Waar moet ik beginnen met dit artikel. Terwijl wij, de fanatieke redactieleden van Gameliner, tijdens het event hard de nieuwsberichten aan het wegtikken waren, werd het mij op een gegeven moment wel een beetje veel. We hadden het ene bericht net af, voordat we de diepe stem op de achtergrond hoorden zeggen: "World Premiere". Wat Microsoft dit jaar heeft laten zien, had waarschijnlijk geen enkele fan kunnen zien aankomen. Microsoft kan terugblikken op een geslaagd event in Londen, maar dan hebben we niet het eens over alleen de games. De services zoals Xbox Game Pass, Project xCloud kregen ook de aandacht die ze verdienen. Het was niet alleen goed nieuws voor de Xbox-fans. Pc gamers en zelfs PlayStation en Nintendo Switch gebruikers konden een beetje mee genieten van het nieuws voor sommige games. Hieronder vertel ik je de hoogtepunten van X019 en waarom ik denk dat X019 een uitermate geslaagd evenement geweest is.
Imperfecte knallers
Laten we meteen de grootste aankondigingen erbij pakken. Rare opent de show met hun nieuwe IP, de avonturengame genaamd Everwild. Wat een plaatje was die trailer. Mijn ogen (en brein) moesten even verwerken wat ik aanschouwde, maar elke keer toen ik de trailer opnieuw zag werd ik meer en meer gefascineerd. Obsidian kwam toen ook maar meteen even aan bod met hun gloednieuwe game Grounded. Ik kreeg ontzettende The Forest-vibes van de trailer, maar dan wat geschikter voor de jongere kids onder ons. De aankondigingen bleven maar binnenstromen. De grote knaller was natuurlijk Age of Empires IV, die na zo lang afwezig te zijn dan toch eindelijk de gameplay beelden vrijgeeft. Het sterkste aan deze line-up vond ik de ongelooflijke creativiteit die er bij kwam kijken. Elke nieuwe game die aan bod kwam had zulke originele ideeën, wat ik persoonlijk niet verwacht had.
Microsoft toonde tijdens de presentatie dat ze ontzettend veel vertrouwen hebben in hun gamestudio's. Recentelijk toegevoegde studio's zoals Ninja Theory, Obsidian en InXile krijgen meteen de volledige creatieve vrijheid om games te maken die meteen voor stijl bonuspunten mogen ontvangen. Ook de kleinere titels kregen hun tijd in de spotlight. Games zoals The Artful Escape, West of Dead en Drake Hollow hebben nu pas het eerste daglicht gezien, maar ik heb vertrouwen in het feit dat ze kunnen uitgroeien tot echte cultclassics. ID@Xbox blijft voor mij altijd een speciaal concept, zeker als je zag wat ze dit jaar lieten zien. Zo veel games, voor een intens groot gevarieerd publiek. Het grote risico is bij het proberen van nieuwe dingen, dat er een kans bestaat dat je publiek het niet ziet zitten om 60 pietermannen neer te leggen om het maar even uit te proberen. Hier komt Xbox Game Pass' beste kwaliteit aan de pas.
Keizer in service
Xbox Game Pass is verreweg de beste abonnementendienst in gaming op dit moment. Wanneer triple A studio's hun allernieuwste games op release mogen toevoegen aan de service, dan zit het wel goed. Zeker wanneer thirdparty megahits zoals The Witcher 3, Final Fantasy en Yakuza nog even de boel versterken. Nu lieten ze tijdens X019 ook nog even weten dat je de dienst kan ontvangen met een speciale aanbieding. Drie maanden voor één euro. Niet alleen zit je Xbox dan geen stof meer te happen, maar ook je pc kan aan de slag. De gamepass zorgt er namelijk voor dat je zowel op je console, als je computer lekker kunt gaan gamen.
Goed, even genoeg marketing praat. Iets waar ik nerveus voor ben in de toekomst van gameland is streaming. Zeker als je ziet hoe Google Stadia een minder geweldige launch heeft gehad, hoop ik niet dat Project xCloud hetzelfde lot overkomt. Een groot probleem bij Google Stadia was natuurlijk de line-up op launch, die was niet al te groot. Microsoft lijkt hier weer hun slag te slaan, want Xbox Game Pass komt samen gebundeld met xCloud. Als ze ervoor kunnen zorgen dat Project xCloud een goed launch heeft en het allemaal werkt, lijkt dit de eerste stap naar een stream gebaseerde toekomst.
Conclusie met wat piepkleine zorgen
Alhoewel ik X019 echt zeer geslaagd vond, zijn er wel een paar mierenneukende dingetjes waar ik mij zorgen om maak. Kijk, dat Microsoft met grote nieuwe ideeën komt vind ik geweldig. Maar dit moet natuurlijk niet betekenen dat de iconische games die Xbox toentertijd groot gemaakt heeft vergeten worden. Fable 4 was bijvoorbeeld de perfecte manier om deze memorabele show een knallend einde te geven, maar helaas kwam het er niet van terecht. Halo Infinite moet ook nog wat langer op zich laten wachten. Zelfs games die erg spoedig uit moeten gaan komen zoals Ori and the Will of the Wisps en Battletoads waren niet aanwezig, waardoor ik mij een beetje zorgen maak om de status van deze games. Maar goed, Ori krijgen we in ieder geval te zien tijdens The Game Awards en E3 2020 zal ook in een klein halfjaartje weer wat dingen laten zien. Hopelijk de juiste dingen om zo een geweldige launch voor Project Scarlett neer te zetten.
Het voelt na een sombere tijd in 2014 eindelijk weer eens echt goed om fan te zijn van Xbox. Ik heb altijd vertrouwen gehad in het product en ik wist dat ze de comeback gingen maken. Ik heb te vaak in de discussie gezeten waarom ik voor Xbox koos en kennelijk was alleen Halo op een gegeven moment niet goed genoeg meer. De afgelopen jaren heb ik Microsoft zien klimmen, met hun pro-consument handelingen, interessante Xbox Game Studios ontwikkelingen en natuurlijk de service die ze hun spelers aanbieden. Ik verheug mij ontzettend op wat de toekomst verder gaat brengen voor de groene bullebak van Bill Gates.
Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.