De ongezonde obsessie met falende games

Het is een controversieel weekje geweest. Het gerommel achter de schermen bij Subnautica 2, Arc Raiders' Embark Studios shake-up en natuurlijk de onthulling van DLSS 5. Het laatstgenoemde onderwerp had ik eigenlijk in gedachten voor de opinion van deze week. Vol gif was ik aan het schrijven geblazen, maar toen zag ik de comment van onze Claudia en realiseerde mij dat het al op een juiste, genuanceerde manier is behandeld. Geen zorgen, mijn schrijfwerk over AI zie je nog een keer terug, wanneer we ongetwijfeld te maken krijgen met de volgende controversie. Maar voor nu viel mijn oog op een andere interessante statement. Van voormalig Overwatch-baas Jeff Kaplan welteverstaan: shut the fuck up.

Opinion dwangmatige verontwaardiging op internet

Wow, meneer Kaplan! Vanwaar deze uitspraak? En tegen wie heeft u het? Uit z'n context getrokken is het nogal een agressieve mededeling. Of je even je bek wilt houden. Vriendelijkheid is anders. Maar toen ik mij verder ging inlezen, snapte ik heel goed waar de beste man vandaan kwam. Het gaat namelijk over de ongezonde obsessie die sommige mensen hebben met de nummers die een game doet. De gefabriceerde meningen die worden gecreëerd over games die ze nooit van plan waren te gaan spelen. De online kruistochten gericht op de projecten die ze op voorhand al haten. Kaplan is deze eentonige gesprekken beu en daar kan ik hem heel goed in vinden.

Laat ik voorop stellen: het gaat hier niet over de spelers met welgemeende interesse. Natuurlijk kan je nieuwsgierig zijn naar de receptie van een game, hoeveel exemplaren ze weten te verkopen en of het een gezonde spelersbasis heeft om mee op te trekken. Ik bedoel, dat is letterlijk wat we bij een gamesite doen. We houden de ontwikkelingen in de gaten en rapporteren het terug. Soms is het leuk nieuws, zoals franchise mijlpalen en sterke recensies, maar soms is het minder leuk nieuws, zoals ontslagrondes, controversies en geannuleerde projecten. Kritiek geven mag, zeker als het goed beargumenteerd wordt. Maar dat is niet wat de online hivemind vaak voor ogen heeft.

Nee, het gaat hier vooral over de 'gamers' die het maar al te leuk vinden om games te zien falen. Het wordt onderdeel van hun persoonlijkheid, hun politieke agenda of hun snode plannetjes in de console-oorlog. Ze houden zich niet bezig met de daadwerkelijke inhoud van de game, maar framen het als 'een mislukkeling van een project', waarbij men maar twee keer moet nadenken, voordat ze wederom zoiets proberen. Ze maken zich druk om Metacritic-scores, pre-order nummers en dat soort dingen. Niet uit interesse, maar met kwaadwillige bedoelingen. Als ammunitie voor hun haat-posts.

Opinion marathon games hate

Een relevant voorbeeld hiervan is Highguard. Direct na de aankondiging stonden de hooivorken en fakkels al klaar. "We hoeven deze troep niet en weg ermee". Dat is een mening en die mag je hebben. Maar wat daarna volgde was een ongezonde obsessie. Highguard werd constant onder een vergrootglas gelegd en elke twijfelachtige move werd per direct afgestraft. Waarom liet de ontwikkelaar niks weten? Waarom is deze update afwezig? Waarom heeft het zo weinig spelers? Er bestaat denk ik geen enkel scenario waarin Highguard het online sentiment heeft kunnen keren, want de kaarten waren vooraf al geschud. Los gezien van het feit dat ze natuurlijk niet konden concurreren in een keiharde multiplayer-markt, maar dat is weer een heel ander onderwerp. Het gaat er wel om dat ze online te maken kregen met haat van ongekende (en onverdiende) proporties.

