Gamewijzer: PAW Patrol: Grand Prix review - Kindvriendelijk racen

Kinderen zijn nog altijd dol op PAW Patrol. Waar menig franchise na een tijdje nog weleens dreigt weg te ebben, blijven de viervoeters en diens leider Ryder zonder twijfel de harten van veel kinderen stelen. Ook in ons huishouden wordt er altijd enthousiast en met genoegen gereageerd als er weer een nieuwe PAW Patrol film, boek of in dit geval game blijkt te zijn. Anders dan voorgaande games heeft licentiehouder Outright Games zich dit keer gericht op een race game a la Mario Kart om de kleine kinderhartjes tevreden te stellen. Of dit een goede game is voor je kind leg ik je uit in deze review.

PAW Patrol Grand Prix review1

PAW Patrol is niets te dol!

Laat ik direct eerst voorop stellen dat PAW Patrol een of andere magische werking heeft over kinderen. Het is natuurlijk ook een ontzettend kleurrijk gebeuren met al die schattige pups in hun verschillende gedaantes. Daarnaast beeld iedere pup ook een bepaald beroep uit dat kinderen vaak aanspreekt. Zo zijn er ontzettend veel kinderen die al snel roepen later een politieagant of brandweerman te willen worden. Het speelt dus middels meerdere aspecten in op de verbeelding van de kinderen. Naast de welbekende tekenfilms van de televisie zijn er ook al een aantal andere games verschenen, zoals PAW Patrol Mighty Pups Save Adventure Bay. Dat is meer een avonturengame in een platform omgeving. Bij PAW Patrol: Grand Prix hebben we echt te maken met een racegame.

Bij PAW Patrol: Grand Prix is het de bedoeling dat de verschillende pups tegen elkaar gaan racen. Ook Ryder is in deze game van de partij op zijn iconische motor. Vrijwel alle bekende pups zijn vertegenwoordigd in de game, al ontbreekt Liberty uit de PAW Patrol: The Movie uit 2021 in deze game wel. Het zijn in dit geval echt alle pups uit de Nickolodeon-serie, ook de wat minder bekende zoals Everest, Tracker en Rex. Iedere pup beschikt over zijn eigen speciale eigenschap. Door genoeg hondenbrokjes te verzamelen kun je deze eigenschap op de B-knop activeren. Je kunt onderweg ook voorwerpen oppakken. Als je door een PAW Patrol-embleem rijdt krijg je een willekeurig voorwerp die je met de X-knop kunt benutten. Met de A-knop geef je gas, de linker pook is om te sturen en de Y-knop zet je weer terug op de juiste plek op de baan als je er vanaf raakt. De races voelen wat langzaam en traag aan, dit zorgt ervoor dat kinderen wat makkelijker kunnen reageren op de situaties die zich voordoen.

PAW Patrol Grand Prix

Minder kindvriendelijk in multiplayer

PAW Patrol: Grand Prix biedt een aantal verschillende spelmodi. De game beschikt in ieder geval over een simpele tutorial om je kind bekend te maken met de besturing van deze racer. Je kunt daarnaast gewoon gelijk een race starten, maar het is ook mogelijk een soort verhaal te doorspelen. Die laatste zorgt ervoor dat je zeventien races moet rijden. Dit duurt in totaal ongeveer een uurtje, maar kan na elke race wordt afgebroken zodat je de volgende keer weer vanaf dat punt verder kunt met het avontuur. De zeventien banen zijn allen relatief eenvoudig en voor de hand liggend. Als je zoon of dochter nog een beetje last heeft met het sturen dan is er ook de mogelijkheid om een soort stuurassistent in te schakelen die je kind helpt om de auto binnen de baan te houden. De drie verschillende moeilijkheidsniveau's zorgen ervoor dat je de moeilijkheid kunt aanpassen naar het niveau van je kind.

Het grootste probleem dat om de hoek komt kijken bij PAW Patrol: Grand Prix is wanneer je meerdere kinderen hebt, zoals ik. Of nou ja, probleem. Het werkt vooral een beetje omslachtig. In het hoofdmenu is er namelijk een aparte optie om samen te racen. Een aparte multiplayermodus dus. Je kunt hierdoor dan ook niet met meer dan één persoon het avontuur doorspelen. Iedere speler die meedoet moet een account hebben om mee te kunnen doen. Je kunt niet even snel als een soort gast meespelen. Dit is lastig, omdat ik bijvoorbeeld geen aparte accounts voor mijn kinderen heb. Bovendien kom je na iedere race weer terug in het hoofdmenu en moet je dus opnieuw naar het multiplayermenu om daar weer de accounts en het aantal spelers in te stellen. Dit is niet echt kindvriendelijk. Het had een hoop gescheeld als je na iedere multiplayerrace ook weer terugkeert naar het multiplayermenu zodat je gewoon een andere baan of personage kunt kiezen en weer verder kan racen.

PAW Patrol Grand Prix multiplayer review 1PAW Patrol Grand Prix multiplayer review 1PAW Patrol Grand Prix multiplayer review 1PAW Patrol Grand Prix multiplayer review 1PAW Patrol Grand Prix multiplayer review 1PAW Patrol Grand Prix multiplayer review 1PAW Patrol Grand Prix multiplayer review 1

Eindoordeel Patrick Lamers

PAW Patrol: Grand Prix is evenals de avonturengames die Outright Games heeft uitgebracht zeer kindvriendelijk. Zo is de game volledig in het Nederlands te spelen en zijn niet alleen de teksten in het Nederlands, maar wordt er ook Nederlands gesproken. Het grootste struikelblok ligt in de multiplayermodus waarbij je na iedere race weer terug wordt geworpen naar het hoofdmenu en waar je niet als gast kunt meespelen, maar echt een account moet koppelen. Desalniettemin zal de klein gamer zich zeker vermaken met PAW Patrol: Grand Prix, zeker als hij of zij wel van een racegame houdt.

Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Paw Patrol: Grand Prix

-

Outright Games