Tabletop: Pokémon TCG Battle Academy 2022 review

Geplaatst: 1 mei 2022 22:00

"I wanna be the very best, like no one ever was". Het was wellicht één van de meest beluisterde intro tunes in 1999, want toen was de animeserie Pokémon te zien op de Nederlandse televisie. Zoals je wellicht zelf ook ondervonden hebt speelt alles omtrent Pokémon in op de verzameldrift van mensen. Dat geldt dus voor de games, maar ook voor de Pokémon Trading Card Game. Je weet wel, die befaamde Pokémonkaarten die zelfs vandaag de dag nog immens populair zijn. Waar veel mensen zich beperken tot het verzamelen van de kaarten, kun je er ook andere dingen mee doen. Je kunt namelijk gewoon Pokémon gevechten houden. Hoe je dat dan moet doen? Daar helpt Pokémon Trading Card Game Battle Academy je mee. Ik mocht aan de slag met dit bordspel om te zien of het de moeite waard is.

Ik kies jou, Cinderace!

Volgens de doos van Pokémon TCG Battle Academy is het kaartspel makkelijk te leren en leuk om te spelen. Nou heb ik in het verleden weleens de Pokémon Trading Card Game gespeeld en ik kan beamen dat het erg vermakelijk kan zijn. Het bordspel is goed gevuld. Je ontvangt namelijk maar liefst drie complete decks die ieder bestaan uit zestig kaarten. Je hebt de keuze uit de Cinderace Deck, Eevee Deck of Pikachu Deck. Ieder van deze decks bevatten een speciale V-kaart. Ben je niet bekend met de regels? Dan zit je met dit bordspel goed. Het bevat namelijk een instructieblad en twee guides om je op weg te helpen bij je eerste Trading Card Game-gevechten. Vanzelfsprekend bevat het bordspel ook damage counters en een munt.

De Pokémon Trading Card Game is een één tegen één gevecht waarbij je Pokémonkaarten inzet om je tegenstander te verslaan. Om beurten kun je een aantal stappen uitvoeren en set-ups maken om je tegenstander te verslaan. Iedere speler heeft zeven prijskaarten welke willekeurig na het schudden van het deck worden neergelegd. Als je alle actieve Pokémon van je tegenstander hebt verslagen of als je al je prijskaarten hebt mogen pakken, dan ben je de winnaar. Of je wint hangt dus af van je tactiek, maar er speelt ook een bepaalde geluksfactor mee. Immers moet je maar net de mazzel hebben dat je de juiste kaarten op het juiste moment uit je deck haalt. De beschikbare decks zijn goed geblanceerd, waarbij ook gelet is op zwaktes. Je hebt binnen het bordspel dus geen deck die automatisch het onderspit delft tegenover een ander deck.

Pokmon Trading Card Game Battle Academy review

Combineren tot je erbij neer valt

Het voordeel van een bordspel als dit, is dat je het natuurlijk eindeloos kunt combineren. Je kunt bijvoorbeeld zelf een deck samenstellen of gewoon een losse deck in de winkel kopen. Zo houd je eindeloze combinaties en kun je het zo gek maken als je zelf wil. Het grootste bijkomende voordeel van het bordspel is dat je speelt op een harde ondergrond. Hierdoor blijven de kaarten goed liggen en heb je een goed overzicht wat er allemaal gebeurd tijdens het spel. Daarnaast staat de basisindeling ook duidelijk op het bord vermeld en kun je zien wat je tijdens een beurt allemaal mag doen voordat de andere speler weer aan de beurt is. Best handig voor nieuwe spelers dus.

Op de voorzijde van de doos staat vermeld dat dit bordspel niveau 1 is en dat is aangeduid met één uit drie pokéballs. Wellicht duidt het erop dat er in de toekomst meer van dit soort bordspellen worden uitgebracht, waarbij je weer drie andere decks tot je beschikking hebt. Overigens is dit een heruitgave. Het bordspel bestaat al in min of meer dezelfde variant, alleen is deze nu vernieuwd. Eén van de wijzigingen is dat Charizard heeft plaatsgemaakt voor Cinderace. Met een prijskaartje van zo'n 25 euro is het ook niet een heel duur bordspel. Hoewel je hem natuurlijk duurder kan maken door andere decks te kopen en te gebruiken. Mocht je dat niet doen, dan wordt het naar verloop van tijd wat eentonig. Het enige dat wel mist is een statusconditie munt. Deze heb je niet nodig voor decks die inbegrepen zitten in de doos, maar er bestaan wel kaarten waarbij je die munt wel moet gebruiken.

Pokmon Trading Card Game Battle Academy review1

Eindoordeel van Patrick Lamers

Of je nu beginnend speler bent of best al eens een potje hebt gespeeld, Pokémon Trading Card Game Battle Academy zorgt voor een uitstekend avondje vermaak. Het is een goede manier om je kennis van de Trading Card Game bij te spijkeren of het van begin af aan helemaal te leren. Alleen de echt gevorderde speler zal dit bordspel naast zich neerleggen. En natuurlijk mensen die zich puur en alleen richten op het verzamelen van de speelkaarten. Voor een relatief zacht prijsje maak je je eerste meters in de grenzenloze wereld van de Pokémon Trading Card Game.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.