Voor Bungie's Marathon idem. Bezeten wordt er gekeken naar de hoeveelheid spelers, de negatieve Steam-recensies en meer. Als er iets negatiefs te melden valt, dan wordt het van de daken geschreeuwd. Het begrip flop wordt door menig 'influencer' met koeienletters in de thumbnail verwerkt, terwijl de extraction shooter het gewoon prima doet. Concord 2.0 werd al meteen een populair zinnetje rond de release van Bungie's nieuwste release. Nog zo'n voorbeeld waar mensen het nog steeds zo nodig over moeten hebben. Mensen waren onderhand online een feestje aan het vieren toen Concord vroegtijdig aan zijn einde kwam. Was het te verwachten? Misschien wel. Maar om daar zo joviaal op te reageren, is uitermate respectloos naar de honderden al dan niet duizenden mensen die jarenlang aan zo'n project hebben gewerkt. Geen respect voor de doden, dat is duidelijk.

En daar doen sommige websites overigens doodleuk aan mee. Die rapporteren massaal Steam-gebruikers, alsof dat de enige relevante maatstaf is, en gebruik het daarna ook als een stok om mee te slaan. Die spenderen talloze berichten aan de 'angry fans'-reacties. Ze oefenen druk uit en beĂŻnvloeden het digitale sentiment. Dit soort rapportages helpen niemand. Het duwt een ontwikkelaar die het moeilijk heeft alleen maar verder in de put en het voedt de dwangmatige verontwaardiging op het internet. Geef je een game een onvoldoende? Dat kan, niet alle projecten kunnen slagen. Maar als je kijkt naar de recente coverage van bijvoorbeeld een Highguard en hoeveel negatief sentiment daarop is ingesteld, dat is gewoon doodzonde. Het schoolvoorbeeld van verspilde energie. Maar ja, haten op een wankelend iets zorgt kennelijk nog steeds voor de clicks. Ik ben overtuigd dat het anders kan.

Opinion games haten

Het zou de game-industrie en de huidige internetcultuur niet misstaan als we meer focussen op wat we wel leuk vinden in plaats van andersom. Vier de games die succes vinden en geef eerlijk feedback op wat beter kan, maar houdt het ook daarbij. Een tough but fair attitude is iets waar we bij Gameliner voor staan. Het onnodig neerhalen van een game, ontwikkelaar of uitgever, dat staat niet in ons woordenboek. Wat vind jij? Moet iedereen overal z'n mening op kunnen geven of moet je soms ook jezelf erbuiten houden? Laat het ons weten; in deze opinion zijn alle meningen juist welkom.

Bram Noteboom
Bram Noteboom Mede-eigenaar & Content Manager
Gemiddelde reviewscore: 3,6/5 166 reviews 4789 artikelen geplaatst

Waar Bram ooit begon als groentje, staat hij inmiddels aan de frontlinie en stuurt hij het redactieteam aan als Content Manager. Hij is overal op, en in, de site terug te vinden: van spraakmakende nieuwsberichten en eigenzinnige reviews tot cataloguswerk en PR. Mocht hij een keer niet met Gameliner bezig zijn, wat zelden voorkomt, dan verliest hij zich in de wereld van horrorgames, actie-RPG’s en sci-fi first-person shooters.

Reacties
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl10 Deel van het meubilair
20 maart 2026 om 12:08

Ja ik herken dit wel, mensen willen graag dingen zien falen, mislukken of fout zien gaan. Is ook in t dagelijkse leven zo, zakelijke leven. Als een iemand je even een poot kan uitdraaien dan doen ze dit en genieten ze hier diep van, het is triest maar wel menselijk.

En heel eerlijk, ja ik herken mezelf hier soms ook wel in. Ik heb ook wel eens iets gemeens in me. Alleen uit zich dat bij mij meer in hoe ik naar sommige games kijk. Dan ben ik niet eens zo bezig met de daadwerkelijke inhoud van de game, maar meer met de punten die ik minder vind — en die kan ik dan best hard afkraken.

Ik bestempel games niet snel als een “mislukt project”. Maar een goed voorbeeld is een game zoals MindsEye van laatst een goedkope game die eigenlijk nergens op slaat want hij was heel goedkoop in elkaar gezet en de makers wilde naar mijn gevoel gewoon makkelijk geld binnen harken en dan hem weer peren. Dat voelt voor mij gewoon alsof het bewust is opgezet om te falen. En daar wil ik dan ook geen geld aan uitgeven, want dat vind ik gewoon boevenpraktijken.

