Rudy met Ratchet & Clank: Rift Apart

-

In een tijdperk waarin er is geslingerd met woorden zoals “het nieuwe normaal” heb ik 2021 eigenlijk beleefd als het normale normaal. Een tijd waarin ik weer aan de bak kon met games die ouderwets goed zijn en er eigenlijk wel continu iets nieuws te spelen is. In mijn lange tijd bij Gameliner heb ik een flink aantal games mogen spelen, maar 2021 is echt wel een leuk gamejaar gebleken. Het is het jaar waarin ik Xbox heb zien knokken met eigen exclusieve titels en een tijd waarin mijn PlayStation 5 heeft mogen werken voor wat hij waard is. Voor iedere exclusive van PlayStation, kan ik ook wel een exclusieve Microsoft game opnoemen die zich weet te meten aan de concurrent uit Japan. Returnal is een prachtig avontuur vol met spannende momenten, tegelijkertijd heb ik flink wat zand doen opstuiven in Forza Horizon 5. En waar ik verloren wist te raken in de prachtige wereld van Kena: Bridge of Spirits, deed ik exact hetzelfde tijdens de glorieuze comeback van Master Chief in Halo Infinite.

En dan zijn er nog de aparte games die mijn Game of the Year net niet wisten te pakken. Zo weet ik mij nog steeds uitstekend te vermaken met Marvel’s Guardians of the Galaxy en heb ik Patrick letterlijk aan de grond weten te nagelen tijdens het spelen van It Takes Two op het Gameliner Twitch-kanaal. Toch is er één game die er met kop en schouders bovenuit weet te steken. Het zal niemand verrassen, maar dat is natuurlijk Ratchet & Clank: Rift Apart.

De Ratchet & Clank-franchise heeft altijd iets magisch gehad. De serie kenmerkt zichzelf met uitstekende platforming sequences, maar Insomniac gaat net even wat dieper door er een knotsgek wapenarsenaal tegenaan te gooien. Daarnaast is dit één van de weinige games die mij echt even wist te pakken met het next gen-gevoel. Laadtijden zijn afwezig, visueel is het een spektakel en ook op het gebied van audio weet Ratchet & Clank: Rift Apart te imponeren. Ik ken dan ook niet zomaar een bijna maximale score toe in mijn Ratchet & Clank: Rift Apart review! Insomniac heeft gouden formules in handen, zo niet alleen met Ratchet & Clank, maar ook bijvoorbeeld met Marvel’s Spider-Man, waarvan Marvel’s Spider-Man 2 inmiddels in de maak is. Je merkt dat de ontwikkelaar met passie aan een product werkt. Niet alleen in de afrondende fase, maar juist ook in de fase dat het enkel een game op papier is. De studio weet wat de gamer wil en weet dat met verve te vertalen naar een eindproduct. Dat is ook precies wat je terugziet in Rift Apart. Natuurlijk komt de game niet zonder kleine minpuntjes, maar een perfecte game bestaat gewoon niet. Het avontuur is behapbaar en een fantastische springplank naar de toekomst. 2022, kom maar op!

De Gameliner Awards zijn in volle gang! Elke redacteur deelt zijn/haar uniek verhaal over hoe ze dit gamejaar beleefd hebben, maar we zijn ook benieuwd naar jouw mening! Hoe zag jouw gamejaar eruit? Laat het ons weten in de comments. Om het jaar mooi af te sluiten, geven we een berg aan prijzen weg. Klik hier om niks van de Gameliner Awards te missen!

Rudy Wijnberg Mede-eigenaar en Head of Media

Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

In dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Ratchet & Clank: Rift Apart

Ontwikkelaar:

Insomniac Games

Uitgever:

Sony Interactive Entertainment

Release:

11 juni 2021

Gameliner Awards:

Beste game van 2021

Reviewscore:

Platforms:

PS5
Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord