Preview: Wo Long: Fallen Dynasty - Aanval is de beste verdediging

Geplaatst: 21 september 2022 12:00

Tijdens de Xbox & Bethesda Games Showcase van dit jaar werden we verrast door Wo Long: Fallen Dynasty. Team Ninja kennen we uiteraard van de sterke Nioh-games, dus Xbox-gamers konden in hun handjes wrijven. Eindelijk komt er wat Team Ninja content onze kant op. De ontwikkelaar heeft vaker PlayStation exclusieve games uitgebracht, zoals Nioh en blijven die trend enigszins doorzetten met de aanstaande Rise of the Ronin voor de PlayStation 5. Als je mijn content al eerder hebt gelezen, dan weet je dat ik mijn liefde voor de Soulsborne-games nooit heb verborgen. Mijn voorkeur ging echter uit naar de meer westerse games. Denk aan Dark Souls en Elden Ring. Games zoals Sekiro heb ik ook met alle plezier gespeeld, maar wisten we net een tikje minder te boeien. Wo Long: Fallen Dynasty gooide alles wat het had naar mijn hoofd toe. Nu ik de final boss heb verslagen, kan ik even reflecteren. Ik ben van mijn sokken geblazen, zowel op de goede als de minder goede manier.

Demons in de Three Kingdoms

Het is natuurlijk handig om te weten waar Wo Long: Fallen Dynasty precies over gaat. Je bevindt je in het Later Han Dynasty tijdperk. Simpel gezegd: China heel erg lang geleden. Je speelt als een naamloze krijger die zich moet zien te redden in het instortend keizerrijk. Het is echter niet alleen een politieke revolutie. Nee, de wereld zit gevuld met demonen en andere akelige mutaties. Dus je hebt Three Kingdoms, wat al op zichzelf een ontzettend interessante setting is, en je gooit er ook nog eens duistere fantasie-elementen tegenaan? Je had mijn interesse, maar nu heb je ook mijn aandacht.

Visueel is Wo Long een prima game. Het blinkt niet per se uit, maar heeft zo zijn momenten. De audio daarentegen is uitstekend. Het gebonk van wapens, de soundtrack, de schreeuwende krijgers - het schreeuwt naar de speler en je nekharen gaan overeind staan. Ik was ook positief verrast met de personagemaker in Wo Long. Mijn vriendin vertelde me dat het bijna op de Sims-levels zit. Ik heb geen idee of deze claim relevant is, want ik speel geen Sims-games. Maar ik weet wel dat ik uitermate genoten heb van het in elkaar knutselen van mijn personage. Zeker toen ik kon kiezen uit een heliumballon stemmetje of de klanken van een zware shag roker.

Wo Long Fallen Dynasty preview Xbox Series

Stances en spam

Mensen die de Nioh-games gespeeld hebben, weten ongeveer wat ze kunnen verwachten. Combat in Wo Long is keihard en vliegensvlug. Deze preview is getiteld: 'aanval is de beste verdediging'. In Wo Long kun je uit veel situaties komen door simpelweg enthousiast op de aanvalsknop te blijven drukken. De opties die je hebt in combat zijn gevarieerd, waardoor het niet aanvoelt als een herhaling van zetten. Uiteindelijk moet je ook wel deze opties gaan inzetten. Spammen werkt bijvoorbeeld niet tegen de eindbaas van de demo, zeker niet wanneer die een Resident Evil-achtige transformatie maakt en je met gemak door de arena werpt.

Ik moet bekennen dat ondanks mijn ervaring met actie/RPG's en de Soulsborne-franchise, ik best wel de tijd nodig had om erin te komen. Komt dit door mijn slaapgebrek? Nou nee, ik denk dat het eerder komt, omdat Wo Long ontzettend veel gameplay-systemen hanteert. Het voelde erg overweldigend aan in de demo. Uiteraard heb ik eerst de tutorial aan de tand gevoeld, maar probeer maar eens meerdere inputs te onthouden gepaard met unieke combinaties, terwijl een agressieveling met een stok op je af komt sprinten. Ja, dan komt de spam knop tevoorschijn. De systemen die ik in de demo ondervonden heb zijn: rollen, pareren, moraal, lichte aanval, zware aanval, blokken, magie-aanvallen, weapon arts en items gebruiken. Oh, en dan heb ik nog niet eens mijn Phoenix ingezet om de vijand te terroriseren. Ja, Wo Long, ik waardeer het enthousiasme, maar holy shit. Ik hoop dat in de volledige game deze elementen rustig één voor één tevoorschijn komen. Want als alle puzzelstukjes goed vallen, dan heb je een geweldig combat-systeem.

Wo Long Fallen Dynasty preview Xbox Series1

Voorlopig oordeel van Bram de aanvallende man

Je kunt aan alles merken dat Team Ninja achter deze titel zit. Wo Long: Fallen Dynasty is niet vies van ingewikkelde systemen gepaard met een aanvallende visie. Ik kan geen beter spreekwoord verzinnen dan de aanval is de beste verdediging voor deze game. De demo voelde echter overweldigend aan. Alles is zeer uitgebreid, dus ik hoop dat in de volledige game het tempo goed gebalanceerd is, zodat menig gamer alle moves tot in hun volste potentie kan benutten. Wo Long: Fallen Dynasty verschijnt in de vroege dagen van 2023 en ik ben klaar om mijn zwaarden te laten vlammen!

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Wo Long: Fallen Dynasty

-

KOEI TECMO GAMES