Verder reken ik games ook wel af als ze naar mijn mening te “woke” zijn. Dat stoort me, en ik vind het jammer dat het er tegenwoordig zo vaak in zit. Tegelijk snap ik ergens wel waarom het gebeurt, omdat studio’s anders moeilijker (of naja überhaupt geen) financiering krijgen om een game te maken.

Met dingen zoals Metacritic-scores of pre-order cijfers hou ik me totaal niet bezig. Dat interesseert me eigenlijk helemaal niks.

Een game dood noemen bij release of speler aantallen laag noemen en een game dood noemen of YouTubers die een game gaan afschrijven of bij een game als Arc Raiders zeggen "Binnen 3 weken is dit enkel nog maar een PVP game", wat spelers wegjaagt en niet uitnodigend klinkt... Daar wordt ik ook wel moe van, onnodige video's maar goed, die YouTube lui willen ook alleen maar scoren en kliks krijgen op hun video dus ook wel weer logisch maar daarom niet minder vervelend.
Soms iets Concord 2.0 noemen kan humor zijn maar het helpt niet echt.

Conclusie? Tja je moet vrij woord kunnen hebben maar om nou echt te gaan zitten mierenneuken op 1 ding en het er ELKE keer bij te pakken is ergens ook vermoeiend en op een game website weten mensen (lees: vaste bezoekers) ook wel wat je denkt over 1 bepaalde game, het hoeft niet elke keer steeds erbij gehaald te worden mits het in dat artikel over die game gaat. Dat houdt dingen wel meer fris en leuker.

2
Avatar OnyxWeapon
OnyxWeapon
lvl1 Press Start
19 maart 2026 om 18:24

Hoi Bram,

Speciaal een account gemaakt om hier een reply te kunnen zetten.

Bedankt voor je stuk. Ik deel je zorg over de toxische schadenfreude die ontstaan is in de gaming sphere rond falende games. Het is opvallend dat er de laatste jaren hele communities, influencers en YouTubers opgekomen zijn die een business hebben gemaakt van het afzeiken van games nog vóór ze uit zijn. Maar het feit dat ze überhaupt een business hebben kunnen opbouwen uit die negativiteit, is óók een signaal dat door de bedrijven genegeerd is.

Toch denk ik dat de discussie dieper ligt dan alleen een obsessie met flops. In de afgelopen jaren zien we een duidelijk patroon van opvallende mislukkingen (Concord, Highguard, Star Wars Outlaws, Redfall, Forspoken, Suicide Squad: Kill the Justice League, Saints Row reboot, Dragon Age: The Veilguard, de Borderlands-film, etc.). Vaak zijn die gekoppeld aan keuzes die een groot deel van de spelers als tonedeaf of geforceerd ervaart. Noem het woke, DEI, AI slop of gewoon prioriteit geven aan andere prio’s boven fun. Het zijn hot potato-onderwerpen geworden die enorm polariseren, maar de markt reageert consequent met lage verkopen, snelle shutdowns en overwhelming dislike-scores.

De kern voor mij: veel AAA-bedrijven en de industrie als geheel lijken de speler-ervaring niet meer echt centraal te stellen. Vroeger ontstonden games vaak uit pure passie, innovatie of simpelweg het willen maken van leuke ervaringen. Denk aan de creatieve vrijheid van 15-30 jaar geleden met franchises als Banjo-Kazooie, Wipeout, Viva Pinata, Viewtiful Joe, Jak and Daxter, Metal Gear Solid, SSX, Parappa the Rapper of LocoRoco. Titels die nog steeds als benchmarks gelden voor fun en originaliteit.

Vandaag zien we simpelweg de incentives verschuiven: focus op player engagement-metrics, het profileren als een progressief gamebedrijf met sociale of politieke stances, het najagen van live-service modellen (de nieuwe Fortnite willen worden), lootboxes (of surprise mechanics zoals EA het noemde) of de beruchte “Don't you guys have phones?”-mentaliteit. Dat zet fun en speler-plezier op de achtergrond en de markt reageert hier gewoon op: spelers zeggen collectief “Genoeg”.

