Tech: HP OMEN 15-en1578nd review

Geplaatst: 6 maart 2022 19:00

Als je denkt aan gamen op iets anders dan een console, dan kom je al gauw terecht bij een dikke gaming pc. Veel mensen bouwen een kast met van alles erop en eraan, maar daar moet je maar wel net de ruimte voor hebben. Tegenwoordig kun je met een speciale gaming laptop ook prima uit de voeten. Het neemt veel minder ruimte in en een beetje gaming laptop kan grote games draaien. Zo kun je met een relatief klein apparaat toch de nieuwste games spelen op pc. De HP OMEN 15 is zo'n laptop en ik heb deze even uitgrebreid onder handen genomen. In deze review lees je of dit een geschikte gaming laptop is, of dat je het beter kunt laten bij wat potjes Patience.

Het oog wilt ook wat

Op het eerste oog zou je niet direct denken dat de HP OMEN 15 laptop een gaming laptop is. Waar andere soortgelijke modellen nog een best agressieve uitstraling hadden, is dat in dit model eigenlijk helemaal niet meer terug te vinden. De laptop oogt strak en modern, maar heeft desondanks toch een stoere uitstraling. Dat komt voornamelijk door het kenmerkende OMEN-ruitje in de rug van de laptop. Dit keer is er ook niet voor gekozen om met knalrode kleuren te werk te gaan en dat kan ik wel waarderen. De metalen behuizing is namelijk afgewerkt in een matte antraciete kleur. Je kunt wel stellen dat de OMEN 15 met dit model volwassen is geworden. Zeker met een laptop wil je het liefst dat deze niet teveel opvalt, maar dat je er wel gewoon mee kan gamen. In dat opzicht heb je aan de OMEN 15 zeker een goede. Het is wel een redelijk dikke laptop en is met zijn 2,46 kg schoon aan de haak ook niet heel licht.

Waar de laptop er van buiten goed en strak uitziet, is dat na het openklappen van de deksel iets minder het geval. Het toetsenbord is omringd met dezelfde metalen behuizing, maar bij het scherm is voor een andere afwerking gekozen die een wat goedkopere uitstraling heeft. Het mag de pret niet drukken, maar het is wel jammer. Binnen dat goedkope frame huist een mooi QHD IPS LED-beeldscherm, dat dan weer wel. Aan de onderzijde is meer dan voldoende ruimte voor de ventilatoren om de hitte kwijt te kunnen. Met drie USB-A en één USB-C aansluiting heb je voldoende poorten om allerlei dingen op je laptop aan te kunnen sluiten. Zo kregen wij bij ons reviewexemplaar ook een OMEN Vector muis en OMEN Spacer TKL-toetsenbord te leen, maar daar kom ik later in dit artikel nog even op terug. Daarnaast beschikt de laptop over een ingebouwde SD-kaartlezer, een Ethernet poort, HDMI poort en 3,5mm jackaansluiting voor bijvoorbeeld een oortjes of bepaalde koptelefoons.

Onder de motorkap

Met het design en de uitstraling van de OMEN 15 laptop zit het dus wel goed, maar hoe zit het met de prestaties van deze gaming laptop? Allereerst zit er met de NVIDIA GeForce RTX 3060 een uitstekende videokaart in om de meeste games op hoge settings te kunnen spelen. Als je dit doet, dan merk je wel dat het geluid dat de laptop maakt tijdens het spelen of intensief gebruik behoorlijk toeneemt. Ondanks het geluid, wordt de laptop nooit echt heel heet. Wat dat betreft doen de ventilatoren hun werk dus goed. De laptop is voorzien van een redelijk basic ingebouwde 720p webcam. Dat is in principe prima om een zoommeeting met je werk te kunnen houden, maar als je wil streamen, dan is het aan te raden een goede losse camera te kopen. De batterijduur viel met een uurtje of twee gamen wel wat tegen. Het is aan te raden om de laptop tijdens het gamen gewoon aan de accu te houden.

