuld. Van de adviesprijs tot de post-launch plannen - je leest het...
De Nintendo Switch 2 ligt eindelijk in de winkels. Na jaren van geruchten en verwachtingen komt Nintendo nu met een opvolger voor de immens populaire hybride console. Maar is dit écht een stap vooruit, of vooral een verfijning van wat we al kennen? Ik heb de Switch 2 uitgebreid getest en zet alle plus- en minpunten voor je op een rij.
De Nintendo Switch 2 lijkt op het eerste gezicht sterk op de originele Switch. Maar onder de motorkap is er flink gesleuteld. Er zijn dan ook best wel wat verschillen tussen de Switch 2 en originele Switch. De nieuwe console draait op een aangepaste NVIDIA-chip en heeft 12 GB RAM aan boord. Opslag krijg je standaard 256 GB, uitbreidbaar via microSD Express. Het 8-inch LCD-scherm is de grote blikvanger. Het scherm heeft prachtige kleuren, diepe zwarttinten en een hogere helderheid. Dat maakt handheld spelen direct een stuk prettiger. De resolutie blijft op 1080p in handheld-modus en 4K upscaling via de dock op je tv. Qua geluid valt ook op dat de speakers helderder klinken en meer volume aankunnen dan bij de eerste Switch.
Fijn is ook dat Nintendo de vertrouwde layout heeft behouden. De knoppen op zowel de console als de Joy-Cons zitten precies waar je ze verwacht. Je hoeft dus geen nieuwe knoppen-layouts te leren als je overstapt. De setup is eenvoudig: je logt in op je Nintendo-account en zet je data in een paar minuten over vanaf je oude Switch. Geen gedoe. Ook het dock is subtiel aangepast: er is net wat meer ruimte zodat je scherm niet meer zo snel krast bij het plaatsen. De nieuwe kickstand loopt over de volle breedte van het scherm en voelt stevig aan. Je kunt hem in verschillende standen zetten, wat het tabletop-gamen sterk verbetert. Niet dat iemand zijn Switch in die stand gebruikt, maar misschien nu een paar mensen meer.
De nieuwe Joy-Cons zijn ook op meerdere punten verbeterd. Allereerst klikken ze makkelijker vast en los. Op de originele Switch wilde dit nog wel eens stroef gaan. Ik heb namelijk ooit mijn vingers flink opengehaald bij het verwijderen van de Joy-Cons. Bij de Switch 2 klikken ze soepel op hun plek middels een magnetische verbinding. Opvallend is de toevoeging van een muisfunctie. Hiermee kun je je Joy-Con als muis gebruiken door ermee over een vlakke ondergrond te schuiven. Dit werkt verrassend goed; de gevoeligheid is prima en de bewegingen zijn vloeiend. In de praktijk zal deze feature echter vooral in hele specifieke games nuttig zijn. Tijdens het gamen op de bank blijkt het wat onhandig om de Joy-Con als muis op je salontafel te gebruiken. Lijkt dus ook meer een gimmick dan een echte feature.
Een andere welkome toevoeging is GameChat. Je hebt de aparte Switch Online-app niet meer nodig om met je vrienden te praten. In-game voicechat werkt nu rechtstreeks via de console. Wel zit hier nog een addertje onder het gras. Als je console een paar meter bij je vandaan staat, zoals bij mij onder de tv, moet je behoorlijk hard praten om goed verstaanbaar te zijn. Met een headset werkt het wel prima, maar zonder merk je snel de beperkingen van de ingebouwde microfoon die best ver van je af staat. Uiteindelijk is met je vrienden op Discord zitten toch nog altijd de beste optie.
Toch is niet alles een verbetering. De nieuwe manier waarop de Joy-Cons vastklikken zorgt weliswaar voor makkelijker wisselen, maar voelt iets minder stabiel aan. Als je de Joy-Cons aan het scherm vastklikt en vervolgens het geheel vasthoudt aan één Joy-Con, merk je lichte speling tussen het scherm en de controller en lijkt het alsof het aanhechtpunt een beetje meebuigt. Het is niet storend tijdens normaal gebruik, maar het valt op als je er op let. Of als je bijvoorbeeld je Switch aan je lompe kleine broertje geeft. Voor wie de Switch veel in handheld-modus gebruikt, kan dit net een minpuntje zijn.
Daarnaast blijft de muisfunctie een wat niche toevoeging. In een typische woonkameropstelling, waarbij je op de bank zit en de console bij de tv staat, is het simpelweg niet praktisch. De feature werkt technisch prima, maar in het dagelijks gebruik zal hij door veel spelers links blijven liggen. Daarnaast liggen de Joy-Cons gewoon niet echt lekker genoeg in de hand om als muis te gebruiken. Je krijgt al carpaletunnelsyndroom als je ernaar kijkt. Het blijft dus vooral een leuke gimmick voor specifieke toepassingen.
De Nintendo Switch 2 voelt als een logische evolutie van de originele Switch. Het scherm en het geluid zijn flink vooruitgegaan. De verbeterde dock, kickstand en eenvoudige datamigratie maken overstappen prettig. Kleine details, zoals de vernieuwde Joy-Cons en GameChat, laten zien dat Nintendo goed heeft geluisterd naar feedback. Tegelijkertijd zijn er nog wat kinderziektes. De muisfunctie heeft beperkte meerwaarde en de voicechat werkt niet echt lekker zonder extra accessoires. Ook voelt de nieuwe Joy-Con-bevestiging net iets minder stevig, hoewel het wel een stuk fijner werkt. Voor wie veel onderweg speelt of juist tabletop gaming waardeert, is de Switch 2 een sterke upgrade. Heb je je originele Switch vooral in de dock staan? Dan merk je vooral een sprong vooruit in performance. Nintendo bouwt hier geen compleet nieuwe console, maar verfijnt het bestaande concept op slimme punten. Wie die verbeteringen weet te waarderen, krijgt er met de Switch 2 een uitstekende hybride console bij.
Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.
Nieuws
De pre-orders van Borderlands 4 zijn live gegaan en daarmee is nieuwe informatie onthuld. Van de adviesprijs tot de post-launch plannen - je leest het...
Review
Het is tijd om je eigen team te managen in Pro Cycling Manager 25, maar de game is net zo teleurstellend als een valpartij in het grootste monument van...
Nieuws
Stemacteur Robert Allen Wiethoff heeft tijdens een stream een teaser gegeven over nieuws dat we later deze week te horen krijgen over Red Dead...
Gerucht
Take Two heeft tijdens de ontwikkeling van GTA 6 drie keer een script naar de prullenbak verwezen. Dit heeft onafhankelijk journalist Fravilys gedeeld.