Om maar een recent voorbeeld te geven: bij 1348: Ex Voto (de afbeelding die je in je artikel gebruikt) staat de Metacritic user score momenteel op 1.1/10 (overwhelming dislike), met klachten over bugs, clunky combat en verhaalprioriteiten die fun niet centraal stellen. Critici scoren het rond de 52-54. Dat verschil is tekenend: het is geen ongefundeerde haat, maar een reactie op een game die niet levert wat spelers willen (of verwachten).

Dit patroon speelt ook mee in de golf aan studio-sluitingen en layoffs (2022-2026): sterke studio’s die gesloten worden als Arkane Austin, Tango Gameworks en recent Bluepoint Games. Management kiest vaak risico-arm: remakes, reimaginings, eindeloze sequels of eenvoudigweg niks met hun IP's doen in plaats van nieuwe ideeën uitproberen. Studios worden opgekocht, uitgeknepen of geforceerd in modellen waar ze niet in uitblinken, terwijl klassieke franchises doodbloeden of in de kast blijven liggen.

Uitspraken als die van Jeff Kaplan (of vergelijkbare defensieve shut up-reacties op kritiek) illustreren precies die afstandelijke mindset: in plaats van luisteren, spelers wegzetten als probleem. Backlash is pijnlijk, maar vaak een legitieme marktcorrectie na jaren genegeerd te zijn. Als de industrie meer “We hear you” zou omarmen en prioriteit geeft aan wat spelers echt willen (fun, respect, innovatie, eerlijke uitvoering), zouden er minder flops en meer gezonde discussies komen.

Ik denk dat jouw oproep tot respect nog sterker wordt, als we ook erkennen dat spelers signalen geven die serieus genomen moeten worden. Niet als toxische haat afdoen, maar als feedback die de industrie kan redden van zichzelf.

3
Avatar Juggy-Gameliner
Juggy-Gameliner
Gameliner
19 maart 2026 om 19:41 bewerkt

Hi OnyxWeapon, allereerst bedankt voor de reactie! Ik zie dat je er veel moeite in hebt gestoken en dat waardeer ik enorm.

Je haalt een terecht punt aan. Het feit dat er onvrede heerst, wil ook zeggen dat een groot publiek zich niet gehoord voelt en ik ben het met je eens dat het (al dan niet deels) komt door de verschillende belangen die heersen binnen een gamebedrijf. Sociaal/politiek-gedreven motivaties en proberen zoveel mogelijk centen/engagement uit een speler te tappen matchen vaak niet met de kern van een game en dat zie je terug. De games in het lijstje dat je aanhaalt ervaarden op verschillende manieren wel dezelfde problemen: de game was niet de focus.

Er moet altijd ruimte zijn voor kritiek/feedback, want zo helpen we de industrie vooruit. 100 procent met je eens. Maar dan moet het vanuit een oprechte bezorgdheid komen en dat is naar mijn gevoel niet altijd het geval. Daar diende deze opinion vooral voor. Absoluut niet om te zeggen 'we moeten minder zeuren'. Nee, integendeel laat ontwikkelaars en uitgevers vooral weten wat je van bepaalde praktijken vindt. Maar ik denk dat het bij sommige games/onderwerpen ook wel gaat om veel krokodillentranen die vooral worden ingezet voor eigen gewin.

Ik had inderdaad expres een thumb gekozen van 1348: Ex Voto. Je hebt hierin volkomen gelijk, spelers hadden legitieme kritiek op de gameplay, het design en meer. Dat het geen nette voldoendes scoort, is op basis van deze feedback meer dan terecht. Maar afgaande van de reacties onder de trailers (of een YouTube-search) dan zie je dat de haat en vooral kwaadwillende aandacht lang na de release meer was dan simpelweg een game die de potentie niet kon waarmaken. Een van de eerste thumbnails die ik zie luidt 'Not Gay Enough'. Dat zegt genoeg over de intentie die sommige mensen met deze game hebben. Het gaat dan niet meer over legitieme feedback, maar een doelwit kiezen.