Ik heb de laptop onderworpen aan Dying Light 2 op de hoogste instellingen en de OMEN 15 wist de game prima te draaien. Op het moment dat ik de game met raytracing en DLSS ging spelen ging het wel wat mis en was de game eigenlijk niet goed speelbaar meer. Dus tot een bepaalde hoogte kun je grote games prima draaien, maar er is een punt dat het net even teveel wordt. De speakers zijn van het Deense merk Bang & Olufsen en doen prima hun werk. Het geluid klinkt helder en op wat gebrek aan bass na, kun je daarmee prima uit de voeten. Al weegt het natuurlijk niet op tegen een goede headset. Het beeld is dankzij het 15,6 inch QHD beeldscherm ook aangenaam. Met een verversingssnelheid van 165Hz zorgt de laptop voor vloeiende beelden terwijl je aan het gamen bent. Wat wel opmerkeling is, is de plaatsing van de aan- en uitknop. Deze zit namelijk links van de delete knop gepositioneerd en dit voelt heel onnatuurlijk aan. In feite is deze met de printscreen-knop omgewisseld, waardoor ik meermaals aan het printscreenen was om mijn laptop aan te krijgen. Ik kan je verklappen dat 'ie dan niet aangaat.

Specificaties HP OMEN 15-en1578nd

• Processor: AMD Ryzen 7 5800H APU
  • Grafische Kaart: Nvidia GeForce RTX 3060 6GB
  • RAM-geheugen: 16GB SODIMM DDR4 SDRAM
  • Scherm: 15,6 inch QHD IPS LED-beeldscherm (300 nits, 165Hz)
  • Opslag: 1TB SSD
  • Poorten: 3x USB-A poorten, 1x USB-C poort, 1x HDMI poort, 1x Ethernet poort, 1x 3,5mm Jack-aansluiting en een SD-kaartlezer
  • Connectiviteit: WiFi 6 (802.11ax) en Bluetooth 5
  • Accu: 6-cell 70,9Wh
  • Gewicht: 2,46 kg
  • Afmeting: 357,9 x 239,7 x 22,9 mm
  • Adviesprijs: €1499,-

Volledige HP OMEN ervaring

Hoewel het in deze review in principe om de OMEN laptop gaat, hebben we bij ons review exemplaar ook een aantal andere hardware van OMEN gekregen om uit te proberen. Zo hebben wij de laptop kunnen uittesten in combinatie met de OMEN Vector draadloze muis. De muis is zowel draadloos als bedraad te gebruiken. Dus als je even zonder betterij komt te zitten is dat geen probleem. Al zal het niet snel gebeuren dat je zonder batterij komt te zitten, want HP zegt dat de muis een batterijduur heeft van 180 uur. Ik heb tijdens mijn testperiode in ieder geval niet de batterij leeggekregen. Daarnaast kun je hem middels de USB-C kabel weer snel opladen. Met een meldfrequentie van 1ms kun je de muis ook perfect voor draadloos gamen gebruiken.

Het OMEN Spacer TKL draadloze toetsenbord is een mechanisch toetsenbord voor als je niet kunt wennen aan het toetsenbord van de laptop. Het toetsenbord wordt geleverd met een polssteun, zodat je in een ergonomische houding kunt typen of gamen. Last but not least hadden we ook nog de HP Reverb Virtual Reality Headset G2 ter review. Het model dat wij hadden is inmiddels vervangen door een verbeterd model, waarbij de bril een beter bereik heeft. Desalniettemin is het leuk om even aan de slag te zijn met de virtuele realiteit. Hoewel het dus niet helemaal perfect was, is het dus goed mogelijk dat dat bij het model dat inmiddels in de schappen ligt wel het geval is. Om daar een goed oordeel over te kunnen vellen, zullen we dus met de HP Reverb G2 V2 aan de slag moeten.

Conclusie

Als je op zoek bent naar een krachtige gaming laptop voor een relatief lage prijs, dan zit je met de HP OMEN 15-en1578nd goed. Het is misschien niet de beste gaming laptop die er momenteel te vinden is, maar de prijs-kwaliteitverhouding is prima. De plaatsing van de aan- en uitknop is vervelend. Daarnaast is de laptop af en toe wat luidruchtig, maar vooral omdat de afkoeling verder goed onder controle is. Het gewicht en formaat zit de laptop wel tegen, maar daartegenover staat dat je de nieuwste games kunt spelen op een laptop, het geluid prima is en de laptop qua design er ook tiptop uitziet.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.