Ik denk dan ook dat uitspraken, zoals die van Kaplan, niet gericht zijn naar de spelers die bijvoorbeeld Overwatch daadwerkelijk een warm hart toedragen, maar meer naar mensen die meeliften met de discussie en proberen invloed uit te oefenen, terwijl het hen eigenlijk niks kan schelen. Uiteraard zijn er dan alsnog manieren om ermee om te gaan (want hoe weet je wat iemands intentie is op voorhand) maar we weten dat dit soort mensen er zijn om de wespennesten een trap te geven, omdat het ze zelf toch niet raakt.

Maar dan nog, een We hear you-attitude is in veel gevallen de wenselijke manier van communiceren en sommige bedrijven mogen daar nog wel een stukje consistenter in worden. Mijn oproep tot respect en jouw intentie om mensen gehoord te laten voelen, gaan dan ook hand in hand. Elke groep, mits niet haatdragend of iets dergelijks, verdient het om een stem te hebben.

Nogmaals: ontzettend blij met je diepgaande reactie! We gaan complexe onderwerpen vaker centraal te zetten via onze Opinion-rubriek. Hopelijk zien we je nog vaker verschijnen in de comments! :)

2
Avatar MasterExploder
MasterExploder
lvl6 Combo Juggler
19 maart 2026 om 20:09

Ik wilde ook zo iets plaatsen maar je bent me voor, goeie comment en ik sta hier ook 100% achter:
Ik ben/was bijvoorbeeld (om er maar eentje te noemen) de grootste Sony fanboy, maar ik hoop dat al die 'Hermen Hulst' live service projecten allemaal de brandstapel op vliegen, wat zo ontzettend zonde is trouwens van geld en talent, zodat ze eindelijk weer eens focussen op games die gamers echt willen. En de hele AAA industrie gaat nu door deze phase, but let it all burn man... Helemaal klaar met die in kut games die gemaakt worden voor een doelgroep die niet bestaat, onze jeugd en klassieke Franchises of negeren of verneuken in modern gaming meuk.
Gelukkig hebben we nog indie studios...

0
Avatar Coola
Coola
lvl10 Deel van het meubilair
19 maart 2026 om 20:21

@Niet helemaal eens met je mening over Live service games @MasterExploder. Ik ben het er 100% mee eens dat er te veel worden gemaakt. Maar en dit zeg ik als iemand die totaal niet van live service games houd, LS games hebben wel degelijk 100% bestaansrecht.

0
Avatar stefan52a
stefan52a
lvl10 Deel van het meubilair
20 maart 2026 om 12:29

Je tikt de spijker goed op de kop en verwoord mijn command nog eens beter, ik heb wel mijn best gedaan op mijn command, echter staan hier ook nog wat extra punten in die ik ben vergeten maar me wel bij aansluit.

0
Avatar Vanduul42
Vanduul42
lvl5 Thread Hunter
20 maart 2026 om 15:04

Het grappige is dat Hermen Hulst helemaal niet de persoon is geweest die al deze projecten groen licht heeft gegeven. ZIjn voorgangers hebben dit gestart, waaronder Yoshida (deze laatste heeft Concord binnengehaald bv).

0
Avatar Snafu
Snafu
lvl6 Combo Juggler
19 maart 2026 om 14:05

Mooi beschreven! Ik zie dit ook veel terugkomen. Recent nog gezien op Reddit (misschien niet de beste omgeving aangezien het een vaak negatieve omgeving is). Maar toen naar buiten kwam dat critici wel inzagen dat Crimson Desert een GotY kandidaat kon worden en zelf gezegd werd dat dit GTA 6 kon overtreffen. Toen was het hek van de dam. Een ware oorlog tussen Crimson Desert en GTA 6 fanboys ontstond. Want vooral GTA fanboys hadden zoiets van niemand kan GTA 6 van de GotY award af stoten. Beide gingen de game helemaal de grond inboren terwijl ze allebei nog niet uitgekomen zijn.

Het vreemde vind ik werkelijk waar waarom ze hier zoveel waarde aan hechten? Als jij GTA 6 helemaal geweldig vindt. Prima speel straks de game lekker en geniet ervan. Waarom dan zo haten op andere games die het wellicht ook heel sterk gaan doen. Het zou alleen maar mooi moeten zijn dat we 2 hele sterke games krijgen in 2026.

Ander mooi voorbeeld blijft Pokemon. Iedereen vindt het kut omdat er weinig vernieuwingen zijn en het ziet er niet uit. Maar dezelfde mensen kopen het wel elke keer weer. Maak dan een statement en koop het spel niet. Maar dan niet achteraf op internet zitten zeuren. Ik moet zeggen ik heb dit vroeger ook gedaan hoor. Hoe ik ermee gestopt ben? Gewoon geen nieuws meer lezen over de aankomende Pokemon titel en me laten verrassen als het uitkwam. Dit heeft mij echt geholpen om met een frisse blik naar de nieuwe spellen te kijken. Geen verwachting hebben en lekker spelen.

2
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo
lvl12 Clout Farmer
19 maart 2026 om 16:48 bewerkt

GOTY betekent net zo veel als de oscars. Het gaat om je eigen smaak en voorkeur. Het enige objectieve element waarop je een film of game kan beoordelen, zijn de technische aspecten. Al de rest is persoonlijk en subjectief.

Ik begrijp de hype rondom Crimson Desert niet echt, omdat de game mij niet aanspreekt qua stijl. Dat is mijn mening, maar ik hoop ook ergens dat het de hype waarmaakt zodat er veel mensen die de game wel willen spelen, er van kunnen genieten. Ik snap ook ergens totaal niet waar de vete tussen de fans van Crimson Desert en Grand Theft Auto VI vandaan komt. Beiden zijn totaal andere games.

Ik kan er alleen maar uit afleiden dat er nog veel kinderachtig gedrag wordt uitgespeeld binnen de gamecommunity, en ik denk dat sociale media dit alleen maar versterkt. Het is allemaal heel makkelijk om tegenwoordig je mening op grote schaal te verkondigen via al deze platformen, maar daarom is het nog geen waarheid die men deelt. Echte gamers proberen alle soorten games, op alle consoles, op PC of op je Amerikaanse koelkast, en kijken niet alleen naar graphics of populariteit.

Het klinkt tegenwoordig allemaal een beetje alsof men zijn eigen voorkeuren wilt opdringen, een beetje zoals sommigen religieus radicalisme in andermans strot rammen. Zoals Etienne Vermeersch ooit zei: "Mijn game is groter en liefdevoller dan de uwe, en ik zal hem met veel liefde in uw strot rammen!" Aan het einde van de dag wil je alleen maar dat iedereen zich amuseert! Leven en laten leven!

1
Avatar Juggy-Gameliner
Juggy-Gameliner
Gameliner
19 maart 2026 om 19:48

Thanks voor het compliment Snafu! Ik denk dat Frowdo het hier ook al mooi aangeeft, maar men kan zich inderdaad druk maken om triviale zaken, zoals mijn favoriete game die ik nog niet heb gespeeld heb is beter dan jouw favoriete game die jij nog niet hebt gespeeld. Waarom mensen daar zoveel (negatieve) energie insteken, dat is mij een raadsel.

Ik vind je voorbeeld van Pokémon goed, al komt het van twee kanten natuurlijk. Aan de ene kant heb je inderdaad druktemakers die vooral hun gal willen spuwen en de game alsnog elke keer weer kopen, maar aan de andere kant zijn er natuurlijk veel mensen die legitieme feedback geven omdat ze graag willen dat Pokémon zo goed mogelijk wordt. Ik vind trouwens wel je positieve houding mooi om te zien. Inderdaad gewoon het op je af laten komen en ervaren op je eigen manier. :)

0
Avatar Mister_Frowdo
Mister_Frowdo
lvl12 Clout Farmer
19 maart 2026 om 21:18

Je moet van alles kunnen proeven in het leven!

0
Avatar Robert-Frans
Robert-Frans
lvl6 Combo Juggler
19 maart 2026 om 11:49

Een aanzienlijk aantal van zulke reacties zullen ongetwijfeld (AI) trolls zijn. Maar ik heb soms ook het idee dat veel gamers meer uit een gevoel van machteloosheid reageren. Machteloosheid tegenover allerlei nare, agressieve ontwikkelingen en verloederingen in de gamesindustrie. Met name AAA-bedrijven lijken meer naar de aandeelhouders dan naar de gamers te luisteren; zelfs Nintendo lijkt steeds meer die kant op te gaan. EA is natuurlijk het meest iconische voorbeeld, maar zij is bepaald niet de enige.

Dus wat doe je dan, als je als gamer jouw mooie passie steeds meer ziet verloederen door pure hebzucht en winstbejag, waarbij zelfs jonge kinderen niet worden ontzien, terwijl jouw stem niet gehoord wordt? Dan ga je schreeuwen. Heel hard schreeuwen, zonder nuances en rede. Die bleken immers niet te werken. En dan probeer je alles te doen wat binnen je mogelijkheden ligt om misschien toch iets van die negatieve spiraal tegen te gaan. Met review bombs, social mediastormen, noem maar op. Soms lijkt het zelfs nog te werken ook, als developers zowaar (tijdelijk) inbinden. Of als overheden steeds kritischer naar bijvoorbeeld lootboxes en kindermarketing beginnen te kijken.

Ik vrees dus dat een redelijke, toegankelijke en gezonde gamesindustrie niet alleen bij ons, maar ook heel erg bij de gamesdevelopers zelf begint. Als zij kinderachtig doen met hun marketingtruukjes, krijgen ze infantiliteit terug. Wat je zaait is wat je oogst. Maar ze moeten dat wel willen en zolang dat niet voldoende het geval is en ze door blijven gaan op het pad van verloedering, zullen steeds meer gamers op deze manier van zich laten horen. Is dat altijd terecht en eerlijk? Absoluut niet. Maar waar gehakt wordt vallen spaanders.

2
Avatar Juggy-Gameliner
Juggy-Gameliner
Gameliner
19 maart 2026 om 16:49

Het komt van twee kanten inderdaad. Niet alleen de spelers maar ook de ontwikkelaars/uitgevers dienen hier verantwoordelijkheid in te dragen. Verder is er geen speld tussen te krijgen wat je zegt, sterke aanvulling!

1
Avatar Gusanito
Gusanito
lvl4 Reply Goblin
19 maart 2026 om 11:16

Ik vind het heel goed dat er push-back is tegen bepaalde zaken en dat gamers laten merken dat we gewoon niet zitten te wachten op dingen die ons al jaren op worden gedrongen of door de strot worden geduwd. Moderne agenda's, de ene na de andere live service game (die ten kosten gaan van gewilde sequals), te hoog geprijsde games, een overmatige afhankelijkheid van upscalingstechnieken en frame gen met slechte en luie optimalisatie als gevolg. Ja, er is zeker teveel haat vanuit discriminatie, leedvermaak en simpelweg toxic gedachtengoed, maar van mij mag het gezonde deel van het kritische geluid zeker blijven. Als we alles maar pikken en ons niet laten gelden kan de game-industrie in de komende jaren nog veel meer schade oplopen.

3
Avatar Juggy-Gameliner
Juggy-Gameliner
Gameliner
19 maart 2026 om 11:37

Zeker! Kritisch geluid is altijd belangrijk en daar sta ik volledig achter. Daar dragen we bij Gameliner ook aan bij. Dit artikel richt zich inderdaad meer op de games die online simpelweg een oneerlijke en langdurige behandeling ontvangen vanuit een belang dat niks meer met de games of de industrie zelf te maken heeft. Je verwoordt het mooi, dank daarvoor!

1
Avatar Coola
Coola
lvl10 Deel van het meubilair
19 maart 2026 om 11:09

Hier kan ik mij wel in vinden. Al is er natuurlijk ook wel terechte kritiek, maar toch valt het mij op dat 80% van de negatieve reacties op bijvoorbeeld Marathon, Fable, Ubisoft en AI haten is om te haten.

0
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord